Eerste halfjaar: 10 meer winst m uest 33 Heineken N.V. heeft tussen 1 januari en 30 juni 1995 de netto winst uit gewone bedrij f suitoefening zien stijgen met 10,1 tot 280 miljoen gulden. Over de eerste zes maanden van 1994 was de vergelijkbare netto winst 255 miljoen gulden. Dat heeft de Raad van Bestuur 8 september bekendgemaakt. Nederlands J. ctie: ts 456034 e de Ruijter- in Stek-Sande rj 457234/545621 ssistentie: )t 456751 dres: 30 Zoeterwoude ammissie: »P 1 Bruijn LA. den i lartens Verwey identen: Graaf Tl) van der mbosch) Voorzitter Vuursteen zei tijdens de persconferentie in A'Stad: "Het eerste halfjaar is voor Heineken goed geweest, dank zij ons consequente merkenbe leid en de grote kracht van het Heineken-merk wereldwijd. De effecten van valutaschomme lingen zijn ruimschoots gecom penseerd door een aanzienlijke groei van onze bierafzet, in het bijzonder een wereldwijde groei van het Heineken-merk met negen procent. Dit leidde tot een omzetstijging van vijf pro cent." De netto omzet nam toe tot 4.930 miljoen gulden. De toename van de netto winst werd beperkt door de sterke positie van de gulden ten op zichte van de meeste andere valuta's, in het bijzonder ten opzichte van de dollar, de peseta en de lire. Weersinvloed Mede door de toenemende voor keur van de consument voor premium bieren, groeiden de verkopen van het merk Heine ken met 9 Heineken ver sterkte daarmee haar positie als leidend internationaal premi um biermerk. De verkopen van Amstel bier namen toe met 8 In Europa, de belangrijkste markt voor de onderneming, bedroeg de stijging van de bier verkopen 2 Dit ondanks opnieuw minder gunstig voor jaarsweer. De toegenomen con currentie in een niet verder in omvang groeiende biermarkt heeft geleid tot een versmalling van de (winst)marges op stan daard bieren. Hiertegenover stond voortgaande kostenbe heersing. Verre Oosten De bierafzet in het Verre Oos ten nam aanzienlijk toe. Dit was het gevolg van zowel hoge re verkopen door de brouwerij en in Indonesië en Vietnam als van een voortgaande stijging van de export naar China, Tai wan en Hongkong. Ook in Japan verbeterde de afzet. De export naar de Verenigde Staten, Zuid- Amerika en het Caraïbisch gebied ontwikkelde zich op nieuw gunstig. De afzet in enke le landen in Afrika vertoonde een gedeeltelijk herstel. Verwachting 1995 De vraag naar premium bieren blijft toenemen. De gevolgen van het mooie zomerweer in juli en augustus in Noordwest- Europa voor de afzet zijn verge lijkbaar met die in dezelfde periode van 1994. "Aan de andere kant is een vermindering van de groei van het afzetvolume ten opzichte van de eerste helft van het jaar waarneembaar. Wij denken desondanks dat de pro centuele stijging van de gewone netto winst voor gehéél 1995 nagenoeg gelijk zal zijn aan die in de eerste zes maanden", aldus de heer Vuursteen. Voorbeeld van de nieuwe internationale Heineken- campagne die onlangs van start is gegaan (zie vorige Vers van 't Vat) w tenberg van de gehe e elijke inhoud id is slechts na verkrege ing van de In- en Externe gen in ude, 071) 5456034. m^ÊÊÊm rpagina: l oktober beg n e bokbierseiz x r Heineken en Amstel Boe na's 16, 17 en 2^ ■HI.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 3