I "Inte tionaal georiënteerd zijn is de toekomst van onze onderneming." L*j daar goed heeft verbeterd. Dat kon ook omdat we allemaal genoeg ruimte kre gen om te doen wat we moesten doen. Dat het hebben van ruimte in be voegdheden een goede zaak is7 is iets wat ik daar als manager heb geleerd." Koffie Koffiedrinken is een van de andere dingen die Hazelwood in Straatsburg leerde. Tussen het beantwoorden van de vragen door, valt tijdens het inter view op dat hij veel koffie drinkt. Hij bestelt halverwege het gesprek een tweede kan voor de interviewer en hemzelf. Een echte Engelsman drinkt toch bijna per definitie thee? Hazelwood: "Ja, dat klopt. Het Hei- neken-team in Straatsburg bestond voor een deel uit Nederlanders. Van hen heb ik het geleerd. Er werd de hele dag stevig koffie gedronken. Sinds die tijd ben ik dat ook gewend om te doen." Na drie jaar Straatsburg werd Hazel wood gevraagd een functie te aan vaarden op het Heineken-hoofdkan- toor in Amsterdam. Na overleg met zijn gezin besloot hij naar Nederland te gaan en de uitdaging aan te nemen. "Dat was mijn eerste job buiten Frankrijk. Ik arriveerde in augustus 1983 en mijn eerste doelstelling was om goed Nederlands te leren spreken. Ik volgde twee cursussen. Waar ik erg veel van heb geleerd is van het logeren bij de ouders van de lerares van mijn tweede cursus. Ik moest oen noodgedwongen de hele dag Nederlands spreken." edrijfsfilosofie lazelwood werd benoemd tot hoofd lanning Control van Heineken N.V.: "Ilc heb in drie jaar tijd de orga nisatie goed leren kennen. Je kunt eel leren over de filosofie van het edrijf door een periode te werken op iet corporate-hoofdkantoor. Wat de edrijfsfilosofie is, kun je niet goed inschatten wanneer je alleen buiten Nederland voor Fleineken hebt ewerkt. Het is echter wel zo, dat de andleidingen die je in het buitenland a je werk gebruikt, zijn ontwikkeld p het hoofdkantoor. Het waarom van die regels is pas echt duidelijk wan- ieer je de achtergronden kent. En erder bouw je veel contacten op mnen de organisatie. Zowel in lederland als in bijvoorbeeld Grie kenland en La Réunion waar ik als hoofd Planning Control heb mee gewerkt aan projecten." Terug In 1986 keerde hij terug naar Heine ken Frankrijk, waar hij de functie van Financieel Directeur ging vervullen. Naast planning control, vielen ook administratie, treasury, fiscale zaken, informatiesystemen en juridische zaken onder hem. "Ik had er een heel brede verantwoordelijkheid. Dat maakte me als manager weer breder. Wat ik als groot voordeel heb erva ren is dat ik de weg wist in de organisatie. Als er wat moest worden geregeld, sprak ilc een van mijn con tacten binnen Heineken aan. Ik ben sinds januari 1994 weer terug in Nederland als Finance Director en ik spreek de financiële managers van onze werkmaatschappijen wereld wijd tijdens de regelmatig gehouden Financial Managers Conference. De financial manager uit Indonesië zei me dat hij niet alleen voor de twee conferentiedagen naar Nederland komt. Hij vindt dat je er een week voor moet uittrekken, zodat je ook tijd genoeg overhoudt om je contac ten bij te houden. Ik denk dat hij gelijk heeft", meent Hazelwood. "In de laatste acht, negen jaar is er veel veranderd bij Heineken. De Raad van Bestuur werkt volgens een heel ande re stijl. Het gaat allemaal sneller, de leden van de Raad van Bestuur staan dichter bij de dagelijkse gang van zaken. De verhoudingen binnen de onderneming zijn minder formeel, er is meer openheid. Ik vind dat als er problemen zijn, dat we daar open met elkaar over moeten praten. Dat werkt het beste. Ook de vrijheid van han delen is vergroot in de afgelopen jaren. Uiteraard binnen grenzen, dat blijft. Maar dat er een verschuiving is opge treden is duidelijk. Het is een ont wikkeling. Het gaat om evolutie, er is geen sprake van een revolutie. Mensen moeten wel op hun daden kunnen worden aangesproken." Rol Hazelwood rapporteert in zijn functie van Corporate Finance Director recht streeks aan voorzitter Vuursteen van de Raad van Bestuur. "Ilc sta figuurlijk gespro Internationaal De internationaal ervaren Hazelwood over de toekomst van Heineken: "Het is goed voor zowel de persoon zelf als voor de onderneming, wanneer een Heinelcen-manager zich internatio naal oriënteert. Het maakt je breed qua ervaring, het geeft telkens een nieuwe kijk op zaken. Daarom vind ik het starten van de Heineken International Business Course voor jonge managers zo'n goed initiatief. We hebben te maken met het feit dat de grenzen gaan verdwijnen. Het internationaal georiënteerd zijn is de toekomst van onze onderneming", aldus Hazelwood. ',iv.\v.-.cv!'»; *i\i ken aan het roer van de financiële schuit van Heineken. Ilc geef leiding en ondersteuning aan de financiële organisatie. Daarbij heb ilc te maken met de luxe, dat Heineken een zeer goede financiële positie heeft. Hei neken heeft de winst in 1994 voor het vijftiende achtereenvolgende jaar zien stijgen. Er zijn veel liquide mid delen (onmiddelijlc beschikbare gel den) beschikbaar. Dat maakt het naast de biercultuur prettig om voor Heineken te werken." De financiële organisatie beheert de gelden en eigendommen (treasury) en bewaakt de lcoersrisico's van vreemde valuta. Hazelwood: "Daarnaast is onze in breng, de financieel economische consequenties op een goede manier in kaart te brengen. Bijvoorbeeld als in het buitenland een brouwerij wordt aangekocht. Ondernemingen als Heineken worden nu eenmaal doorgemeten op hun financiële pres taties. Zowel door banken, aandeel houders en leveranciers als door het eigen personeel. Als de financiële vlag er niet goed voorstaat, raakt dat iedereen die met onze brouwerij van doen heeft."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 5