Consumenten service: nieuwe ontwikkelingen Wanneer kunnen eigen medewerkers terecht bij Consumentenservice? De naam zegt het al: de afdeling Consumentenservice is dé instantie waar iedere consument terecht kan met vragen en opmerkingen. Deze service van Heineken Nederland gaat mee met zijn tijd. Een verhaal over nieuwe en bestaande ontwikkelingen. Niet iedere medewerker van onze brouwerij weet de weg naar de afdeling Consumentenservice te vinden. Anderen kennen wel de weg, maar weten niet precies voor welke informatie ze er terecht kunnen. Daarom het volgende: U vindt Consumentenservice in kamer 2.402 van het Heineken-kantoorgebouw in Zoeterwoude. Het telefoon nummer is eenvoudig: (071)5 456 456. Als medewerker kunt u er terecht voor de diverse folders en brochures die Heineken uitgeeft, zoals de jaarverslagen. Het aanbod varieert van algemene informatie over de onderneming Heineken tot produktomschrijvingen van de diverse bieren die wij brouwen. De flesopeners, pennen, en andere reclame-artikelen bij Consumentenservice in de kast zijn niet bestemd voor het eigen personeel. Daarvoor kunt u terecht in uw PUM. Consumentenservice put alleen uit eigen voorraad voor consumenten. Rose Hazebroek: "We sturen dat op als blijk van dank voor de moeite die ze hebben genomen om te melden dat ze een opmerking hebben over een van onze produkten." Het gaat hier om een proef. "Bekeken wordt of er via het 06-nummer meer reacties bin nenkomen dan via het ant woordnummer. We zullen ook registreren hoeveel er wordt gebeld over Amstel Bockbier en hoeveel telefoontjes er binnen komen over de andere bieren van Amstel. Aan de hand van die gegevens kan Marketing Amstel bepalen of het zinnig is om het 06-nummer ook op het rugetiket van de andere bieren te zetten", aldus Rose Hazebroek van Consumenten- Veel sneller Naar verwachting zullen na Amstel Bock de andere Amstel bieren een voor een volgen. Rose Hazebroek: "Het nadeel van een antwoordnummer is dat de brieven ongeveer een week worden opgespaard, voor dat de post ze bij ons aflevert. Door invoering van een 06-nummer kun je veel sneller reageren op een vraag of een klacht van een consument. Dat is pure winst in de service die onze brouwerij verleent aan de liefhebbers van onze bieren." Telefonische service Natuurlijk wordt er al veel gebeld naar Consumentenser vice. De consumenten komen meestal via PTT-Inlichtingen aan het nummer. Om de vele telefoongesprekken goed op te kunnen vangen heeft de afde ling een andere nieuwe ont wikkeling in gang gezet. Het gaat hier om het recent inge voerde antwoordsysteem, dat in werking treedt wanneer Rose en haar collega Anja Buitenman telefonisch in gesprek zijn. Via de computer kunnen vier men- Nieuw: de Amstel consumen tenlijn sen even 'in de wacht' worden gezet. Zij horen een vriendelij ke stem zeggen dat de mede werksters in gesprek zijn. Bovendien wordt ze verteld hoe veel wachtenden er voor hen zijn. Als het wat langer duurt, krijgt de beller de mogelijkheid een boodschap in te spreken. Consumentenservice belt dan zo snel mogelijk terug. Proms Het systeem voorziet ook in de mogelijkheid om tijdelijk alge mene informatie in te spreken, die de consument te horen krijgt na het intoetsen van een cijfer. "Dat hebben we met succes voor het eerst gedaan, toen de kaartverkoop voor de Heineken Night of the Proms van start ging. Je kunt je voorstellen dat veel mensen Heineken bellen met veelal dezelfde vragen. Informatie over waar en hoe kaarten te verkrijgen waren, hoefden we maar één keer in te spreken. Enkele honderden mensen hebben het bandje afge luisterd, terwijl wij gewoon door konden gaan met ons werk", aldus Rose Hazebroek. Toch zal deze mogelijkheid mondjesmaat worden ingezet. Consumentenservice weet dat het bij de consumenten klant vriendelijker overkomt, wan neer ze gewoon een van de medewerksters aan de lijn krijgen. Nieuw op het kantoor van Con sumentenservice is de rode Amstel-telefoon. Op het rug etiket van het 2 oktober geïn troduceerde Amstel Bockbier is in plaats van een antwoord nummer een gratis 06-telefoon- nummer afgedrukt. Consu menten met vragen of klachten kunnen hierdoor rechtstreeks mondeling contact opnemen, in plaats van het schrijven van een briefje.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 8