ie schud" Ti et zi]n eren. .antics. ken: 1ling en rek me De laatste jaren is daar al hard aan gewerkt. "In Polen hebben we onlangs een extra belang van 6,9 procent verworven in Zywiec Breweries in Polen. Ons doel is om in Polen een van de leidende spelers te worden. Zywiec heeft een sterke positie in dat land, met sterke eigen biermerken. Ze hadden een beperkte capaciteit en in 1995 is de limiet "Elke cu aan Ituuromslag kost tijd. Denk maar Mensen Maken Heinekenj van anderhalf miljoen hectoliter bereikt. Met onze hulp is in 1995 begonnen met de uitbreiding van deze capaciteit. Als het Brouwhuis in mei dit jaar klaar is, heeft de brouwerij een capaciteit van 3 miljoen hectoliter per jaar en staat er daar een mo derne brouwerijBovendien kunnen we nog verder uitbreiden. We hebben ook grote belangstelling voor Rusland en zijn de mogelijkheden in dat land aan het onder zoeken. Er wordt daar 20 liter bier per hoofd van de bevolking gedronken, een gigantisch groeipotentieel. Maar investeren in Rusland betekent ook risico's nemen. Er is nogal wat politieke instabiliteit en er ontbreekt nog een duidelijk wettelijk kader. Aan de andere kant zijn er vele mogelijkheden tot groei. Een riskante, maar boeiende markt. Hongarije was de eerste stap die we in Oost- Europa hebben gezet. Hongarije was het verst qua ontwikkeling. De voorsprong hebben ze verloren met name als gevolg van economische problemen. Tjechië en Polen doen het op dit moment economisch beter. De Hongaarse biermarkt is in twee jaar tijd met 20 procent gedaald van 10 miljoen naar 8 miljoen hectoliter. Bovendien is de brou werij-industrie in snel tempo overgenomen door onze internationale concurrenten. We hebben als bedrijf in dat land gekozen bekleedt voor een groei-strategie. Deze wordt goed lermeert; uitgevoerd met het Amstel-merk. Uit ons lingen v: onderzoek was gebleken dat de Hongaar een ïuropa "(j sterke voorkeur heeft voor buitenlandse l veel. De: merken. Nu zie je de nationale trots terug- :en in Pol komen. Men wil ook in dat land meer eigen g belangt natlonale merken van westerse kwaliteit en et een Oost-Europese prijsstelling. Dat beurt sneller dan wij hadden gedacht, istel is niettemin succesvol, want in een Jende markt groeit onze afzet nog steeds. Alleen is de groei door bovengenoemde omstandigheden minder snel dan wij van voren dachten. Met andere woorden het aurt langer voordat we onze financiële Drmen bereiken. Hiervoor proberen we i Oplossingen te vinden." Ypma vindt Oost-Europa een boeiende markt. "Ik vind het fascinerend dat er toch in een relatief korte tijd een enorme maat schappelijke verandering op gang is geko men. Je hebt in die landen democratische regeringen gekregen, het privatiserings proces is op gang gekomen. Er zijn geen revoluties ontstaan. De omschakeling van staatsbedrijven naar geprivatiseerde bedrijven is voortvarend uitgevoerd. En je hebt er veel ambitieuze jonge mensen die gedreven zijn om de economie verder te ontwikkelen. Wij hebben in het westen lange tijd gedacht dat het allemaal sneller zou gaan. We hebben het hier echter over veranderingen van een totale maatschap pij. En een maatschappijverandering vergt ook een mentaliteitsverandering van een totale natie. Kijk maar naar de cultuur omslag die Mensen Maken Heineken voor staat. Daar hebben we ook enkele jaren voor uitgetrokken. Als dat al zo veel tijd vergt, dan kunnen en mogen we ook niet verwachten dat bij veel ingrijpender processen als in Oost-Europa de cultuur omslag binnen twee jaar gemaakt kan worden." "Je moet zorgen dat er vertrouwen is, anders kun je niet werkai." Hij vervolgt: "En toch, als je al ziet wat er in vijf jaar is bereikt. Ik ben daarvan onder de indruk. Maar het blijft een proces van val len en opstaan. Datzelfde geldt voor brou werijen die wij in die landen verwerven. Ook daar moeten wij werken aan een men taliteitsverandering in het bedrijf. We moe ten de mensen leren als teams te werken en open te communiceren. Zaken die ze niet gewend zijn. Want onder het communisti sche bewind waren ze gewend hun mond dicht te houden en niet meer te doen dan wat hen werd opgedragen. Ook daarin moe ten we een cultuuromslag maken." Prioriteiten De prioriteiten van Heineken in dat gebied liggen dus vooral op het verkrijgen van busi ness. Om dat te bereiken zijn Ypma's men sen projectmatig ingesteld. "Wij werken in teams, samengesteld vanuit onze regio en de stafafdelingen. De leden daarvan bestu deren de markt in die landen en bekijken welke zaken interessant voor ons kunnen zijn, passend binnen het beleid. Op het moment dat we een bepaald bedrijf hebben aangekocht moeten we zo snel mogelijk Heineken-medewerkers benoemen die de opbouw van de nieuwe brouwerij en de te maken cultuuromslag moeten zekerstellen. Wat dat betreft hebben we binnen onze club ook te maken met een vrij flexibele organisatie, die in verschillende verbanden kan samenwerken, zonder een strakke hiërarchische lijn. Ons streven is om het net iets beter te doen dan onze concurrentie, met optimaal gebruik van de kermis die in onze organisatie aanwezig is. We moeten daarbij ook leren van elkaar. Maar ook in staat zijn om met onzekerheden om te gaan. Onze groep moet in scenario's en alterna tieven kunnen denken." Een werkweek van Alle Ypma leert dat hij zelf het voortouw neemt als het gaat om een flexibele instelling. Geen enkele dag is hetzelfde voor deze Fries. "Neem een bepaal de week in januari. Laten we zeggen de week van de 22e. Ik was toen op maandagmor gen in diverse besprekingen over projecten, 's middags vertrok ik naar Schiphol voor een vlucht naar Zwitserland. Daar had ik 's avonds een vergadering. De volgende dag werd deze voortgezet, 's Middags vloog ik terug om ondermeer de post door te nemen. Woensdag had ik verschillende besprekin gen. De volgende dag vloog ik naar Wars chau en op de 26e ging ik met de trein naar Zywiec voor een commissarissenvergade- ring. Vrijdagavond vloog ik weer temg naar Amsterdam. Hieruit blijkt wel dat je in deze functie bereid moet zijn om veel te reizen. Het is uiteraard geen baan van negen tot vijf. Ook ben je veel 's avonds bezig. Daarnaast moet je je in wisselende problematieken kunnen verdiepen. Dat geldt voor het hele team." Ontspanning Ontspanning vindt hij tijdens de weekein den op zijn zeiljacht Persijn. Maar ook daar bij spelen een flexibele instelling en alle eerdergenoemde kenmerken een rol. "Afge lopen zomer gingen we op vakantie naar Denemarken. Het weerbericht was gunstig, er zou een mooie zeilwind zijn. Maar we werden verrast door een harde wind en uit eindelijk windkracht 7/8. Ik had toen de keuze: Esjberg als schuilhaven of doorva ren naar de eindbestemming. Een kwestie van een flexibele instelling, het omzetten van scenario's op basis van veranderende omstandigheden en vooral risico's inschat ten. Maar ook: vertrouwen op je bemanning en teamgenoten. Het werd Esjberg, we had den een behouden vaart." Alle Ypma w yr lltl

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1996 | | pagina 5