Primeur tijdens Nieuwjaarsrecepties Geheel volgens traditie stond de eerste werkdag van het nieuwe Heineken-jaar 1996 in het teken van de nieuwjaarsrecepties. Naast de toespraken, in dit artikel kort samengevat, hadden de locaties Den Bosch en Zoeterwoude die 2de januari een primeur. Iedereen kon er kennismaken met de nieuwe Heineken bedrijfskleding-lijn, ontworpen door topcouturier Frans Molenaar, en geshowd door Heineken-collega's op een heuse 'catwalk'. De presentatie in Den Bosch was in handen van Hans Kraay junior (tv-presentator en profvoetballer bij F.C. Den Bosch). In Zoeterwoude presenteerden twee HNB- medewerkers: Carolien Sevenster en Martin de Jong. n Nederlands .V. lactic: :rts 1456034 te de Ruijte - an Stek-Sardt 1457234/5456: tssistentie: an de Wijnjaa 456751 idres: 10 Zoeterwoude immissie: p voorzitter Bruijn ..A. den i artens "wey lenten: Graaf (R'dan van der Lind ibosch) Sunnik) :nberg (Rijw van de gehelt ijke inliou .1 echts toegt st n toestem n lienst In- e rekkingen ii le, '1)5456034. Jgina: ieuwjaars Amsterdam n Zoetervo kennisge n. we Heine'te: ng. Deze mtworpe r ij aar, zal b nr ld wordei ia 3 en verd lagina: ;e Heineken de ingel in e foto is >68 Het zal nog even duren voor dat de bekende donkergroene uniformen zijn vervangen door de nieuwe Heineken-outfits. De modeshow belooft in elk geval alvast dat de presentatie van onze brouwerij naar de buiten wacht een stuk kleuriger wordt. Daarvoor bedacht Frans Mole naar op zijn tekentafel com binaties van donkergroen en Heineken-groen met rode Amstel-accenten. Voor wie niet in Zoeterwoude of Den Bosch was tijdens de nieuwjaarsrecep tie, was er geen man over boord. De afgelopen weken steeg de kijkdichtheid van het bedrijfs- journaal Kijkglas tot grote hoog te door een uitgebreid verslag van de modeshow. En dat had ook te maken met de enthou siaste presentatie van de eigen Heineken-modellen. Het con cept 'zoveel mogelijk door en voor collega's' sprak velen aan. Raad van Bestuur Namens de Raad van Bestuur sprak de heer Drost in Amster dam de traditionele nieuw jaarsrede uit. Hij deelde onder andere mede dat 1995 voor onze onderneming opnieuw een jaar met hoogtepunten was. "De boeken zijn nog niet gesloten, maar ik kan u melden dat Heineken vorig jaar, ondanks de lagere dollarkoers, een mooi jaar heeft gehad." "De uitzonderlijk warme zomer in West-Europa heeft weer voor de nodige pieken in de produk- tie gezorgd. Bovendien meldde Heineken Export eind novem ber dat men de grens van zes miljoen hectoliter was gepas seerd, amper twee jaar na de magische vijf miljoen. Een geweldige prestatie van zowel de medewerkers van de Export organisatie als van de mede werkers van de brouwerijen in Zoeterwoude en Den Bosch. Ook het personeel van Multi Bintang in Indonesië had reden voor een feestje. Voor de eerste maal in de geschiedenis van de onderneming overschreed men de grens van 1 miljoen hecto liter," aldus de bestuurder. Springplank De heer Drost wilde niet te lang stil blijven staan bij het verleden. "De Britse staatsman Macmillan zei het ooit treffend: 'Veel mensen leven te zeer in het verleden. Het verleden moet een springplank zijn.' En zo is het ook bij Heineken. We moe ten leren van het verleden en het verleden gebruiken als middel om er in 1996 een nog mooier jaar van te maken. Dat willen we met zijn allen en dat moé ten we met zijn allen. Want - we hebben het al veel vaker gezegd en we blijven het her halen - de concurrentie in de wereldbiermarkt is hard, maar tegelijkertijd uitdagend." Expansie is een van de wegen voor Heineken om de positie op de wereldbiermarkt te verster ken. De overnames van Inter- brew Italia en Zlaty Bazant in Slowakije worden mogelijk in 1996 gevolgd door nieuwe aan kopen. In Azië krijgt de concern- expansie vorm door de bouw van nieuwe brouwerijen: Myan mar, Cambodja, Indonesië en Hainan (China). Drost: "We blijven nadrukkelijk naar het oosten kijken in onze expansie: Oost-Europa en Azië. Al enkele jaren vertellen wij over de kan sen voor onze onderneming in China. Inmiddels zijn export kantoren geopend in Guang zhou en Shanghai. Om u een A Zoeterwoude indruk te geven van de omvang van de Chinese markt, wil ik snel even wat cijfers noemen. We verwachten dat over vijf jaar de segmenten waarin wij wer ken, het premium segment en de top van het standaardseg ment, zo'n veertig miljoen hec toliter zal bedragen. Stel dat het ons lukt om een kwart van die markt in handen te krijgen, dan praat je voor alleen al China over tien miljoen hectoliter! U begrijpt dat dit voor onze onder neming een enorme uitdaging betekent." Kostenheersing Naast uitbreidingsplannen, krijgt kostenbeheersing in 1996 even eens een hoofdrol toebedeeld door de Raad van Bestuur. "De periode dat we winstgroei kon den realiseren door prijsverho gingen lijkt aan zijn einde te komen. Dat betekent dat we nog veel stringenter dan voor heen, moeten kijken naar de kostenbeheersing in de hele onderneming," aldus de heer Drost tijdens de nieuwjaars bijeenkomst in Amsterdam. De collega's in Amsterdam konden ook kennismaken met de nieu we bedrijfskleding. In A'Stad was een aantal etalagepoppen opgesteld, die waren gekleed volgens de nieuwe lijn. Veranderingen De heer Strobos sprak in Den Bosch en 's middags in Zoeter woude. Zijn speech is ook uit gesproken door anderen tijdens de overige nieuwjaarsbijeen komsten van Heineken Neder land. De sprekers gingen in op de veranderingen binnen de organisatie. Veranderingen die nodig zijn om de concurrentie in eigen land het hoofd te kun nen blijven bieden. "Wij kunnen

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1996 | | pagina 3