TS wordt lerende
organisatie
Misschien heeft u ze
al zien hangen in
kantoor
Zoeterwoude: de
posters van
Heineken Technical
Services. Hierop
staat onder de
noemer 'Helping
you score' (we
helpen u scoren) de
missie van HTS voor
de komende drie jaar.
De achtergronden.
Th&ultimate objectivëp
Heineken Technical Sen/ices
is to lender optimal services
to all Operating Units; and
Corporate organisations in the
fields of process technology,
engineering, procurement,
logistics, R&D and training
All these activities should be
in support of their need to
achieve the right balance
between cost (leadership)
and quality (leadership), now
and in the future.
i<: manier waarop HTS zijn
sie communiceert is nieuw.
1 e hebben wel eens eerder een
i1 ander op papier gezet, maar
i is nog niet eerder in poster-
vorm gegoten", vertelt HTS-
cteur Frank Schermers hier-
r. "Maar behalve de posters
:u 1 len we ook op andere manie-
n aan de weg gaan timmeren
onze boodschap ('we helpen
scoren') duidelijk te maken,
komt er eind maart een
bi i 'chure uit voor al onze klan
ten (brouwerijen wereldwijd),
rin nog eens duidelijk onze
di [stellingen worden ver-
>rd." De nieuwe manier van
ïmuniceren heeft dan ook
s te maken met het duide
lijk naar voren laten komen van
it de missie van HTS is. "Dat
ka i niet vaak genoeg onder de
aa dacht worden gebracht. Hei-
nt en Technical Services wil
i lerende organisatie worden,
die meedenkt en meewerkt met
a brouwerijen wereldwijd en
zo helpt te scoren op het
aed van kostenbeheersing
kwaliteit. Ons operationeel
pl '1 voor de komende drie jaar,
waarin deze doelstellingen
staan vermeld, is afgeleid van
de concern-doelstellingen: beste
speler, kostenbeheersing, hoog
ste kwaliteit. We hebben ui
teraard van tevoren ook een
sterkte/zwakte-analyse van onze
organisatie gemaakt. Wat ging
er tot nu toe goed? Wat kan er
beter? En wat doet onze con
currentie? Ook dat is belangrijk
om te weten."
Strategie
Aan de hand daarvan heeft HTS
zijn strategische doelstellingen
opgesteld voor zowel de gehele
eigen organisatie, als voor de ver
schillende afdelingen (Research
and Development, Project Ser
vices, Corporate Distribution
and Logistics, Support en Cor
porate Purchasing). "Van daaruit
worden weer de persoonlijke
doelstellingen van elke mede
werker afgeleid", aldus Scher
mers. Vervolgens heeft het
Management Team in een aan
tal sessies het 'waarom' en 'hoe'
van het operationeel plan uit
gelegd. Eerst aan de Onderne
mingsraad, later aan het voltal
lige personeel. MT-lid Dini
Bouwmeester (manager Sup
port) hierover: "Als wij niet goed
duidelijk maken hoe we tot die
doelstellingen zijn gekomen en
waarom we op een bepaalde
manier willen gaan werken,
krijgen we geen draagvlak bin
nen onze organisatie. Dan kun
je de veranderingen wel verge
ten. Vandaar dat het uiterst
belangrijk is dat iedereen van
het begin af aan van onze plan
nen op de hoogte is."
Lerende organisatie
Ze vervolgt: "Zoals gezegd wil
HTS naar een andere manier
van werken toe waarmee de
organisatie gemakkelijk het jaar
2010 kan halen. Om dat te
bereiken willen we ondermeer
naar een moderne aanpak van
kennismanagement met behulp
van de laatste ontwikkelingen
op het gebied van informatie
technologie (groupware). We
willen de kennis binnen onze
organisatie beter toegankelijk
maken, zodat we voorkomen
dat eenieder in zijn eigen win
keltje opnieuw het wiel moet
uitvinden. Het gaat daarbij niet
alleen om de kennis binnen
HTS, maar ook om de ervaring
die in alle brouwerijen alom
aanwezig is. Kortom we willen
toe naar een lerende organisatie,
Via posters en brochures A
worden visie en missie
van HTS nog eens herhaald
waarbij we leren van elkaar en
met elkaar en waarbij we nog
klantgerichter gaan werken."
Een en ander doet sterk denken
aan de doelstellingen van het
zogenoemde 'action learning
traject' dat onlangs in samen
werking met de COR en Hei
neken Nederlands Beheer is
gestart. Ook dit leertraject
beoogt het samenwerken en
toewerken naar een lerende
organisatie. En net als bij het
leertraject wil Frank Schermers
ook zorgen voor een goede
terugkoppeling en evaluatie van
de resultaten. "Het ontwerp
voor de lerende organisatie ligt
er. We moeten er alleen nog ver
dere invulling aan geven. Wer
ken we eenmaal zo, dan zijn
terugkoppeling en evaluatie van
groot belang. Want alleen zo
kunnen we er voor zorgen dat
de doelstellingen op het gebied
van kostenbeheersing en hoog
ste kwaliteit worden gehaald.
Daar gaan we voor."