Een nieuw vaatje aangeslagen In deze rubriek worden nieuwe en vernieuwde horecabedrijven belicht, waar een of meer van onze biermerken worden geserveerd. Deze maand aandacht voor het onlangs geopende horecacomplex in Amsterdam-Noord. veel punten veranderd. Maar het basisidee is hetzelfde geble ven. "Ik geloof in zulke centra, waar je een breder publiek kunt vermaken", is zijn verklaring daarvoor. Van begin af aan zijn de overheid en Heineken bij de plannen betrokken geweest. Een half jaar lang is zelfs elke maandag door vertegenwoordi ger Rini Geel, Menno Rombach van het Heineken Bouwadvies- bureau en Gerrie Merkensteijn van de Horeca Technische Dienst over dit complex ver gaderd. Bijzonder is dat binnen het com plex het twee-merkenbeleid is doorgevoerd. Er zijn twee ver schillende kelderbiersystemen geplaatst. Een voor Heineken en een voor Amstel. Welk bier- Ook Amsterdam-Noord be schikt sinds 18 augustus over een heus uitgaanscentrum. Toen vond namelijk de officiële opening plaats van het horeca complex aan het Buiksloter- meerplein in Amsterdam-Noord. Dit is niet zomaar een plein, want het is ook wel beter be kend als 'Grootwinkelcentrum Boven 't Y', hèt winkelcentrum voor Amsterdam-Noord en wij de omstreken. Het complex bestaat uit vier horecazaken. Grand Café Werelds, jazzcafé Ray's Place, steakhouse Rebels en disco theek The Palace. Deze laatste bestaat uit twee verschillende discotheken, een bruine kroeg en een snackzaak. Alle vier de zaken staan voor het personeel inpandig met elkaar in verbin ding, worden bediend vanuit één centrale keuken en zijn van één eigenaar. Actief ondernemen Voor eigenaar Luc Biekmann is met de opening van dit complex een langgekoesterde wens in vervulling gegaan. Nadat hij bij een commercieel radiostation in het buitenland had gewerkt, begon hij zes jaar geleden als horeca-ondememer met diverse zaken op het Amsterdamse Leidseplein. "Het was in 1989. De hausse van het grote geld verdienen was net voorbij. Van een horeca-ondememer werd daardoor een veel actievere rol verwacht", vertelt hij. "Je moet wel zelf een actieve rol spelen, want het uitgaanspatroon is in de loop der jaren flink veran derd. Zo'n twintig jaar geleden ging de jeugd vaak vier of vijf dagen achter elkaar uit. Dat werd langzaam minder. Tegen woordig gaan ze vaak alleen op zaterdagavond uit, omdat veel jongeren 's zaterdags een baantje hebben en het vrijdag dus niet laat kunnen maken. Dat is ook een verschil met vroeger: sinds de komst van de commerciële televisie, zijn er meer speelfilms op tv. Het gevolg is dat het stap pen vaak pas laat op gang komt, nadat de films thuis zijn beke ken. En tegenwoordig gaan jon geren niet zomaar ergens naar toe, in de hoop dat het gezellig zal worden. Nee, ze spreken met elkaar af en gaan alleen als ze zeker weten dat hun vrienden ook komen en als ze zeker weten dat het gezellig zal wor den." Meegedacht Luc Biekmann had vele plan nen, maar zag zich in de uit voering ervan beperkt. Hij kon niet doen wat hij wilde. Daarom wilde hij iets opzetten op een plaats waar nog niets was. De plannen voor zijn nieuwe com plex dateren van drie jaar gele den. In die tijd zijn de voorstel len voor inrichting en routing op merk het beste volgens het mer kenbeleid bij welke zaait past, liet Biekmann over aan het inzicht bij onze brouwerij. Dat leidde ertoe dat Grand Café Werelds en jazzcafé Ray's Place Heineken-zaken zijn en dat in de discotheken en de bijbeho rende bruine kroeg en in steak house Rebels Amstel wordt getapt. Voor elk wat wils Elke zaak heeft zijn eigen inte rieur. Werelds heeft vanzelf sprekend een Grand Café inrichting. Als het aan Luc Biekmann ligt, wordt dit het ontmoetingspunt voor het zake lijk verkeer in Amsterdam- Noord. Maar ook het winke lende publiek f"s zaterdags bezoeken circa 55.000 mensen het winkelcentrum") is van harte welkom om er een kopje koffie met gebak te bestellen, een lunch of later op de dag een drankje met bittergarnituur. Deze zaak is van 's ochtends tien tot 's avonds twaalf geopend. Het ernaast gelegen steakhouse heeft een heel ander interieur. Een grote wandschildering met cowboys en een huifkar zorgen voor een western-decor. Hier kan men zowel aan de bar, aan losse tafels of in een meer beslo ten nis eten. Er is ook de moge lijkheid aan tafel te barbecuen. Ray Charles is de man naar wie Ray's Place is genoemd. Een pop met zijn uiterlijk is opvallend in de zaak aanwezig. Vaak zit hij aan de (uit zichzelf spelende) piano. Drie dagen in de week is er jazzpianomuziek te beluiste ren. De overige vier dagen zijn er optredens. Ook in Ray's Place is het trouwens mogelijk te eten. Dan rest nog de disco theek. Of eigenlijk, twee dis cotheken. Elk met zijn eigen soort muziek en eigen inrich ting. De disco op de begane grond is ingericht in Egyptische sfeer. Hiëroglyphen op de muur, gipsbeelden van bijvoorbeeld een sfinx en een groot beeld van Toetanchamon vallen hier op. In de kelder is een discotheek in Romeinse sfeer. Centraal in het midden ligt het podium, vol gens Biekmann voorzien van het nieuwste op het gebied van geluid en licht. Links en rechts ervan, exact in spiegelbeeld, twee bars, statafels en orna menten in Romeinse sfeer. Meest in het oogspringend daar bij is het beeld op ware grootte van Julius Caesar. Alle medewerking Verder heeft het complex de beschikking over een grote ter rasruimte van zo'n 450 stoelen. In de toekomst zal een over dekte serre worden gebouwd. De stadsdeelraad heeft daarvoor al toestemming gegeven. Op de plaats waar alle werkdagen van de week een dagmarkt is, tegen over het pand, zijn door het gemeentelijk energieberijf vier extra zware lantaarnpalen ge plaatst. Deze bieden de moge lijkheid een tijdelijke overkap ping te maken bij speciale evenementen. Discotheek The Palace heeft inmidels bewezen in een behoefte te voorzien. Elk week einde zijn er circa twaalfhon derd bezoekers in huis. Zij komen uit allerlei plaatsen van Noord-Holland speciaal naar The Palace toe. Toegang is overigens alleen toegestaan voor bezoekers die 21 jaar of ouder zijn. En het vertrouwen is er dat op niet al te lange termijn vele inwoners uit Amsterdam- Noord en omgeving de weg ook naar de andere zaken zullen weten te vinden.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 22