"De kaarten worden i Zijn dagelijks werk voert hem ondermeer over de landsgrenzen naar PolenRusland en Hongarije. Met zi zeiljacht Persijn ('de goede vriend') zoekt hij het evenee verderopwant het liefst bevaart hij de grotere wateren "Voor ontspanning in de weekeinden en tijdens vakanti Toch zijn ook hier parallellen met zijn werk te trekken, het omgaan met onzekerhedeneen flexibele instelling vooral het tijdig bijstellen van scenario's. Een gesprek r Alle Ypma, directeur Central en Eastern Europe. 1984 naar de Coöperatieve Condensfabriek Friesland. Dit betekende ook een verhui zing van Heiloo naar Drachten, waar hij ove rigens nog steeds woont. Toch het Friese dat trok? "CC Friesland deed mij een aanbod dat ik niet voorbij kon laten gaan. Hoewel ik het erg moeilijk vond om Heineken te verlaten. Ik kreeg van CC Friesland de kans regionaal directeur te worden, waarbij ik verantwoordelijk zou worden voor export (Griekenland, Midden-Oosten, Westelijk Halfrond en Afrika) en een aantal bedrijven in de regio. Dat heb ik twee jaar gedaan. Daarna kreeg ik de verantwoordelijkheid voor de produktiebedrijven in Nederland. In die tijd heb ik ook moeten saneren. We maakten op een gegeven moment een groot verlies, omdat een groot deel van de afzet wegviel door importbeperkingen in met name Algerije en Nigeria. Uiteindelijk wist ons team dat verlies terug te brengen en werd er in het derde jaar weer winst gemaakt. Niettemin was het een zeer tur bulente en emotionele tijd. Je had als divi sie-directeur aan de ene kant te maken met de eigenaren van het bedrijf (de boeren) en aan de andere kant met het bedrijfsbelang. Daar zit een stuk spanning tussen, waarin je moet werken. En dat betekent een goede afweging van de belangen. Vertrouwen en openheid zijn daar belangrijke aspecten bij. Waarden waar ik nog steeds voor sta." Investeren De fusie met Noord-Oost Nederland maakte Alle niet meer mee. Heineken vroeg hem temg. "Eerst als Coordinating Director Euro pe en sinds 1991 als Director Business Deve lopment." Zijn huidige functie beklee sinds mei 1994. Daarin is hij ondermee antwoordelijk voor ontwikkelingen Heineken in Centraal en Oost Europa die markten gebeurt ontzettend veel. 1 maar aan onze recente activiteiten in 1 en Slowakije. Het is dan ook erg belai prioriteiten te stellen. In feite betf investeren in met name Oost-Europ investering op de langere termijn. He tijd om de winstgevendheid van bed; daar op onze normen te brengen. Toch je nu investeren, omdat de kaartt geschud worden. Deze landen zijn tra; nele bierlanden en zullen zeker op te een nauwe aansluiting vinden bij de pese Unie. Als je er nu niet bij ben je te laat en zal de concurrentie een uitgangspositie krijgen." Alle Ypma (getrouwd, drie kinderen) werd op 7 juli 1943 geboren in het Friese Oosterend (regio Littenseradiel) in de buurt van Sneek. "Daar woonde mijn beppe", vertelt de geboren en getogen Fries. "Mijn ouders woonden in Echtenerbrug, aan het Tjeukemeer. Mijn vader had daar een kleer makerij." Alle zelf groeide daar tot zijn der tiende op, waar hij thuis Nederlands en op straat Fries sprak. "Vandaar dat ik de taal nog steeds goed versta, hoewel ik deze nu nauwelijks meer spreek", zegt hij, daarbij verwijzend naar zijn c.v. waar alleen de talen 'Nederlands, Duits, Frans en Engels' worden vermeld. "Je komt ook niet ver met Fries. Het is leuk dat we een eigen taal en cultuur hebben, maar je moet dingen natuurlijk niet overdrijven. Friesland is tenslotte maar een provincie." Marketinggericht Alle Ypma volgde later in Groningen (waar hij intussen naartoe was verhuisd) de HBS, richting B. Daar leerde hij ook zijn vrouw kennen. Na zijn diensttijd vertrok hij naar Nijenrode, volgde nog enkele cursussen op marketinggebied (ondermeer NIMA-A) en solliciteerde vervolgens bij Van Houten als marketing-trainee. "Ik las een advertentie in de krant dat Van Houten iemand zocht", vertelt hij hierover. "Marketing sprak mij enorm aan, zodoende heb ik gesolliciteerd." Dat hij vervolgens bij nog drie bedrijven met een 'H' heeft gewerkt, is volgens hem louter toeval. "Na Van Houten werkte ik van 1968 tot 1972 bij Heinz en van 1972 tot 1973 bij Henkei NL. En toen kwam de volgende 'H' om de hoek kijken." Het werd Heineken. "Ik wilde graag inter nationaal gaan werken. Heineken bood me die kans als Area Export Manager Africa. Een kans die ik niet wilde laten schieten." Alle Ypma werd vervolgens Area Manager Northern Europe Division International, bekleedde daarna nog verschillende andere regionale marketingfuncties voor onder meer de regio Asia Pacific en.... vertrok in

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1996 | | pagina 4