Prijs voor Amstel Malt en Sisi Koolzuurvrij Jaarrecord kelderbiei Zoeterwoude/BunnikAmstel Malt en Sisi Koolzuurvrij heb ben de Innova Klassiek gewon nen. Deze prijs van de Levens middelenkrant wordt gegeven aan nieuwe produkten, die een paar jaar na introductie nog steeds met succes worden ver kocht. Vandaar de naam 'Innova Klassiek'. De inkopers van de supermarktorganisaties zijn de juryleden. Zij werden gevraagd hun waardering uit te spreken voor alle produktintroducties in 1991. Dat waren er in totaal 500. Alleen introducties met een rapportcijfer van 7 of hoger kregen een Innova Klassiek. Dit waren er 29, waaronder Amstel Malt en Sisi Koolzuurvrij. Amstel Malt veroverde na de introductie in 1991 al snel een fors marktaandeel. Het werd in het midden van de markt gepositioneerd. Het vertrek punt was dat Amstel er voor elk moment is, dus ook voor de momenten dat mensen alco holvrij bier willen drinken. In 1993 kwam er een eind aan de stijging van het segment alcoholvrij bier. Nu ligt het marktaandeel op 4 a 5 procent. Volgens jurylid J. Nomden van Bonimarkten is het verbazing wekkend hoe Amstel Malt erin slaagt zich te handhaven in een dalende markt. "De consument heeft een grote waardering voor het produkt. Amstel Malt heeft zich naar mijn overtuiging een vaste plaats weten te verwerven op het winkelschap", zo bear gumenteert hij de prijs. Voor onze brouwerij is het alco holvrij bier-segment nog steeds interessant. Het is een segment dat net zo groot is als alle spe- ciaalbieren samen. Op jaarbasis gaat het hier over zo'n 70 mil joen gulden omzet aan totaal alcoholvrij bier. Amstel Malt is in het alcoholvrij segment van de biermarkt de tweede grote speler. Opmars De Innova Klassiek ging ook naar Sisi Koolzuurvrij (Sisi zon der prik), met als doelgroep kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar. Dit produkt beleeft sinds de introductie in 1991 een opmerkelijke opmars. Brand- manager Ester van Dusseldorp hierover: "De 1,5 literfles reali seerde destijds een doorbraak voor Sisi. Het marktaandeel van Sisi in het segment sinas kool zuurvrij, is vier jaar na intro ductie gestegen tot bijna 70%. De Sisi Koolzuurvrij 1,5 literfles is in haar eentje goed voor 4% van de totale sinasmarkt." Jurylid J. van den Beukei (inko per Unigro) over de prijs voor Sisi Koolzuurvrij: "Het knappe van dit produkt is dat met rela tief weinig investeringen ir reclame en acties de omzet var dit produkt toch behoorlijk is gegroeid. Het is dus puur de kwaliteit van het produkt zelf die de consumenten weten te waarderen, waardoor de om zet naar zo'n hoog niveau is gegroeid." De Innova Klassiek Den Bosch In decembe bereikte onze brouwerij in De Bosch opnieuw een mijlpaa. Voor het eerst werd in één jar 500.000 hectoliter 50.000.0C: liter) kelderbier verkocht. Zoals bekend worden de He neken en Amstel horeca-gek genheden met een kelderbiel installatie vanuit Den Bosc bevoorraad. Sinds de introductie in 198' heeft de afzet van kelderbier ee stijgende lijn gekend. Vorig ja december kon zodoende vot het eerst de grens van 500.01 hectoliter in één jaar wordt overschreden. Bij het behah van dit record werd uiteraa even stilgestaan door de ur DCS, waaronder de afdelii Kelderbier valt (zie bijgaan' foto).

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1996 | | pagina 6