1 i amstel gold race arrive e 2 I (vervolg van pagina 5) worden genomen. Den Bosch voert als eerste het Magazijn Besturings/Beheer Systeem in. Later volgt Zoeterwoude. Chauffeurs van het biermaga zijn gaan werken met een dis play op de vorkheftruck, die alle informatie over de lading van een pallet weergeeft. Vanaf december zal het MBS worden gebruikt bij het vervoer tussen de brouwerijen onderling. Zoeterwoude is het hele jaar vooral druk bezig met de re- engineering van het totale brouwhuis. Brouwhuis 2 is in middels klaar, Brouwhuis 1 zal naar verwachting in het voor jaar van 1996 gereed zijn. Ook het Kelderplan, een automati sering van de kelders, krijgt steeds meer vorm. De eerste twee fases zijn inmiddels afge rond. In de derde fase worden Blok 1 en Blok 4 van de kelders geautomatiseerd. Handmatig werk als sjouwen van slangen behoort daarmee tot het verle den. Den Bosch en Zoeterwou de werken beide met SMED. Met dit systeem kan binnen enkele minuten van mal wor den gewisseld. Daarmee ver loopt het ombouwen van een produktielijn voor de volgende (export)order sneller en nauw keuriger. Den Bosch krijgt een eigen Fitplan Centrum, een fit nessruimte waar de Bossche medewerkers gratis kunnen trainen. Het bedrijfsrestaurant ondergaat een aanzienlijke face lift. 1 december vindt de ope ning ervan plaats. Na een succesvolle Ameri kaanse week in mei organiseert het Zoeterwoudse bedrijfsres taurant in november een 'Oos terse' week. Met typisch oos terse gerechten op het menu en een sfeervolle aankleding in de vorm van palmbomen, Wajang poppen, lampionnen en een riksja. Om buitenlandse bezoekers en (horeca)relaties sfeervoller te kunnen ontvangen, krijgt ont vangstruimte De Molenzolder van het Heineken Ontvangst centrum in Amsterdam een nieuwe inrichting. Ook Sinter klaas is er tijdens zijn feest voor de kinderen van onder de indruk. Vrumona neemt in Bunnik een nieuw automatiseringssysteem in gebruik. Terminals worden vervangen door pc's op de werk plek. Vrumona doet ook in 1995 van zich spreken met haar pro- dukten. Vrumona brengt als eer ste ter wereld 7Up Ice-cola op de markt. In het voorjaar intro duceert het Orangina, de sinas in het bekende karakteristieke bolle flesje. Rivella heeft natuur lijk weer heel vreemde acties en ook Pickwick Ice Tea heeft veel activiteiten. Verder introdu ceert Vrumona Gatorade, een nieuwe sportdrank. In novem ber maakt Vrumona bekend een licentie-overeenkomst met Schweppes te hebben gesloten. Ook in het buitenland is Hei neken actief. De marktpositie in Italië is verstevigd en de dis tributie uitgebreid dankzij een overname van Interbrew Italia in Noord-Italië. Multi Bintang Indonesia opent een nieuw hoofdkantoor in Tan- gerang en legt een eerste steen voor een nieuwe brouwerij nabij Soerabaja. Heineken gaat de thuisverbruik-verkoop van Hei neken bier in Japan zelf verzor gen. Voorheen deed Kirin dat. Behalve in fles en fust is Hei neken bier dit jaar ook in 33- en 45-centiliter blikken te verkrij gen. Deze worden geïmporteerd vanuit Nederland. De Poolse brouwerij Zywiec (voor 24,9% van Heineken) is druk bezig met uitbreiding van de capaciteit. Buckler doet het in vele landen zeer goed. In de Verenigde Sta ten is het het snelstgroeiende alcoholvrije bier. De Thaise brouwerij TAPB brengt in juli het eerste lokaal gebrouwen Heineken bier op de markt. Het is verkrijgbaar in 33- en 64-cen- tiliter flessen en 33-centiliter blikken. Vietnam Brewery (42,5% Heineken) vergroot haar produktiecapaciteit aanzienlijk. Medio 1996 zal de capaciteit 1,5 miljoen hectoliter bedragen. In oktober ondertekent Heineken een contract, waardoor zij een meerderheidsbelang krijgt in de Slowaakse brouwerij en mou terij Zlaty Bazant. Met een capa citeit van 700.000 hectoliter is Zlaty Bazant Slowakijes groot ste brouwerijZij produceert het gelijknamige bier. De Zaïrese brouwerij Bralima brengt in oktober lokaal gebrou wen Amstel bier op de markt. En wel in Kinshasa, waar 80% van de lokale bierconsumptie plaatsvindt. Samenwerking tussen verschil lende werkmaatschappijen staat voorop bij de International Busi ness Course die in september voor het eerst in ons land plaats vindt. Het gaat om een interna tionale cursus voor topstuden- ten uit Frankrijk, Griekenland, Italië, Ierland en Nederland. Elk land selecteert vier of vijf stu denten. De 24 studenten krijgen inzicht in de Heineken-organi- satie, terwijl ons bedrijf zelf de managementkwaliteiten van de studenten kan beoordelen. De helft van het aantal deelnemers heeft daadwerkelijk een functie als managementtrainee gevon den bij de verschillende werk maatschappijen. Uit een evalu atie in november in Parijs blijkt dat de Businesscourse zo suc cesvol is, dat in 1996 opnieuw een Heineken International Business Course wordt georga niseerd. Op milieugebied is Heineken ook actief. Zo werkt Heineken mee aan de actie Heldere Beken voor de Vereniging Natuurmo numenten. De opbrengst van de actie komt ten goede aan deze vereniging. In 1995 verschijnt voor het eerst een Milieu Jaar verslag. Dit wordt verspreid onder alle medewerkers. Op personeelsgebied gebeurt er veel. Allereerst natuurlijk door het Mensen Maken Heineken- proces. De laatste fase is inmid dels bereikt. Alle grofstructuren zijn in 1995 ingediend en goed gekeurd. Eind 1995 wordt een advies verwacht over de fijn structuren. Als deze allemaal

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 8