Exportcontainers per boot naar Rotterdam I— M De containerterminal in Den Bosch Heineken heeft sinds december vorig jaar een nieuwe manier van vervoer in gebruik geno men. Naast het al bestaande wegvervoer, worden containers die bestemd zijn voor de export nu ook via het water van de Bossche brouwerij naar Rotter dam gebracht. Via een pendel systeem worden de containers van de brouwerij naar een in de buurt gelegen containertermi nal gebracht, om van daaruit met een binnenvaartschip naar Rotterdam vervoerd te worden. De voordelen zijn duidelijk: je vermijdt files en het vervoer over water is minder milieu vervuilend. Een gesprek hier over met Frits Beukers en Ruud van der Veen van Distribution Control (DisCon) van de afde ling Export Transport Afdeling (ETA) in Rotterdam Crooswijk. Beukers en Van der Veen hou den zich onder andere bezig met grensoverschrijdende logistieke projecten voor de afdeling ETA. Drie jaar geleden ontstonden de eerste contacten met de initia tiefnemers van de Bossche Con tainer Terminal (BCT). Dat waren de Gemeente Den Bosch, de Provincie Brabant, de Brabantse Ontwikkelingsmaat schappij (BOM), de Bossche Investeringsmaatschappij (BIM) en de Container Terminal Nij megen (CTN). "De initiatief nemers hadden hoge verwach tingen van Heineken als toe komstige gebruiker van deze containerterminal", vertelt Frits Beukers hierover. "Een intern onderzoek moest aantonen welke exportcontainers van Heineken in aanmerking zou den komen om over water naar Rotterdam te worden aangele verd. Bij dit onderzoek werd rekening gehouden met uiter aard tarieven, maar ook met soorten containers, betrokken scheepvaartmaatschappijen en de stuwadoors. Uitgangspunt was dat het transport over water op zijn minst kosten-neutraal zou zijn. Resultaat hiervan was dat met name de twintig voet containers op economisch ver antwoorde wijze per container schip naar de Delta-terminal vervoerd kunnen worden." 3000 containers Ruud van der Veen vult aan: "Om de initiatiefnemers een steun in de rug te geven zijn we van een basisgarantie uitgegaan van drieduizend containers per jaar. Dit was voor de BCT aan leiding om door te gaan met de plannen. We gaan er ook van uit dat, als zo'n transportcon structie is ingericht en functio neert, er dan vanzelf andere gebruikers bijkomen. Zeker als er importeurs in de Bossche regio geïnteresseerd raken. In dat geval zouden we zelfs gebruik kunnen maken van de lege containers van die impor teurs en deze met Heineken bier herbeladen, om zo nog minder onnodige kilometers te maken met lege containers." Frits Beukers: "Daarom is de naam Heineken-terminal die in het begin weieens genoemd werd niet juist. Wij zijn nu een van de afnemers van de BCT Drie keer Het binnenvaartschip 'Vaar- Wel' van de BCT doet nu drie reizen per week, op maandag, woensdag en vrijdag. "Dat lijkt weinig", vertelt Frits Beukers, "maar als alle reizen 'vol' zou den zijn spreken we over een jaarcapaciteit van 13.500 con tainers! De laad-los capaciteit van de BCT is dusdanig dat er gemakkelijk een tweede schip ingezet kan worden. Dus er zijn groeimogelijkheden genoeg. Wellicht kan in de toekomst ook Antwerpen worden aange daan." Hij vervolgt: "We vervoeren nu containers voor de export naar het Midden-Oosten, het Verre- Oosten en de Canarische Eilan den via de terminal. Het schip van de BCT doet er zes uur over om Rotterdam te bereiken, maar kan meer containers ver voeren dan een vrachtwagen. Via de weg zijn we voor dat zelfde traject anderhalf uur kwijt, files niet meegerekend. Heineken heeft uit milieu-over wegingen voor deze manier van vervoeren gekozen. We ontlas ten zo het wegennet. Boven dien is het transport over water minder milieuvervuilend", al dus Beukers. "De eerste twee maanden hebben zich nauwe lijks kinderziektes in de opera tionele sfeer voorgedaan. Wij zijn ervan overtuigd op de goe de (water)weg te zijn met de exportafvoer van de Bossche brouwerij." Zoals vermeld is deze contai nerterminal al in december in gebruik genomen. De officiële opening zal naar verwacht wordt in april plaatshebben. Minister A. Jorritsma van Ver keer en Waterstaat zal naar verwacht wordt de openings handeling verrichten.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1996 | | pagina 20