Van den Eisen op grote hoogte Als het even kan, gaat hij de lucht in. Met beide benen op de grond blijven staan, is niets voor hem. André van den Eisen (groepsleider Centraal Magazijn van Heineken Den Bosch) kunt u zien vliegen, ultra light vliegen om precies te zijn; op 5 augustus haalde hij zijn brevet. Het begon heel eenvoudig met modelbouw van radiografisch bestuurbare vliegtuigen. Tien tallen jaren lang bouwde André van den Eisen miniatuur mo dellen. Zijn wens was om zelf ooit achter de stuurbeugel te zitten. In april 1994 verraste zijn vrouw, Yvonne, hem met een dagje vliegveld Budel. Dat was voor de groepsleider de eerste kennismaking met de echte luchtvaart. Van den Eisen kreeg algehele vlieg-theorie, een rondleiding en mocht drie keer twintig minuten de lucht in. Eenmaal daarvan zat hij twintig minuten lang op de stoel van de gezagvoerder. "Na die dag wist ik het zeker", zo verklaar de Van den Eisen, Zelf vliegen dat is het""Het geeft een enorm gevoel van vrijheid." Theorie Voor zijn vliegbrevet Al, geschikt voor vliegtuigen tot tweeduizend kilogram startge wicht, moest André van den Eisen een theorie- en een prak tijk examen doen. Zijn door zettingsvermogen werd danig op de proef gesteld, "s Avonds moest hij naar school om zich te verdiepen in meteorologie, navigatie, fysiologische- en psychologische aspecten, lucht vaart voorschriften en aërody namica. Deze opleiding duurde ongeveer acht maanden. André van den Eisen slaagde en kon beginnen aan de praktijk-oplei ding. Na zestien uur in de lucht onder begeleiding van een instructeur, kon Van den Eisen alleen gaan vliegen. Daarvoor moest hij nog wel medisch ge keurd worden: "Die keuring werd een grote tegenslag want ik werd afgekeurd.Van den Eisen liet zich hierdoor niet uit het veld slaan en ging vervolgens op zoek naar een alternatief. André van den Eisen De medische keuring voor ultra light vliegen was niet zo zwaar als die voor vliegtuigen met motoren. De keus was snel gemaakt. Na vijftien uur lessen in een ultra light vliegtuig met een instructeur was het einde lijk zover, Van den Eisen mocht voor het eerst alleen de lucht in: "Dat was een van de mooiste en spannendste momenten uit mijn leven. Het is niet te beschrijven wat er allemaal door mij heen ging. Toen ik een maal op hoogte was, heb ik het hardop uitgeschreeuwd." Toen hij solo mocht vliegen, heeft Van den Eisen zijn eigen ultra light vliegtuigje, een trike, aan geschaft. "De kosten daarvan vallen reuze mee. Bovendien kan ik nu gaan vliegen wanneer ik dat wil. Gemiddeld vlieg ik vijftig uren per jaar. Het voor deel van ultra light vliegen is onder andere dat je het onder houd zelf mag verrichten. Ik vind het hartstikke leuk om aan mijn trike te sleutelen." Natte rug Van den Eisen moet minstens tien uur per jaar vliegen om zijn brevet te behouden. Anders moet hij opnieuw examen doen. Het examen van 5 augustus vergeet de groepsleider niet snel: "De examinator beoor deelde mijn vliegbewegingen vanaf de grond. Daarbij kent het examen vaste onderdelen zoals landen op een vaste plaats op de meter nauwkeurig en een nood landing vanaf een hoogte van driehonderd meter." Die nood landing bezorgde Van den Eisen een natte mg. De positieve uit slag, hij was geslaagd, maakte het verloren vocht weer goed. Inmiddels heeft de groepsleider ook de zware medische keuring van het motorvliegen door staan. Voor hem is dat nu min der belangrijk dan toentertijd: "Ik heb mijn plezier gevonden in het ultra light vliegen en laat het daar voorlopig bij."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 14