Reclame show-case op Schiphol Oude gevel reclame ontdekt Amsterdam Reizigers van intercontinentale vluchten die op Schiphol aankomen, kunnen letterlijk niet om Heineken heen. Op het nieuwe Schiphol Plaza, een winkelboulevard op de luchthaven, staat een grote glazen reclame show-case van Heineken Internationaal. Achter glas draait langzaam een tweezijdig plateau. Aan de ene zijde hangt een kopie van De Nachtwacht van Rembrandt. Daaronder hangt een bordje in de voertaal van de luchthaven, Engels, waarop staat geschreven dat het om een kopie gaat. Aan de andere zijde staat een groen exportflesje naast een goed gevuld glas Heineken bier. Hier hangt een bordje waarop te lezen valt dat het hier om het origineel gaat. Boven op de show-case staat op de ene kant geschreven "Welcome to Hol land" en op de andere zijde "The home of Heineken". Internationaal Bart De Beucker, Internationaal Advertising Manager van Hei neken, motiveert de keuze voor de showcase: "Normaal gespro ken adverteert Heineken Ne derland op Nederlandse bodem. Schiphol is een internationaal bekende locatie. We leveren er bijvoorbeeld Heineken bier in de groene exportflesjes. Boven dien adverteert Heineken Inter nationaal al geruime tijd met posters in het gebied achter de douane op de luchthaven. In overleg met Heineken Neder land is de beslissing voor de show-case genomen." "Op Schiphol Plaza zijn we nu de enige organisatie met een eigen show-case. De plaats van de zuil is bewust gekozen. Het object staat vlakbij de uitgang van de intercontinentale vluch ten. Dé plek bij uitstek om men sen die van ver komen, te berei ken. Het reclamebureau heeft bij het ontwerp de opdracht gekregen om te benadrukken dat Heineken uit Nederland komt. Veel buitenlanders we ten dat niet. Tevens moest de show-case de klasse uitstralen die bij ons produkt hoort. Eind mei is de show-case geplaatst en uit de reacties die we tot nu toe hebben ontvangen, valt af te leiden dat we in onze opzet zijn geslaagd." Kampen Sinds kort prijkt op de gevel van café De Uni aan de IJsselkade in Kampen weer de oude reclame-uiting 'Heineken's bier het meest getapt.' Een gedeelte van deze muurschildering uit 1920 werd per toeval ontdekt tijdens een renovatie van het café. Het restant van de muurreclame kwam te voorschijn, toen een dikke laag oude verf werd ver wijderd. In overleg met Heine ken, eigenaar van het pand, werd daarop besloten de oude reclame-uiting in ere te her stellen. Omdat de muurschil dering goed past bij het nostal gische karakter van Kampen, gaf de burgemeester van die plaats persoonlijk toestemming om de reclame-uiting opnieuw aan te brengen. Dit gebeurde door schilder Klaas Elhorst uit Kampen. Het resultaat ziet u op bijgaande foto.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 20