Colonne II verkocht Nieuw magazijn beheersysteem Vrumona Bunnik Vrumona heeft zijn oude Colonne II verkocht. Deze lijn heeft 25 jaar dienst gedaan bij Vrumona. Onlangs werd zij overgedaan aan een bottelarij in Zuid-Afrika en begin dit jaar wordt zij verscheept vanuit de haven van Rotterdam. Lijn II heeft in al die jaren vele mil joenen liters frisdrank in flessen afgevuld. De lijn werd destijds aangeschaft voor de produktie van de standaard Vrumonafles. Met een paar aanpassingen was zij later ook geschikt voor de kunststof retour-fles. Haar pro- duktiecapaciteit is inmiddels overgenomen door de moderne Colonnes 6 en 8, die samen een grotere capaciteit hebben. Een gedeelte van Colonne II, die binnenkort wordt verscheept naar Zuid-Afrika Groepsleider Jan Vervoorn hier over: "De afgelopen twee jaar zijn er steeds meer verschillen de uitmonsteringen van pro- dukten bijgekomen. Zo hebben we bijvoorbeeld te maken met drie verschillende actie-etiket- ten op één produkt die bestemd zijn voor verschillende afne mers. Dat is voor ons niet meer handmatig bij te houden. Nu houdt het magazijnbeheer systeem dat voor ons bij en dat werkt aanzienlijk beter. Daar naast zijn er nog veel meer voor delen op te noemen. Zo zijn de rij-afstanden van de heftruck chauffeurs door het systeem tot een minimum teruggebracht, omdat het laden en lossen veel effectiever gebeurt. Bovendien kunnen we met behulp van het systeem a la minute zien hoe het met de voorraadhoogten van elk produkt is. Ie kunt dus wel zeggen dat we bijzonder blij zijn met deze nieuwe manier van werken. Een prima magazijn beheersysteem!" Het magazijnbeheersysteem zorgt voor een optimale benutting van het magazijn. Zittend Ruud van der Hart (Intern Transport). Achter van links naar rechts: Herman de Jong (VIA), fan Vervoorn (Intern Transport) en Frank de Haart (VIA) Bunnik Vrumona werkt sinds eind november 1995 met een nieuw magazijnbeheersys teem. Het gaat hier om een soft- ware-toepassing gebaseerd op het logistieke pakket Ratio, waarmee exact kan worden aan gegeven hoeveel mimte er voor een bepaald produkt nodig is, welke mimte er gebruikt wordt en welke er vrij komt voor de opslag van andere produkten. Zo ontstaat een optimale benut ting van de beschikbare mimte. Een gesprek hierover met infor matiemanager Frank de Haart en hoofd Intern Transport Jan Vervoorn. Het project ging begin 1994 van start. Toen waren de resultaten bekend van een onderzoek dat de afdeling Corporate Distribu tion and Logistics had uitge voerd naar de optimale benut ting van het magazijn qua grootte, qua mimte en qua inde ling. "Naar aanleiding daarvan is met behulp van de medewer kers van Intern Transport het magazijnbeheersysteem ont wikkeld en in fases doorge voerd", vertelt Frank de Haart. "In mei 1995 kwam de uitslag planning klaar. Daarmee kun je aangeven waar de heftruck chauffeur een pallet moet opha len om op de auto te zetten. Daarna werd de klussenplan- ning ingevoerd. Met behulp van deze planning kunnen kleine deelleveranties aan met name agenten, verzameld en samen opgeslagen worden in een bepaald deel van het magazijn. In november 1995 ten slotte voerden we de inslagplanning in: daarmee geef je aan op welke locatie in het magazijn de ver wachte produktie gezet moet worden. Een volgende fase van dit project is wellicht het lezen van de pallet-identificatie op het moment dat deze pallet ver plaatst wordt. Een deel van de administratieve handeling kan dan gekoppeld worden aan de gang van het proces." Planbord Vroeger gebeurde het plannen via een groot planbord. Daarop gaven de groepsleiders aan waar een bepaald produkt in het magazijn werd opgeslagen. Deze manier vroeg om een constante afstemming tussen groepsleiders en vorkheftruck chauffeurs over de planning. En iedereen deed dat weer op zijn eigen manier. Nu het plannen via de computer gebeurt, heb ben de groepsleiders en hef truckchauffeurs een beter over zicht gekregen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1996 | | pagina 14