"Aan het front
van het
beslissingstra j eet"
Hij is sinds 1 mei 1994
hoofd Public Affairs en
schaart zich sinds die
tijd onder de lobbyisten
bij ondermeer de
ministeries van VROM
en Economische Zaken.
Wie zijn functie dan ook
vooral als 'vergaderen'
ziet, heeft volgens Hugo
Byrnes zeker gelijk. Een
gesprek tussen de
vergaderingen door.
Hugo Byrnes valt als hoofd
Public Affairs onder de afdeling
In- en Externe Betrekkingen van
Heineken Nederland. Geen
vreemde keuze. "Public affairs
en public relations hebben met
elkaar gemeen dat ze beide de
communicatie onderhouden
met publieksgroepen. Public
affairs is in feite de wisselwer
king tussen Heineken en aller
lei specifieke groepen die zich
bezighouden met beleidszaken
waar Heineken mee te maken
heeft. Daarbij kun je denken aan
milieu, arbeidsomstandighe
den, voedingszaken en sociale
aangelegenheden. En qua groe
pen kun je ondermeer denken
aan overheden, de Consumen
tenbond en de milieubeweging.
Beleidszaken en maatschappe
lijke ontwikkelingen die Hei
neken eventueel kunnen raken,
zijn uiteraard voor ons erg
belangrijk. Vandaar dat het
belangrijk is met ministeries en
diverse organisaties goede con
tacten te onderhouden", aldus
het hoofd Public Affairs.
"Daarnaast speelt mee dat Hei
neken een maatschappelijk ver
antwoordelijk bedrijf wil zijn en
dat probeert te tonen aan al die
verschillende publieksgroepen,
overheid, etcetera. Ook dat is
een belangrijk onderdeel van
mijn werk."
Wie denkt dat lobbyen gelijk
staat aan het onderling ver
richten van handjeklap, wordt
meteen door Hugo gecorri
geerd. "Dat ging vroeger zo. Het
is niet zo dat je tegen bijvoor
beeld een ambtenaar zegt 'hier
heb je een biertje. Zullen we er
even over praten?' Je moet juist
zorgen dat je vroegtijdig op
de hoogte bent van de plannen
die op de ministeries worden
gemaaktDit kun je alleen door
ervoor te zorgen dat je de
betrokken ambtenaren ook
kent, of wanneer je via allerlei
belangengroepen bepaalde ver
gaderingen kunt bijwonen.
Zo'n gesprek is dan ook meer
een win/win-situatie. De amb
tenaar die de plannen maakt
kan goede informatie vanuit
het bedrijfsleven gebruiken.
Heineken is erbij gebaat goed
op de hoogte te zijn van de plan
nen van de overheid, zodat we
daar ook vroegtijdig op kunnen
inspelen. In dit kader zit ik
ondermeer namens verschil
lende stichtingen en branche
verenigingen als het Centraal
Brouwerij Kantoor bepaalde
vergaderingen bij. Zo zijn er
wel meer voorbeelden te noe
men waarbij ik namens een
belangengroep geïnformeerd
word over bepaalde beleids
zaken."
"Uiteraard zijn we ook weieens
te laat op de hoogte van een
bepaald beleidsvoornemen",
vervolgt hij zijn verhaal. "Je
kunt immers niet alle initiatie
ven volgen. Dat 'te laat op de
hoogte zijn van zaken' heeft ver
schillende oorzaken. Het belang
van bepaalde vragen van de over
heid wordt niet altijd door ieder
een binnen ons bedrijf ingezien.
Willen we als In- en Externe
Betrekkingen tijdig kunnen re
ageren, dan is het van belang dat
ik goed en op tijd op de hoogte
ben van informatie die bij ons
bedrijf binnenkomt. Ook moet
ik goed op de hoogte zijn van de
knelpunten en standpunten van
ons bedrijf, zodat ik daar tijdig
op kan inspringen. Daarnaast
speelt nog mee dat niet alle amb
tenaren beseffen dat zij in dienst
staan van het publiek. Als ge
volg daarvan houden zij soms
informatie achter, die juist wel
belangrijk is. En ook hier geldt:
wat je niet weet, kun je ook niet
voorkomen of bijsturen", aldus
Hugo.
"Het komt echter ook wel voor
dat andere bedrijven zoveel
'tam-tam' om een bepaalde regel
maken, dat zij eigenlijk de 'kas
tanjes uit het vuur halen'. Ik
denk bijvoorbeeld aan 'aan
scherping van de milieuwetge
ving met betrekking tot de geur-
overlast'. De overheid was van
plan deze regels flink aan te
scherpen. Zo flink, dat de koek
fabrikant Peijnenburg aan de
pers vertelde 'als dit doorgaat,
kan ik mijn bedrijf wel sluiten'.
Het gevolg was dat de regel werd
ingetrokken."
Geen vooropleiding
Hugo is nu sinds anderhalf jaar
de lobbyist van Heineken. Zijn
opdrachtgevers omvatten eigen-
Hugo Byrnes voor het
gebouw van VNO in
Den Haag
lijk heel Heineken Nederlands
Beheer. "Ik heb daarnaast veel
contacten met het Concern
Public Affairs en vooral ook met
het Management Team van
Heineken Nederland. Maar
mijn werkterrein omvat heel
Heineken Nederlands Beheer.
Vandaar dat ik ook voor Vru-
mona werk. Er is wel een beper
king aan mijn werk. Ik doe bij
voorbeeld geen plaatselijke
overheden. Dat laat ik over aan
de milieucoördinatoren van
Zoeterwoude, Den Bosch en de
Horecagebieden, die daar ook al
heel wat ervaring mee hebben.
En het alcoholbeleid wordt al
weer vele jaren door Wim van
Rossum behartigd. Ilc werk wel
veel met hen samen."
Hugo heeft geen speciale oplei
ding voor public affairs gehad.
"Dit lobbyen is werk dat vanuit
verschillende achtergronden
gedaan kan worden. Zelf ben
ik van huisuit jurist. Dat helpt
mij bijvoorbeeld met het beter
begrijpen van wetteksten. Maar
het is geen 'must' voor een lob
byist. Hiervoor was ik secreta
ris van de stichting Verpakking
en Milieu. Daar heb ik mijn
ervaring als lobbyist opgedaan.
Daar gaat het ook om: ervaring
en vooral ook voelsprieten heb
ben voor wat er binnen een
bedrijf, binnen een overheid
speelt. Gevoel ook voor het
ambtenarencultuurtje en hoe je
je daar binnen moet bewegen.
Als je dat gevoel niet hebt, kun
je dit werk wel vergeten", aldus
Byrnes. "Kort samengevat: Je
moet geduld hebben en scherp
blijven."