Wheel of Retail voor Lingen's Blond Meerderheidsbelang Heineken in Slowaakse brouwerij Kwaliteitssysteem opnieuw goedgekeurd plltö fclOND e/ tie: de Ruijter- Stek-Sanders 57234/5456288 56751 Deterwoude (voorzitter) Iruijn den vey nten: (R'dam) ran der Linden bosch) unnik) (Rijssen) an de gehele jke inhoud van chts toegestaai toestemming ienst In- en ekkingen in 1)5456034. igina: onze emaakt? Voor op die vraag, ngs bij een vai ciers: Wavin en 21. pagina: n van de Duwerij was ornaat' te het personeel i. vermoedelijk gemaakt. Zoeterwoude Lingen's Blond heeft een Wheel of Retail 1995 gekregen voor de beste intro ductie in het afgelopen jaar. Het gaat hier om een onder scheiding van het vakblad Mis sets Distrifood voor het thuis- verbruikkanaal. Lingen's Blond heeft de eerste plaats veroverd in de categorie 'bieren, wijnen en aperitieven'. "Een schitte rende prestatie, die mede te danken is aan alle inspanningen die voor dit merk zijn verricht", aldus Sasltia van Walsum i hoofd Verkoop Thuisverbruik). "We zijn dan ook erg blij met de prijs." Lingen's Blond werd in 1994 op de markt gebracht als een mild bier van de Heineken Brouwe rijen. Het produkt bevat slechts twee procent alcohol. "De consument heeft duidelijk behoefte aan verschillende soor ten bier op verschillende mo menten", verklaart Saskia van Walsum de introductie van het bier. "Lingen's Blond weet de ontevreden alcoholvrij drinkers naar zich toe te trekken. Ook andere consumenten vinden de weg naar Lingen's Blond. Het is duidelijk een bier voor 'zelfbe wuste genieters'", aldus Van -f T TWEE GLAZEN GRATIS THUIS BIJ AANKOOP VAN 4 FLESSEN MILD BIER Bisiummun un mtmim kwiwcsk, vmuatiK ortm Walsum. "Met Lingen's Blond verruimen we de markt en bie den we de handel een produkt met een goede marge en een degelijke promotionele onder steuning. Dat dit goed aanslaat, blijkt wel uit de resultaten. Binnen een half jaar, toen de herhalingsaankopen begonnen, was duidelijk dat Lingen's Blond zijn plaats op de markt had ver overd. En het produkt groeit nog steeds." Amsterdam Heineken heeft een meerderheidsbelang ver worven in de brouwerij en mouterij Zlaty Bazant a.s. in Hurbanovo, Slowakije. Dit werd 12 oktober bekend gemaakt. Zlaty Bazant is de rootste Slowaakse brouwerij met Zlaty Bazant (Gouden Fazant) als belangrijkse merk. Heineken heeft in totaal 66 rocent van de aandelen Zlaty azant verworven. Van het Fund of National property of the Slovak Republic is 17% overgenomen. Voorts heeft Heineken 100% van een aan delenemissie door Zlaty Bazant a.s. opgenomen. Zlaty Bazant, gevestigd op 130 kilometer ten zuidoosten van Bratislava, heeft ongeveer zes honderd werknemers in dienst. De omzet van Zlaty Bazant bedroeg in 1994 33 miljoen gul den. De overname van deze brouwerij (en mouterij) past in de strategie van Heineken om de activiteiten in Centraal Europa verder uit te breiden. In 1991 nam Heineken al een brouwe rij in het Hongaarse Komarom over. Daarnaast heeft Heineken een belang in de Poolse brouwe rij Zywiec en in de brouwerij Zagorka in Bulgarije. Heineken zal zich in Slowakije in eerste instantie richten op de verdere versterking van het Zlaty Bazant merk en de voltooiing van een al in gang gezette uit breiding van de capaciteit van de brouwerij tot 1 miljoen hec- to-liter (in 1994 670.000) en van de mouterij tot 60.000 ton (in 1994 27.000) mout per jaar. De omvang van de Slowaakse bier markt bedraagt 5 miljoen hec- to-liter. Slowakije telt ongeveer 15 brouwerijen, waarvan Zlaty Bazant, Topvar, Saris en Mar tin de grootste vier zijn. Het kwaliteitssysteem van Hei neken Nederland, dat afgelopen maart met de ISO-certificering werd bekroond, is opnieuw goed beoordeeld. Elk half jaar bekijkt het externe bedrijf Lloyds of de afgesproken verbeteringen aan het systeem bij Heineken goed werken. Eind september bracht Lloyds drie dagen lang bezoeken aan de brouwerijen in Zoeterwoude en Den Bosch. Er werd gekeken of de eerder aangemerkte ver- beterpunten op de werkplek daadwerkelijk zijn aangebracht. De conclusie is dat inderdaad de verbeteringen in de praktijk zijn aangebracht. Ook de ver- beterpunten die onze eigen beoordelers (de zogenoemde "auditors") constateren, worden goed opgevolgd. Het constant verbeteren door middel van het kwaliteitssysteem leeft dus bij de diverse afdelingen. Het helpt om doelstellingen meetbaar te maken, de voortgang te be waren en bij te sturen als dat nodig is. Uitbreiding Aan het kwaliteitssysteem wordt voor de komende perio de het wettelijk verplichte Hazard Analysis Critical Con trol Points (HACCP) toege voegd. De werkwijze HACCP gaat nogmaals na of er ergens in het produktieproces een risi co voor de gezondheid of vei ligheid van de consument zou kunnen bestaan.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 3