Kostenbesparing door integrale aanpak Hoe kun je door betere samenwerking goedko per gaan inkopen? Met die opdracht zijn vijf multidisciplinaire teams het afgelopen half jaar aan de slag gegaan. Doel was een kostenbesparing te bereiken tussen de 2 en 10% op de inkoopomzet. Dat doel is ruim schoots gehaald. De achtergronden van dit kostenbesparingsproject. 22 De bijeenkomst bij Heineken Den Bosch Heineken Nederland heeft zich een aantal taken ten doel gesteld. Een daarvan is kostenbesparing. Vandaar dat er binnen alle afdelingen van ons bedrijf gekeken wordt naar mogelijk heden om de kosten te verlagen. Ook bij Inkoop. Lia Vlaming, me dewerker van de afdeling Centrale Produktie Inkoop hierover: "Vroeger werd er minder naar de kostenkant van inkoop gekeken. Het bedrijf was zeer produktiegericht ingesteld. In koop moest ervoor zorgen dat de in gekochte spullen er op tijd waren. Bovendien was de beste kwaliteit voor de Heineken-produkten vaak nog niet goed genoeg. Kosten speelden daarbij een ondergeschikte rol. Maar tijden veranderen." Er kwam een kostenbesparingspro ject. Uit een in oktober 1994 gehou den marktonderzoek en een zoge noemde quick scan van de inkoopor ganisatie was al gebleken dat Heine ken tot nu toe zijn positie in de markt te weinig heeft benut om scherper inte kopen. "Een andere manier van inko pen maakt aanzienlijke besparingen mogelijk. We hebben vervolgens met meerdere disciplines in teamverband het hoofd gebogen over de te nemen maatregelen", aldus Lia Vlaming. TEAMWERK Met assistentie van een externe con sultant werden vervolgens vijf ver schillend samengestelde teams gefor meerd, die zich de afgelopen zes maanden over de inkoop van ver schillende produkten hebben gebo gen. Zo was er een team dat zich boog over de inkoop van flessen, terwijl andere teams de onderwerpen bus sen, etiketten, multipack en golfkar ton onder hun hoede namen. Het fles- senteam stond onder leiding van Jaap Kreb, het bussenteam en het multi- packteam stonden onder leiding van Joop Wessels. Het team van het golf karton had Cees Franse als voorzitter en Lia Vlaming was voorzitter van het etikettenteam. Lia Vlaming hierover: "De teams bestonden uit medewerkers van de afdelingen Logistiek, Export, de Cen trale Kwaliteits Dienst, Brands Design, Centrale Produktie Inkoop en Corpo rate Purchasing. Iedere groep kreeg tot doel een kostenbesparing te bereiken. Hoewel wij de beoogde doelstelling in het begin niet haalbaar achtten, bleek later dat zelfs een grotere besparing mogelijk was. Alleen maar door een andere manier van inkopen. Met andere woorden: we overtreffen zelfs de van tevoren gemaakte inschatting! Ook hebben wij onze leveranciers gevraagd voorstellen te doen om kos tenverlagend te werken. Dat hebben ze gedaan. Daarbij kun je denken aan het inkopen van dezelfde soort pro dukten bij één bron, het verminderen van produktie- en transportkosten, het automatiseren van bestelprocedu res en het inkopen van een ander soort artikel van gelijkwaardige kwali teit. Op grond van deze resultaten is een software programma ('costmo- del') in de maak, waarmee inkoop inzicht krijgt in de kostprijsopbouw van de leverancier. Ook dat zal ons helpen bij het nemen van beslissingen waar je wat inkoopt en waarom je dat MOTIVATIE daar doet." Lia en haar collega's zijn erg enthou siast over het werken in teams. Ze ver telt hierover: "We hebben geconclu deerd dat er door ons teamwerk meer begrip is ontstaan voor het werk van de ander, dat drempels tussen de afde lingen zijn verlaagd en dat er veel meer raakvlakken tussen de verschil lende werkzaamheden zijn dan we ooit hadden gedacht. Bovendien staan alle neuzen nu dezelfde kant op en daar gaat het bij teamwerk om. Kort om: we hebben ondervonden dat het werken in multidisciplinaire teams vele voordelen heeft en bovendien geld oplevert! Onze conclusie is dan ook dat we door zullen gaan op de ingeslagen weg en dat er ook andere inkoopbesparingsteams worden op gezet. Zoals bijvoorbeeld voor trans port."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1996 | | pagina 22