Heineken marktleider talië na nieuwe overname Heineken Italia heeft een akkoord gesloten over de volledige overname van Birra Moretti S.p.A., in omvang de derde bierbrouwer van Italië. De betreffende aandelen worden overgenomen van Interbrew. De transactie moet nog worden goedgekeurd door de Italiaanse autoriteiten, zo heeft de Raad van Bestuur van Heineken 27 februari mee gedeeld. De verwerving van Birra Moretti betekent dat het marktaandeel van Heineken Italia stijgt tot 38%. Hiermee wordt Heineken Italia marktleider. 8 6 A 2 *1 3 De hoofdvestiging van Birra Moretti bevindt zich in het Noorditaliaanse Udine. Er ,'ordt gebrouwen in Udine, Bologna en in Baragiana in Zuid-Italië. Na ist de brouwerijen beschikt het bedrijf over een kleine grcothandelsorganisatie. Er verken in totaal 439 men sen bij Birra Moretti. De, be langrijkste merken zijn Moretti, Sans Souci en Labatt. De afzet bedroeg vorig jaar ongeveer 1,5 miljoen hectoliter, bij een omzet van ongeveer 250 mil joen gulden. Birra Moretti staat bekend als een uitstekende onderneming die kwalitatief hoogwaardige produkten op de markt brengt. De afgelopen vijf jaar zijn zowel het verkoop volume als het marktaandeel verdubbeld. Heineken Italia bezit na de overname van Birra Moretti negen brouwerijen met een gezamenlijke jaarproduktie van 5,5 miljoen hectoliter. Er werken in totaal 2218 mensen (inclusief de 439 van Birra Moretti). De belangrijkste mer ken zijn Dreher, Heineken en Classica von Wunster. In febru ari 1995 verwierf Heineken Ita lia een belang van 100% in Interbrew Italia. De omzet van Heineken Italia bedroeg vorig jaar circa 850 miljoen gulden. 1Pedavena 2. Aosta 3. Bergamo 4. Udine 4« 5. Bologna 6. Baragiana (Zuid-Italië) 7. Massafra (Zuid-Italië) 8. Cagliari (Sardinië) 9. Messina (Sicilië) 7# 9* De vestigingen van Heineken Italia in kaait gebracht In Italië wordt per hoofd van de bevolking jaarlijks 25 liter bier gedronken. In Nederland is dat 85 liter per hoofd van de bevolking, in Duitsland zelfs 138 liter. De Italianen hebben een grotere voorkeur voor wijn en bronwater, maar zoals in de meeste Zuideuropese landen neemt ook bij hen de belang stelling voor bier toe.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1996 | | pagina 3