"Asia Pacific zonder twijfel het meest uitdagende werelddeel" "Rusteloos en statenloos", zo zegt hij zich regelmatig te voelen. De brede lach op het gezicht doet echter vermoeden dat hij daar niet onder gebukt gaat. In de 24 jaar die Maarten Rijkens bij Heineken werkt, is hij slechts vijf jaar actief geweest op de Nederlandse markt. Het Verre Oosten, de Verenigde Staten en Canada vormden de werkgebieden in de resterende jaren. "Zijn waar het gebeurt", zo luidt zijn motto. Een gesprek over geduld in zaken, de international en 'the magic van het merk'. De interviewer blijkt op de vraag wat hij wil drinken onbedoeld aan de gebruiken van het 'huis' te vol doen. Thee blijkt, naast water en een glas bier op z'n tijd, de enig gepaste drank binnen de groep Asia Pacific. Niet zo verwonderlijk wanneer je - zoals Maarten Rijkens - zeker de helft van het jaar in landen als Singapore, China, Thailand en Vietnam verblijft. "Het is een gebruik dat wij hier zoveel mogelijk in ere houden. Ook 's mor gens schenken we hier thee in plaats van koffie." MARCARIIME EBI ZEEP De in Amsterdam geboren Rijkens (49) noemt zichzelf een 'internatio nal' van geboorte. Als zoon van een Unilever-man bracht hij zijn jeugdja ren door in Engeland en Duitsland, zat op de middelbare school in Nederland, studeerde economie in Rotterdam, marketing in Zwitserland en diende als officier bij de Huzaren van Boreel in Duitsland. Toen hij ging solliciteren in 1972 stond een aantal zaken voor hem vast. Het moest een internatio naal werkende onderneming zijn, die consumentenprodukten zou maken of verkopen -"Ik ben immers opge groeid tussen de margarine en zeep van Unilever"- en "Heineken was de eerste serieuze sollicitatie en die vol deed aan die drie wensen. Gelukkig is die persoonlijkheid in al die jaren bewaard gebleven. Het is bijvoorbeeld verbluffend te zien hoe de Chinezen in een paar jaar tijd Heineken zijn gaan zien als hèt merk. Heineken heeft uitstraling en kracht. Het is de 'magic van het merk' die me nog steeds boeit en me een gevoel van trots geeft." De eerste vijfjaar werkte Maarten Rij kens bij Vrumona onder andere aan de marketing van Pepsi. Tot op de dag van vandaag zijn het zijn enige echte Nederlandse jaren. In 1977 zette hij als regional marketing manager Heine ken voor het eerst koers naar het Ver re Oosten. Een rustige markt nog waar Heineken in de loop der jaren een ste vige basis had opgebouwd. "Het waren de jaren van de ontwikkeling van de Europese markten. De ontdek king van de Aziatische markten zou nog zo'n tien jaar op zich laten wach ten." STAT EBI DAM Zijn persoonlijke interesse voor geschiedenis en cultuur blijkt direct uit de historische schets die hij geeft van de ontwikkeling van Heineken in de 'Oost'. Sprekend over de bouw van de huidige Multi Bintang brouwerij in Soerabaja in 1931 en de brouwerij in Singapore in datzelfde jaar, stelt hij zich het reisschema van zijn voorgan gers voor. "Samen met hun vrouw drie weken heen op de Statendam, voor drie weken of langer in de Oost en weer drie weken terug. Singapore was eigenlijk een soort tussenstation op weg naar Indië. Dat moet een fan tastische tijd geweest zijn." In 1955 werd een brouwerij begon nen in Papua Nieuw-Guinea en tien jaar later in Maleisië. Tot 1986 vorm den deze vier ondernemingen de basis van de aanwezigheid van Heineken in dit werelddeel. PIOBIIEREIM "In die tijd stuurde Heineken vooral technici en brouwers naar die landen. Dat was onze deelname. Daarin waren we sterk en konden we van waarde zijn. China kwam uit z'n cul turele revolutie, Singapore ontwikkel de zich in rap tempo. Korea, Hong Kong en Taiwan; de Tigers werden economische mogendheden om reke ning mee te houden. Wij openden er exportkantoren." Heineken zag de mogelijkheden en kansen in een vroeg stadium en besloot ook niet-techneuten te sturen. Maarten Rijkens was een van de eer sten. Na een periode van acht jaar in de V.S. en Canada stapte hij eind 1987 weer op het vliegtuig richting Azië. Heineken had besloten werk te maken van de Aziatische markten. In Singapore nam hij plaats naast de General Manager van Asia Pacific Bre weries (APB), "Voor het eerst gingen we ons ook bezighouden met het regionaal ontwikkelen van een brou- werijengroep en de ontwikkeling van lokale merken als Tiger en Anchor.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1996 | | pagina 4