Colonne II
verkocht
Nieuw magazijn
beheersysteem Vrumona
Bunnik Vrumona heeft zijn
oude Colonne II verkocht. Deze
lijn heeft 25 jaar dienst gedaan
bij Vrumona. Onlangs werd zij
overgedaan aan een bottelarij in
Zuid-Afrika en begin dit jaar
wordt zij verscheept vanuit de
haven van Rotterdam. Lijn II
heeft in al die jaren vele mil
joenen liters frisdrank in flessen
afgevuld. De lijn werd destijds
aangeschaft voor de produktie
van de standaard Vrumonafles.
Met een paar aanpassingen was
zij later ook geschikt voor de
kunststof retour-fles. Haar pro-
duktiecapaciteit is inmiddels
overgenomen door de moderne
Colonnes 6 en 8, die samen een
grotere capaciteit hebben.
Een gedeelte van Colonne
II, die binnenkort wordt
verscheept naar Zuid-Afrika
Groepsleider Jan Vervoorn hier
over: "De afgelopen twee jaar
zijn er steeds meer verschillen
de uitmonsteringen van pro-
dukten bijgekomen. Zo hebben
we bijvoorbeeld te maken met
drie verschillende actie-etiket-
ten op één produkt die bestemd
zijn voor verschillende afne
mers. Dat is voor ons niet
meer handmatig bij te houden.
Nu houdt het magazijnbeheer
systeem dat voor ons bij en dat
werkt aanzienlijk beter. Daar
naast zijn er nog veel meer voor
delen op te noemen. Zo zijn de
rij-afstanden van de heftruck
chauffeurs door het systeem tot
een minimum teruggebracht,
omdat het laden en lossen veel
effectiever gebeurt. Bovendien
kunnen we met behulp van het
systeem a la minute zien hoe
het met de voorraadhoogten van
elk produkt is. Ie kunt dus wel
zeggen dat we bijzonder blij zijn
met deze nieuwe manier van
werken. Een prima magazijn
beheersysteem!"
Het magazijnbeheersysteem
zorgt voor een optimale
benutting van het magazijn.
Zittend Ruud van der Hart
(Intern Transport).
Achter van links naar rechts:
Herman de Jong (VIA), fan
Vervoorn (Intern Transport)
en Frank de Haart (VIA)
Bunnik Vrumona werkt
sinds eind november 1995 met
een nieuw magazijnbeheersys
teem. Het gaat hier om een soft-
ware-toepassing gebaseerd op
het logistieke pakket Ratio,
waarmee exact kan worden aan
gegeven hoeveel mimte er voor
een bepaald produkt nodig is,
welke mimte er gebruikt wordt
en welke er vrij komt voor de
opslag van andere produkten.
Zo ontstaat een optimale benut
ting van de beschikbare mimte.
Een gesprek hierover met infor
matiemanager Frank de Haart
en hoofd Intern Transport Jan
Vervoorn.
Het project ging begin 1994 van
start. Toen waren de resultaten
bekend van een onderzoek dat
de afdeling Corporate Distribu
tion and Logistics had uitge
voerd naar de optimale benut
ting van het magazijn qua
grootte, qua mimte en qua inde
ling. "Naar aanleiding daarvan
is met behulp van de medewer
kers van Intern Transport het
magazijnbeheersysteem ont
wikkeld en in fases doorge
voerd", vertelt Frank de Haart.
"In mei 1995 kwam de uitslag
planning klaar. Daarmee kun je
aangeven waar de heftruck
chauffeur een pallet moet opha
len om op de auto te zetten.
Daarna werd de klussenplan-
ning ingevoerd. Met behulp van
deze planning kunnen kleine
deelleveranties aan met name
agenten, verzameld en samen
opgeslagen worden in een
bepaald deel van het magazijn.
In november 1995 ten slotte
voerden we de inslagplanning
in: daarmee geef je aan op welke
locatie in het magazijn de ver
wachte produktie gezet moet
worden. Een volgende fase van
dit project is wellicht het lezen
van de pallet-identificatie op het
moment dat deze pallet ver
plaatst wordt. Een deel van de
administratieve handeling kan
dan gekoppeld worden aan de
gang van het proces."
Planbord
Vroeger gebeurde het plannen
via een groot planbord. Daarop
gaven de groepsleiders aan waar
een bepaald produkt in het
magazijn werd opgeslagen.
Deze manier vroeg om een
constante afstemming tussen
groepsleiders en vorkheftruck
chauffeurs over de planning. En
iedereen deed dat weer op zijn
eigen manier. Nu het plannen
via de computer gebeurt, heb
ben de groepsleiders en hef
truckchauffeurs een beter over
zicht gekregen.