fwaardigheid" m He ien dat het heel belangrijk is dat collega's eoed met elkaar kunnen omgaan. Het is iet goed en bovendien niet mogelijk om privé en zakelijk altijd strikt gescheiden e houden." chokkende ervaringen Jok zijn reislustig karakter kwam volop uan zijn trekken. Toen Verwey nog maar ort bij de krant werkte, mocht hij al vele ïzen maken. Hij liep stage in Londen, 1 :zocht het Internationale Monetaire Fonds Washington en banken in New York. In 977 werd hij chef van de Economische -dactie. "Ik was pas 26, ik was te jong voor ie functie. Bovendien bestond mijn baan me werd geconfrontee de betrekkelijkheid van het menselijk leven" ornamelijk uit vergaderen. Dat trok mij i set zo. Daarom nam ik na twee jaar mijn ntslag bij de krant en vertrok - met een con tact voor diverse kranten- als correspon- .nt naar New York. De Nederlandse rmanente vertegenwoordiging bij de erenigde Naties was zo aardig voor mij een antoortje te regelen. Ik schreef er over VN, over Wall Street -het kloppend hart an de westerse economie-, over het leven de grote stad. Ook ben ik regelmatig aar El Salvador gestuurd als oorlogscorres- ndent. Daar ben ik toen voor het eerst confronteerd met de betrekkelijkheid van t menselijk leven. Tot dan toe had ik het wen door een roze bril gezien. Daaraan am nu abrupt een einde. Overal om je een lagen lijken. Dat was echt een grote olt voor me. Toen ik met een bevriende neraploeg meereed de bush bush in, zag I ontzettende dingen. Maar na verloop van 1 wen je eraan. Als je dat beseft, krijg je gangsfase door. Men vroeg zich af 'we beta len wel voor die EEG, maar wat krijgen we er voor terug? Wat kopen we er eigenlijk voor?' De belangen waren tastbaar. Daar over kon je heel leuk schrijven. Voor mij was het de uitdaging de eindeloze minis terraden spannend te beschrijven. Alles uit de achterkamersfeer te halen en voor een breed publiek inzichtelijk te maken. Ik vond dat het Europese debat meer moest gaan leven. Dat was een soort idealisme van mij. Ik ben zelf ook een overtuigd Europeaan. Meer dan Nederlander. Voel me in vele lan den en culturen thuis. En vind het niet meer dan logisch dat we bijvoorbeeld gezamen lijk één munt krijgen. De weerstand, die daartegen bestaat, noem ik koudwater vrees." Zeven jaar was Verwey correspon dent in Brussel. "Ik had twaalf jaar in de journalistiek gezeten en eigenlijk alles gedaan wat je kunt doen. Op dat moment kreeg ik de mogelijkheid de kennis die ik overal had opgedaan, toe te passen bij een Public Affairs-adviesbureau. Ik werd ineens ondernemer. Veel bedrijven waren in die tijd onzeker. Ze wisten niet wat voor regels er op hen afkwamen. Wisten niet wat er speel de, wie er speelde. Dat wisten wij wel. We brachten in kaart wat de nieuwe Europese Het verbeteren van de interne communicatie z als een uitdaging" ie ik er een schok. En de derde schok kreeg ik n ik in aanraking kwam met de realiteit nieuws 'business' is. De redactie van het retwork wilde veel lijken en bloed in d, de cameraploeg zorgde ervoor. Het wel een bestelling boodschappen." rug naar Europa 1981 vroeg het NRC Handelsblad nold Verwey terug in vaste dienst als cor- iondent in Brussel. Het betekende iets 1 anders. "Maar het boeide me zeer om proces van de Europese integratie te vol- Het Europese idealisme dat na de oor- was ontstaan, maakte toen een over- wetgeving voor gevolgen zou hebben voor de bedrijfsvoering en wat er verder op het programma zou komen. En we gingen na of die wetgeving te beïnvloeden was door middel van het zogenoemde lobbyen." Zeseneenhalf jaar werkte Verwey als managing partner en senior consultant bij Public Affairs Consultants, een dochter maatschappij van Deloitte Touche. Wortels "En toen werd ik door Heineken benaderd. Heineken was niet de eerste die me voor een functie vroeg. Wel de eerste mogelijke werk gever die me aansprak. Het was opnieuw een omslag in mijn leven. Ik merkte dat ik toch veel meer Nederlander ben dan ik had gedacht. Heineken heeft iets van magie. Heineken is je jeugd. Hier zijn je wortels." En zo trad Wynold Verwey in februari 1995 in dienst van Heineken N.V. als Director van de 'nieuwe' afdeling Corporate Com munication. Een afdeling, die werd samen gevoegd uit de voormalige afdelingen Cor porate Public Affairs en Corporate Public Wynold Verweys hobby: koken A Relations. De belangrijkste vragen die zich bij Corporate Communication steeds voor doen zijn: Wat communiceren we? Aan wie communiceren we? En op welke manier doen we dat? "Ons sleutelwoord is geloof waardigheid. Wij maken bijvoorbeeld niet alleen overnames en jaarcijfers bekend. We houden ons ook bezig met het alcohol- beleid. Proberen een corporate alcoholbe- leid op poten te krijgen. Verder houden we ons bezig met milieuzaken; proberen toon aangevend daarin te zijn. Daartoe verte genwoordig ik Heineken of het Centraal Brouwerijkantoor in talloze internationale overlegorganen. Van groot belang voor de toekomst is het openhouden van reclame mogelijkheden op tv, radio en in de voetbal stadions. Ook daarvoor zetten wij ons in." "Daarnaast werken wij mee aan het for muleren van de corporate identity: we wil len op papier zetten wat de circa 25.000 Hei neken medewerkers bindt en waar we met z'n allen naar toe willen. Belangrijkste ken merken zijn dat je plezier in je werk hebt, dat je respect hebt voor elkaar en voor de consument, voor het produkt en voor de maatschappij. En voor plezier in het leven. Heineken moet overal verkrijgbaar zijn, met een constante kwaliteit. Het moet in z'n soort de beste zijn. Dat geldt ook voor onze sponsoring-activiteiten, zoals de Davis Cup en de US Open. Of de Heineken Night of the Proms. Door bier te brouwen brengen we plezier in de wereld. Dat doen we met Heineken. Wel op voorwaarde dat we het plezierig hóuden. Dus het niet combineren met verkeer of sport of jeugd. Kortom, dat we er verantwoord mee omgaan." Verwey ziet nog vele uitdagingen op zijn pad bij Heineken. "Eén daarvan is het verbete ren van de interne communicatie. Ik heb het idee dat daar weieens iets aan schort. Interne communicatie is van groot belang. Tenslotte hebben we zo'n 25.000 potentiële ambassadeurs in dienst. Ik vind het een uit daging om er voor te zorgen dat zij zo goed mogelijk worden geïnformeerd." I III

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1996 | | pagina 5