Business Week Award voor A.H. Heineken Heinems*i De heer A.H. Heineken ontving onlangs de Business Week Award. Studenten van de Economische Faculteitsvereniging Rotterdam kennen deze prijs jaarlijks toe aan iemand die een bijzondere prestatie heeft geleverd op het gebied van economische en/of bedrijfswetenschappen. De uitreiking van de Business Week Award vormt traditioneel de afsluiting van de Business Week, die elk jaar in Rotterdam plaatsvindt. Dit jaar waren twee 'prominenten' gevraagd de prijs in ontvangst te nemen: de heer A.H. Heineken, oud-voorzitter van de Raad van Bestuur van Heineken N.V., en de heer J.D. Timmer, voorzitter van de Raad van Bestuur van Philips Electronics N.V. De studenten nomineerden de heer Heineken niet alleen omdat hij, zoals zij in hun faculteitsblad schrijven, produkttechnisch gezien waarschijnlijk 's lands meest geliefde ondernemer is. "Behalve het feit dat menigeen zijn bier met plezier consumeert, heeft hij ook een voorbeeld functie voor de Nederlandse stu dent in het algemeen en de Rotterdamse student in het bijzonder. De heer Heineken maakte van Heineken 's werelds meest internationaal georiën teerde bierproducent. Het bedrijf exporteert een groter deel van de produktie dan welke producent ter wereld dan ook. In een tijd dat er behoefte is aan onderne mende mensen, mensen met een 'no-guts-no-glory'-mentali- teit, is de heer Heineken een per fect rolmodel voor studenten. Vandaar dat hij dit jaar uitver koren is om de Business Week Award te ontvangen", geven zij als reden voor de uitverkiezing. De heer Heineken ontving zijn Award 28 maart uit handen van professor dr. f.E. Andriessen, voormalig minister van Econo mische Zaken en nu hoogleraar. De heer Andriessen maakte in zijn toespraak voor een volledig gevulde zaal een vergelijking tussen bier en economie. Beide moeten kwaliteit hebben en internationaal zijn. De heer Andriessen benadrukte dat de heer Heineken de Award krijgt in verband met zijn onderne merschap, zijn visie en zijn gedrevenheid op economisch gebied. Daarop overhandigde hij de heer Heineken de Award (een bronzen beeldje) en de bijbeho rende cheque ter waarde van 2.500 gulden, te besteden aan een goed doel. De heer Heine ken overhandigde op zijn beurt de cheque aan de heer Vriesen- dorp, directeur van SOS-Kin- derdorpen. Een organisatie die weeskinderen en verlaten kin deren helpt aan een nieuwe toe komst en een blijvend thuis. Dat de heer Heineken SOS- Kinderdorpen een warm hart toedraagt, bleek al eerder. Op De heer Ruys sprak de zaal toe de cd van SOS-Kinderdorpen die net is uitgekomen, staat een nummer waarvoor de heer Heineken de muziek heeft geschreven. Namens de heer Heineken hield vervolgens de heer A. Ruys, lid van de Raad van Bestuur van onze onderneming, een toe spraak. Hij schetste een beeld van Heineken, zowel van de per soon als van de onderneming. Daarbij keek hij niet alleen naar het verleden, maar ook naar de toekomst om de toekomstige managers onder de toehoorders een indruk te geven van de uit dagingen die een concern als Heineken klaarwakker houden. En om hen enig inzicht te geven in de huidige internationali- seringsaanpak van Heineken. De heren Heineken en Timmer met hun prijzen

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1996 | | pagina 12