Heineken International business Course geprolongeerd Vorig jaar kon een selecte groep van top-studenten uit Europa voor het eerst deelnemen aan The Heineken International Business Course. Dat bleek, zoals beoogd, een succesvolle bijdrage te zijn aan het verder internationaliseren van de onderneming Heineken. Vandaar dat de cursus dit jaar een vervolg krijgt, namelijk van 1 tot 6 september in Amsterdam. De voorbereidingen zijn inmiddels in volle gang. Ir ii kantoor in Zoeterwoude t mede-organisator Hugo ias van Dorsser met veel ei lusiasme over wat hij vrij- w steeds 'the Course' noemt. bruikt in zijn verhaal over cursus veel Engelse ter- Logisch, want het Engels voertaal tijdens The Hei- n International Business rse. De kandidaten van jaar waren afkomstig uit uropese 'Heineken-landen' ■krijk, Griekenland, Italië, md en Nederland). Dit jaar t ook Spanje mee. Levert de os inderdaad top-managers met internationale bagage "fa, de helft van de deel- rers van vorig jaar is inge- omd als management-trai- in de diverse deelnemende n. Daarnaast zijn er enkele AHSUCDAH 1-6 SIPTIHB18 1996 studenten direct gestart in een functie. Je moet hierbij natuur lijk niet vergeten dat de voor selectie al behoorlijk pittig is. Vandaar dat de uiteindelijke kans van slagen redelijk groot is", aldus Hugo. Doelstellingen onveranderd Hij legt uit dat de doelstellingen van deze top-cursus dit jaar onveranderd zullen blijven. "Heineken onderstreept met the Course, een van de topwerkge vers in Europa te zijn. Onder andere via deze weg worden top-studenten aangetrokken en is de kans groot dat ze zich interesseren voor een carrière bij Heineken. Je biedt hen een internationale leerervaring en je creëert een wederzijdse oriën tatie voor de studenten èn Hei neken." Intern biedt the Course de mo gelijkheid voor Heineken om te werken aan het vaststellen van gezamenlijke kwaliteits normen voor instroom van studenten. Toch zijn er ook verschillen met 1995. Naast het feit dat er dit jaar ook Spaanse deelnemers in Amsterdam zullen worden ver welkomd, is de aanmeldings procedure anders. Dezer dagen worden laatstejaars universi teitsstudenten via posters en advertenties in studentenbla den opgeroepen zich op te geven als kandidaat Ze moeten zich aanmelden bij de werkmaat schappij van onze onderneming in hun land. El Aguila zal dus de Spaanse kandidaten voorse- lecteren, zoals de Murphy brou werij dat zal doen voor Ierland. Aanmelden kan tot 15 april. Voor degenen die zich willen opgeven via email, is er een centraal electronisch postadres in Amsterdam. De aanmeldin gen die daar binnenkomen, wor den doorgesluisd naar de be treffende werkmaatschappijen. Deze verzorgen ook, net als vorig jaar, de voorselectie. Onderscheid "The Heineken International Business Course onderscheidt zich van andere vergelijkbare cursussen. Wij richten ons veel meer op het internationale. Bovendien is er een afwisseling tussen sprekers uit de eigen gelederen en mensen van top instituten als de London Busi ness School. Er worden kortom niet alleen Heineken-thema's behandeld, maar ook onder werpen als intercultureel za kendoen. Uniek is ons 'business game'. De problemen die je in een marktsituatie tegenkomt, worden levensecht nagebootst. De kandidaten vervullen gedu rende anderhalve dag de rol van leden van een management team. De teams, die per com puter spelen, zijn tegelijkertijd ook eikaars concurrenten. Uiteraard is er ook bierplezier in deze cursus. Zo organiseren we tijdens een van de avonden een tapwedstrijd voor de cur sisten", licht Hugo toe. The Heineken International Business Course wordt afgeslo ten met ronde tafel-gesprekken. De cursisten ontmoeten dan de top-managers van de onderne ming Heineken, onder wie leden van de Raad van Bestuur. Ze discussiëren over door de studenten zelf aangegeven the-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1996 | | pagina 11