Volop Heineken- ontwikkelingen in buitenland We openen dit nummer met een uitgebreide blik over de grens. Want Heineken zit ook in het buitenland niet stil. Zo is in augustus een nieuwe campagne gestart die speciaal is gericht op de internationale media. De centrale boodschap die wordt gecommuniceerd is dat het Heineken-merk al sinds jaar en dag verkrijgbaar is over bijna de hele wereld. De campagne is bedacht door het Londense bureau Bartle Bogle Hegarty (BBH) en vervangt de campagne 'When you make a great beer, you don't have to make a great fuss'. De nieuwe Heineken-campag- ne is in de eerste helft van augustus in Europa en Azië/ Oceanië van start gegaan met drie advertenties en een televi sie-commercial. De laatste zin is telkens: "Requested in more countries than any other beer." Als media zijn gekozen internationale televisiezenders in elk geval Eurosport en MTV), internationale tijd schriften (zoals Newsweek en Time), en billboards op inter- rationale luchthavens. apan Tnze brouwerij gaat de thuis- verbruik-verkoop van Heine ten bier in Japan zelf verzorgen. Te hiervoor benodigde vergun ning is binnen. Daarmee komt een einde aan de verkoop van Heineken bier aan supermark ten en grootwinkelbedrijven door Kirin. Met deze Japanse brouwer heeft Heineken een ioint-venture. Kirin brouwt lokaal in licentie Heineken bier, dat wordt afgevuld in fus ten en flessen. Onno Jalink Marketing Heineken Japan) noemt als redenen voor het n eigen hand nemen van de thuisverbruilt-verkoop, dat Hei neken Japan dan sneller en flexibeler kan opereren. Ver koopacties hoeven bijvoorbeeld niet langer te worden ingepast in de planning van Kirin. Vorig jaar werden 1,6 miljoen dozen Heineken bier verkocht in Japan. Het Heineken bier in 33-centiliter blik wordt sinds begin 1995 geïmporteerd vanuit Nederland. Sinds begin juli geldt dat ook voor 45-centiliter blikken. Polen Bij de Poolse brouwerij Zywiec (24,9% Heineken), heeft voor zitter Vuursteen van de Raad van Bestuur recentelijk twee nieuwe bottellijnen officieel in gebruik gesteld. De lijnen kun nen elk per uur 45.000 flessen van een halve liter afvullen. Met de ingebruikname is de eerste fase van de capaciteitsuitbrei ding van deze brouwerij afge rond. Tot het komend voorjaar van 1996 wordt gewerkt aan de vergroting van de capaciteit van het brouwhuis tot 2,5 miljoen hectoliter. Dat is bijvoorbeeld nodig omdat de brouwerij zowel vorig jaar als nu in de zomerperiode niet kan voldoen aan de vraag naar vooral haar topmerk Zywiec Full Light. Dit jaar hoopt Zywiec daarvan 1,4 miljoen hectoliter te verkopen. De verkopen van dit bier namen in 1994 al toe met 50% tot 1,2 miljoen hectoliter. Vooral de sterke verbetering van de dis tributie van het bier waren daar debet aan. Buckler 'en France' Wie Frankrijk de afgelopen weken als vakantiebestem ming koos en per auto reisde, heeft mogelijk opnieuw ken nisgemaakt met Buckler. Blik jes met dit alcoholvrije bier wer den door promotieteams van Brasseries Heineken uitgedeeld bij de 'peages', de betaalpunten van de Franse tolwegen. De actie was vooral gericht op de Franse vakantiegangers. Verenigde Staten Heineken USA werkt aan een versterkte marketing-inspan- ning voor de bieren Buckler en Murphy's Irish Stout. Het heeft daarvoor Amerika's grootste marlceting-communicatiebu- reau, Ross Roy Communica tions, in de arm genomen. De beide biermerken zullen op diverse manieren bij de Ameri kanen onder de aandacht wor den gebracht, door middel van advertenties, promoties en direct mail. Murphy's Irish Stout is in 1991 in de VS geïn troduceerd. De verkopen nemen sindsdien naar tevredenheid toe. Buckler (in Amerika vol uit 'Buckler Non Alcoholic Brew' genaamd) is er sinds 1989 verkrijgbaar en is het snelst- groeiende alcoholvrije bier in Amerika. Thailand De Thaise brouwerij TAPB, waarin Heineken een belang heeft, heeft 17 juli het eerste lokaal gebrouwen Heineken bier op de markt gebracht. Het is gepositioneerd in het premi um-segment van de Thaise bier markt. Dat segment is nieuw in Thailand. Naar verwachting zullen de premium bieren 10 tot 15 van de markt naar zich toe gaan trekken. Heineken is het eerste premium bier dat in Thailand te koop is. Hierdoor neemt de Thaise brouwerij de teugels van het premium-seg ment in handen, vóór de lance ring van premium bieren op de Thaise biermarkt door de con currentie. De nieuwe Thaise brouwerij is gevestigd bij Bangkok. Zoals eerder gemeld heeft Heineken Technical Services een grote rol gespeeld bij de onlangs afge ronde bouw van deze brouwe rij. Het lokaal gebrouwen Hei neken bier wordt afgevuld in 64- en 33-centiliter flessen en 33-centiliter blikjes. Vietnam De Vietnam Brewery gaat haar produktiecapaciteit vergroten. De brouwerij, een joint-ventu re van Asia Pacific Breweries (42,5% Heineken) en het ge meentebestuur van Ho Chi Minh Stad, heeft de daarvoor benodigde uitbreidingsinveste ringen aangekondigd. Bij de ope ning in november 1993, was de aanvangscapaciteit 300.000 hectoliter. Nog vóór het einde van dit jaar zal de capaciteit zijn vergroot tot 1 miljoen hectoli ter. Om te kunnen blijven vol doen aan de toenemende vraag naar Tiger en Heineken, is ver groting van de brouwcapaciteit naar 1,5 miljoen hectoliter noodzakelijk. Indonesië Multi Bintang Indonesia zal in 1996 een nieuwe brouwerij nabij Soerabaja in gebruikne- men. De eerste steen-legging is 23 augustus verricht door minister Wijers van Economi sche Zaken en de Indonesische minister Sanyoto Sastrowar- doyo van Investeringen. De heer Wijers maakte deel uit van de Nederlandse handelsmissie die Java bezocht, parallel aan het staatsbezoek van Hare Majes teit Koningin Beatrix aan Indo nesië. Ook voorzitter Vuursteen van de Raad van Bestuur van Heineken maakte deel uit van die delegatie van het Neder landse bedrijfsleven. De huidige brouwerij van Mul ti Bintang in Soerabaja, moet haar produktie rond de eeuw wisseling staken. Dit is door de plaatselijke overheid bepaald, omdat de oude brouwerij mid den in de stad is gevestigd. Er is gekozen voor verplaatsing van de produktie naar een locatie buiten de stad. Het is de bedoe ling dat de oude brouwerij gelei delijk aan minder gaat brouwen. De nieuwe brouwerij neemt die produktie aansluitend over en zal bovendien voldoende extra capaciteit hebben om te kunnen voldoen aan de beoogde vergroting van het aandeel van Multi Bintang op de lokale biermarkt.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 3