Nederland In Nederland konden de mer ken Heineken, Amstel en Brand zich in een licht stijgende bier markt goed handhaven. Het bierverbruik per hoofd van de bevolking daalde als gevolg van bevolkingsgroei naar 85,8 liter (was in 1994 86,0 liter). De dis tributie van onze merken werd versterkt door overname van enkele drankengroothandels. Het resultaat verbeterde, mede dankzij kostenbeheersing. Op de opnieuw gestegen fris- drankenmarkt was de prijscon currentie erg hevig, met name van de kant van goedkope mer ken. Het marktaandeel van Vru- mona stond onder druk, even als het resultaat. In 1995 werden met succes 7Up Ice-Cola en Orangina op de markt gebracht, evenals het nieuw in licentie verkregen merk Gatorade. Ver der sloot Vrumona een licentie bestand in deze regio. De per- soneelsdaling in de Asia Pacific regio, die vooral in Nieuw-Zee- land plaatsvond, werd teniet gedaan door groei in Vietnam en Indonesië. Heineken is er verder vorig jaar in geslaagd de nodige managers uit eigen gelederen te halen. Daarnaast heeft ons bedrijf voor de eerste keer een Heineken International Business Course georganiseerd voor afgestu deerden van universiteiten uit vijf Europese landen. Vanwege het succes krijgt deze business course in 1996 een vervolg. In Nederland maakte het pro ces Mensen Maken Heineken goede voortgang. Voor het boventallig geworden midden kader is een intensief oplei- dings- en herplaatsingsproject van start gegaan. Ook werden het afgelopen jaar voorberei- 6'8 Nederland 24 9 Overig Europa 16,5 m Afrika 8,8 Azië Pacific Verkopen van bier in 1995 onder toezicht van Heineken gebrouwen in miljoenen hectoliters overeenkomst voor de merken Schweppes en Dr Pepper voor de Nederlandse markt af. Personeel In 1995 was het gemiddelde aan tal personeelsleden 27.379. In 1994 was dat 26.197. Het her stel van de afzet in Afrika had zijn invloed op het personeels- dingen getroffen om tot flexi bilisering van een deel van de arbeidsvoorwaarden te komen voor het hoger en middenkader. Toekomstbeeld Heineken wil verdergaan zijn vooraanstaande positie op de wereldmarkt verder uit te bou wen om zo de afzet en winst gevendheid in de toekomst te vergroten. Ons bedrijf denkt daarbij aan "utonome groei en overnam Hoewel de traditio nele markten nog maar weinig mogelijkheden tot autonome dat we zo kostenbewust moge lijk moeten produceren. Kos tenverlagingen zijn in 1995 bij de brouwerijen doorgevoerd door investeringen in efficiën tere produktiemiddelen, maxi- 5596 Nederland 10.589 Overig Europa "40 Westelijk Halfrond 5288 Afrika 5.066 Pacific Westelijk Halfrond Geografische verdeling van personeel in aantallen groei bieden, blijft ons bedrijf op deze markten voortdurend op zoek naar nieuwe overname mogelijkheden. Verder ziet Hei neken goede mogelijkheden in markten als Azië, Centraal- en Oost-Europa en in Zuid-Ameri- ka. Waar dit past in de verdere uitbouw van ons bedrijf, pro beert Heineken de geboden mogelijkheden maximaal te benutten. Ook zal ons bedrijf verdergaan met de investerin gen in overnames, nieuwbouw projecten, marktposities en merken. Wel moet duidelijk zijn dat deze nieuwbouwpro jecten en overnames pas op lan gere termijn aan de winstgroei kunnen bijdragen. Heineken beschikt volgens de Raad van Bestuur over de men sen, de middelen en de merken om ook in de toekomst succes vol te zijn. Onze medewerkers in alle geledingen van het bedrijf zijn doordrongen van het belang van kwaliteit leveren. Kwaliteit is een basisvoorwaar de voor de verdere uitbouw van ons bedrijf, zowel op het gebied van Produktie, Marketing, Financiën, Distributie als Logis tiek. Dit betekent ondermeer male capaciteitsbenutting en logistieke verbeteringen. Maar ook door besparingen op inkoop en vooral door de inzet en betrokkenheid van de mede werkers van Heineken. Winstverwachting Voor 1996 kan de Raad van Bestuur nog geen concrete winstverwachting uitspreken. Van jaar tot jaar is het resultaat mede afhankelijk van externe factoren die buiten onze invloed liggen. Zoals bijvoorbeeld over heidsmaatregelen, valuta ont wikkelingen, het koopgedrag van de consument en het weer. De afgelopen twee jaar bijvoor beeld heeft ons bedrijf kunnen profiteren van het bijzonder goe de zomerweer in belangrijke afzetgebieden. De ontwikkeling van de Amerikaanse dollar en andere voor ons belangrijke valuta's blijft ook in 1996 een onvoorspelbare factor. Mede op grond van onze investeringen in nieuwe brouwerijen en onze marktpositie, blijft Heineken onverminderd positief over de ontwikkeling van de verkopen en de resultaten op langere termijn.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1996 | | pagina 9