Netto winst Heineken met 10% gestegen De netto winst uit gewone bedrijfsuitoefening van Heineken steeg in 1995 met 10,1% van 603 miljoen naar 664 miljoen gulden. Dit staat in het jaarverslag over 1995. Het bedrijfsresultaat groeide met 12,4% en kwam voor het eerst in de geschiedenis van Heineken boven de één miljard gulden uit. De netto omzet nam toe met 4,7% tot 10.443 miljoen gulden. Deze omzet steeg met ongeveer 4% door nieuwe aankopen en met 5% door hogere bierverko pen, gewijzigde verkoopprijzen en gunstige verschuivingen in de afzet. Hiertegenover stond een daling met 4% door wijzi gingen in wisselkoersen. De invloed van het goede zomer weer in delen van Europa op de afzet was vergelijkbaar met die in 1994. De netto winst uit gewone bedrijfsuitoefening per aandeel bedroeg 13,24 gulden. In 1994 was dit 12.03 gulden. De totale verkopen van onder toezicht van Heineken gebrouwen bier namen met 6,5% toe tot 64,3 miljoen hectoliter. Hiermee handhaafde Heineken zijn posi tie als tweede en meest inter nationale brouwerijgroep ter wereld. Wereldbiermarkt Het verslag van de Raad van Bestuur vermeldt verder de ont wikkelingen op de wereldbier markt. Deze werden in 1995 gekenmerkt door voortgaande internationalisatie en toene mende concurrentie. Heineken wist in veel werkgebieden het eigen marktaandeel te handha ven of te vergroten. Dit werd ondermeer bereikt door krach tige marketinginspanningen en door grote inzet van de eigen medewerkers. De Raad van Bestuur wil dan ook iedereen bedanken voor zijn of haar bij drage. Mede door uw inspan ning kon de winstgevendheid van ons bedrijf verder toene men. De voortgaande afzetgroei van onze concernmerken Heine ken, Amstel en Murphy's Irish Stout zorgden er in 1995 voor dat wij onze positie op de we reldbiermarkt verder konden versterken. Ook de opnieuw gestegen export uit Nederland droeg daar in belangrijke mate aan bij. Met name de export naar gebieden als de Verenigde Staten, China, Taiwan en Hong Kong groeide flink. 1995 is daarmee opnieuw een record jaar voor de export. De afzet in de Verenigde Staten nam, ondanks een prijsverho ging aan het einde van 1994, toe met 5%. De brouwerijen in het Caraïbi- sche gebied wisten hun afzet en resultaten onder minder gun stige economische omstandig heden op peil te houden. Door een herstel van de afzet gaf het resultaat in Afrika een ver betering te zien. De verkopen en resultaten van de Asia Pacific Breweries-groep in het Verre Oosten namen toe. De diverse investeringsprojecten in de regio maken goede voortgang. De brouwerij in Thailand kwam gereed en startte met de pro- duktie en verkoop van Heine ken bier. In de sterk'groeiende biermarkt in Indonesië namen het marktaandeel en het resul taat van Multi Bintang Indone sië toe. De bouw van de brouwerijen op het Chinese eiland Hainan, in Myanmar en in Cambodja ver loopt volgens plan. (Vervolg op pagina 8)

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1996 | | pagina 3