TS wordt lerende organisatie Misschien heeft u ze al zien hangen in kantoor Zoeterwoude: de posters van Heineken Technical Services. Hierop staat onder de noemer 'Helping you score' (we helpen u scoren) de missie van HTS voor de komende drie jaar. De achtergronden. Th&ultimate objectivëp Heineken Technical Sen/ices is to lender optimal services to all Operating Units; and Corporate organisations in the fields of process technology, engineering, procurement, logistics, R&D and training All these activities should be in support of their need to achieve the right balance between cost (leadership) and quality (leadership), now and in the future. i<: manier waarop HTS zijn sie communiceert is nieuw. 1 e hebben wel eens eerder een i1 ander op papier gezet, maar i is nog niet eerder in poster- vorm gegoten", vertelt HTS- cteur Frank Schermers hier- r. "Maar behalve de posters :u 1 len we ook op andere manie- n aan de weg gaan timmeren onze boodschap ('we helpen scoren') duidelijk te maken, komt er eind maart een bi i 'chure uit voor al onze klan ten (brouwerijen wereldwijd), rin nog eens duidelijk onze di [stellingen worden ver- >rd." De nieuwe manier van ïmuniceren heeft dan ook s te maken met het duide lijk naar voren laten komen van it de missie van HTS is. "Dat ka i niet vaak genoeg onder de aa dacht worden gebracht. Hei- nt en Technical Services wil i lerende organisatie worden, die meedenkt en meewerkt met a brouwerijen wereldwijd en zo helpt te scoren op het aed van kostenbeheersing kwaliteit. Ons operationeel pl '1 voor de komende drie jaar, waarin deze doelstellingen staan vermeld, is afgeleid van de concern-doelstellingen: beste speler, kostenbeheersing, hoog ste kwaliteit. We hebben ui teraard van tevoren ook een sterkte/zwakte-analyse van onze organisatie gemaakt. Wat ging er tot nu toe goed? Wat kan er beter? En wat doet onze con currentie? Ook dat is belangrijk om te weten." Strategie Aan de hand daarvan heeft HTS zijn strategische doelstellingen opgesteld voor zowel de gehele eigen organisatie, als voor de ver schillende afdelingen (Research and Development, Project Ser vices, Corporate Distribution and Logistics, Support en Cor porate Purchasing). "Van daaruit worden weer de persoonlijke doelstellingen van elke mede werker afgeleid", aldus Scher mers. Vervolgens heeft het Management Team in een aan tal sessies het 'waarom' en 'hoe' van het operationeel plan uit gelegd. Eerst aan de Onderne mingsraad, later aan het voltal lige personeel. MT-lid Dini Bouwmeester (manager Sup port) hierover: "Als wij niet goed duidelijk maken hoe we tot die doelstellingen zijn gekomen en waarom we op een bepaalde manier willen gaan werken, krijgen we geen draagvlak bin nen onze organisatie. Dan kun je de veranderingen wel verge ten. Vandaar dat het uiterst belangrijk is dat iedereen van het begin af aan van onze plan nen op de hoogte is." Lerende organisatie Ze vervolgt: "Zoals gezegd wil HTS naar een andere manier van werken toe waarmee de organisatie gemakkelijk het jaar 2010 kan halen. Om dat te bereiken willen we ondermeer naar een moderne aanpak van kennismanagement met behulp van de laatste ontwikkelingen op het gebied van informatie technologie (groupware). We willen de kennis binnen onze organisatie beter toegankelijk maken, zodat we voorkomen dat eenieder in zijn eigen win keltje opnieuw het wiel moet uitvinden. Het gaat daarbij niet alleen om de kennis binnen HTS, maar ook om de ervaring die in alle brouwerijen alom aanwezig is. Kortom we willen toe naar een lerende organisatie, Via posters en brochures A worden visie en missie van HTS nog eens herhaald waarbij we leren van elkaar en met elkaar en waarbij we nog klantgerichter gaan werken." Een en ander doet sterk denken aan de doelstellingen van het zogenoemde 'action learning traject' dat onlangs in samen werking met de COR en Hei neken Nederlands Beheer is gestart. Ook dit leertraject beoogt het samenwerken en toewerken naar een lerende organisatie. En net als bij het leertraject wil Frank Schermers ook zorgen voor een goede terugkoppeling en evaluatie van de resultaten. "Het ontwerp voor de lerende organisatie ligt er. We moeten er alleen nog ver dere invulling aan geven. Wer ken we eenmaal zo, dan zijn terugkoppeling en evaluatie van groot belang. Want alleen zo kunnen we er voor zorgen dat de doelstellingen op het gebied van kostenbeheersing en hoog ste kwaliteit worden gehaald. Daar gaan we voor."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1996 | | pagina 9