Klaar om alle zeilen b
Al vijftien jaar 'zit' hij op kantoor in Amsterdam. Bijna
onvoorstelbaar voor een man, die altijd wil weten wat
er achter de horizon is. Een portret van Legal Si Business
Affairs Director Lewis P. Willing.
De 51-jarige Lewis Willing staat aan
het hoofd van de afdeling Corporate
Legal Business Affairs van Heine-
ken N.V. Deze tien medewerkers
tellende afdeling doet al de juridische
zaken van het concern. "Zo'n veertig
tot vijftig procent van onze werk
zaamheden betreft acquisities. Daar
naast houden we ons bezig met de
juridische ondersteuning bij licenties,
technische bijstand, R&D, sponsor
ships, export, registratie van onze
biermerken over de hele wereld en
mededingingsrecht", vertelt Lewis
Willing. "De toevoeging Business
Affairs slaat op de bijdrage en betrok
kenheid van de afdeling op het gebied
van Business Development activitei
ten van het concern."
Hij houdt kantoor in een kamer
op de derde verdieping van het
hoofdkantoor aan het 2e Wetering
plantsoen in Amsterdam. Een gewone
directiekamer, waarin niets herinnert
aan zijn vorige carrière. "Nee, je
moet het niet overdrijven", zegt hij.
Toch houden schepen en de zee een
speciaal plekje in zijn hart.
Avontuurlijk
Want al jong trok de zee, het
avontuur. Zozeer zelfs dat hij al op
vijftienjarige leeftijd zes weken lang
als 'ketelbinkie' op een schip meevoer
naar de Noordkaap en Spanje. Een
reis tijdens welke hij keihard moest
werken, van alles moest aanpakken.
Maar de charme van het varen werd
er niet minder door. De jonge
Lewis bleef gefascineerd door de zee.
Enigszins tot verbazing van zijn
ouders, want er waren geen andere
zeelieden in de familie. "Mijn ouders
vonden het niet echt leuk, maar
ze hebben nooit geprobeerd mij tegen
te houden. De enige voorwaarde die
ze hebben gesteld, was dat ik mijn
Een andere wereld
Hij bewaart goede herinneringen aan
die tijd. "Ik heb als stuurmansleerling
twee lange reizen naar het Verre
Oosten meegemaakt. En later enkele
reizen naar Afrika en het Midden
Oosten. Het is iets heel aparts. Je moet
natuurlijk van de zee houden. En goed
met mensen om kunnen gaan. Daar
sta je tevoren niet zo bij stil. Want ik
was nog heel jong en eigenlijk heel
Nieuwsgierig
Lewis Willing had inmiddels zi;
derde rang behaald. Dat hield in d,
hij als derde stuurman mocht vare
bij de Grote Handelsvaart. "Het w.
een tijd van keihard werken", verte
hij. "Je moest hondewacht lope
stond 's nachts in de vrieskou in
eentje op de brug. Maar je had op d
moment wel alleen de verantwoc
delijlcheid voor zo'n groot schi
HBS-B moest afmaken. Dat heb
ik gedaan. Daarna ben ik op mijn
achttiende naar de Kweekschool voor
de Zeevaart gegaan. Dat was een
internaat in Amsterdam. 180 jongens
waren daar intern. Er heerste een heel
strak regime. Van 's ochtends vroeg
tot 's avonds laat moest je leren.
Je mocht niet naar buiten. Ik heb
nog nooit zo hard moeten studeren
als daar." Na de éénjarige opleiding
trad Lewis Willing als stuurmans
leerling in dienst van de VNS, de
Verenigde Nederlandse Stoomvaart
maatschappij. Een grote scheepvaart
maatschappij, die later opging in
Nedlloyd.
naïef. Maar het is wel zo. Je zit 24 uur
per dag met heel veel mensen, van
verschillende nationaliteiten, op een
schip. Er gaat door het varen een
wereld voor je open. Ik was als stuur
mansleerling niet zo veel vrij. Hoog
stens een middag of een avond. Maar
wat je ziet, is geweldig. De geuren,
de kleuren... Je ziet echt een andere
wereld. We zijn nog naar China
geweest, vlak voor de Culturele Revo
lutie. Dat was best beangstigend. Ik
ben zelfs een keer gearresteerd. Geluk
kig kwam ik na een middag al vrij.
Achteraf gezien heb ik geluk gehad.
Twee andere stuurlieden zijn tien jaar
spoorloos geweest."
Als er iets gebeurde, moest je zc
beslissen wat je ging doen. Of
zelf een oplossing had, of dat je i
kapitein ging roepen. Dat was son
moeilijk, doch goed voor het
vroeg leren nemen van verantwoc
delijlcheid. Als ik mocht kieze
zou ik morgen weer zo beginne
Het was echt een fantastische tijd.
Uit die tijd dateert nog steeds zi
hang naar avontuur. "Als il< op vaka
tie ben, wil ik steeds weten w
er achter die horizon is. Dan mo
ik verder. Mijn vrouw noemt n
rusteloos. Ik zou het liever omschr
ven als nieuwsgierig."