markt: Lui Iedere Nederlander wordt wel eens met een marktonderzoek geconfronteerd. Telefonisch, schriftelijk of via een enquêteur op straat. Die onderzoeken zijn nodig om de mening van de consument te weten te komen over bepaalde produkten of diensten. Ook Heineken peilt zo de opinie van de consument. De coördinatie daarvan ligt in handen van de afdeling Marktonderzoek. Een gesprek hierover met marktonderzoeker Henk Eising. "Een marktonderzoeker is eigen lijk iemand die zijn oor te luis teren legt in de samenleving", vertelt Henk Eising, één van de vijf marktonderzoekers van Heineken Nederland. "En om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van die samenleving is het zaak dat de onderzoeker steeds verschillende groepen mensen in die samenleving ondervraagt. Die vragen kunnen betrekking hebben op hun waar dering voor en behoeften aan een produkt, actie of dienstver lening. Zo krijg je een beter beeld van de samenleving wat betreft consumptie en kun je vraag en aanbod beter op elkaar afstemmen." Hij vervolgt: "Wij onderschei den twee soorten onderzoeken: kwalitatief en kwantitatief. In kwalitatieve onderzoeken laten we de consument uitgebreid aan het woord over bijvoorbeeld de beweegredenen om een bepaald produkt/merk wel of niet te kopen. Persoonlijk vind ik die onderzoeken het leukste om te doen, omdat ze zelfs voor onderzoekers vaak verrassende resultaten opleveren. Kwantita tieve onderzoeken zijn onder zoeken op een veel grotere schaal. Deze worden in de vorm van schriftelijke, telefonische of mondelinge enquêtes gehou den. Via deze onderzoeken wil len we te weten komen hoe de samenleving, de consument, over bepaalde produkten of acties denkt en wat de ontwik kelingen daarin zijn. Per jaar houden we ongeveer 150 van deze kwantitatieve onderzoe ken. Daaronder zit een aantal standaard onderzoeken, maar ook veel ad hoe projecten voor bijvoorbeeld tijdelijke marke- ting-acties." Nederlandse markt "Wij werken voor de produkten van Heineken op de Neder landse markt. Vrumona doet haar eigen onderzoek. Uiteraard houden we al die onderzoeken niet zelf. Daarvoor schakelen Marktonderzoek in de praktijk

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 10