30 8 (Vervolg van pagina 3) Europa De uitbouw van de onderne ming kreeg in 1995 verder gestalte. Zo verwierven wij in Europa een belang van 66% in de grootste Slowaakse brouwe rij en mouterij Zlaty Bazant A.S. Iets wat heel goed past in onze strategie om de activiteiten in Centraal- en Oost-Europa verder uit te breiden. Heineken ver grootte daarnaast zijn belang in de Poolse brouwerij Zywiec S. A. tot 31,8%. De Italiaanse onderneming Interbrew Italia S.p.A. werd begin 1995 overgenomen. Deze onderneming is nu samen gegaan met Heineken Italia S.p.A. Begin 1996 sloot Heine ken met Interbrew een over eenkomst over de overname van Birra Moretti, de derde Italiaan 16 Heineken 17,1 se brouwer. De Italiaanse bier markt daalde het afgelopen jaar mede door slecht zomerweer. Heineken Italia, dat veel inves teerde in merkondersteuning, nam niet deel aan de prijzenslag in de markt en zag het markt concurrentie en een verschui ving van de consumptie van de horeca- naar de thuisverbruik- sector. El Aguila, dat met het Aguila- merk over een relatief sterke horecapositie beschikt, zag het 8,3 1,1 0,6 0,4 Bier Frisdranken Gedistilleerd Overige Netto omzet in miljarden guldens Amstel 6,9 6 3 0 Buckler 0,9 cn CD m Oi O Ov O"1 Q\ O"* O1* Verkopen Heineken, Amstel en Buckler wereldwijd in miljoenen hectoliters aandeel hierdoor enigszins dalen. Hierdoor en door reorga nisatiekosten werd een lager resultaat behaald. In Griekenland was er sprake van een daling van de biercon sumptie ondermeer door de teruggang van het toerisme. Athenian Brewery handhaafde het marktaandeel en de winst gevendheid. De brouwerijen in Ierland, Hongarije en Zwitser land konden het marktaandeel verhogen. Brasseries Heineken wist de afzet in Frankrijk te verhogen in een licht dalende biermarkt. De verkopen van Heineken bier namen duidelijk toe. Door de hogere verkopen en een betere verkoopmix nam het resultaat toe, ondanks sterke prijscon currentie. Heineken verwierf in februari 1996 een belang van 54,4% in de Fischer groep, gevestigd in de Elzas. Daarnaast werd een belang van 66% ver worven in de Group Saint- Arnould. De stagnerende Spaanse bier markt werd opnieuw geken merkt door toegenomen prijs- marktaandeel hierdoor licht dalen. De verkopen van Heine ken namen echter toe. Dank zij kostenbeheersing was het bedrijfsresultaat vrijwel op break-even niveau. Premiummerken De vraag naar premiumbieren groeide wereldwijd. Het Heine- ken-merk profiteerde hiervan en het volume steeg met 7,5% tot 17,1 miljoen hectoliter. De verkopen namen in het bij zonder toe in de Verenigde Sta ten van Amerika, het Verre Oos ten en in een aantal Europese landen. Amstel zag de afzet toenemen van 6,7 tot 6,9 miljoen hecto liter. Met name in Frankrijk, Hongarije en Afrika ontwikkel de Amstel zich positief. De internationale distributie van Murphy's Irish Stout werd verder uitgebreid en het ver koopvolume steeg met 10,5% tot 629.000 hectoliter. De daling van de consumptie van alcoholvrije bieren beïn vloedde de verkopen van Buc kler. Niettemin behield het merk de tweede plaats in het betreffende segment in Europa.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1996 | | pagina 8