588 De Heineken drakeboot A won de race De medewerkers van de dran kenhandel Hoofddorp, gekleed in toepasselijke T-shirts, zijn vier dagen lang 's nachts begon nen om er voor te zorgen dat de produkten waren afgeleverd op het SAIL-terrein voordat de bezoekers kwamen. Zij hadden geen tijd om het evenement te bezoeken maar konden nog voor zonsopgang een glimp van de tall ships opvangen. Als blijk van waardering voor de inzet stond de laatste dag een smakelijk buffet klaar voor de harde werkers. Zowel het verkoopteam Noord-Holland- Noord als Amsterdam-Utrecht had een schip gehuurd op don derdag 10 augustus. Getooid malige Rusland. Van de Kaaij is, voordat hij bij Heineken in dienst kwam, mim twintig jaar schipper geweest. De portier moest in zijn vrije tijd veel opknappen om het schip ge schikt te maken voor de ple- ziervaart. De verbouwingen zijn nog niet helemaal voltooid maar tijdens SAIL 95 was het schip genoeg gerestaureerd om er goed mee voor de dag te komen. Pakketten Natuurlijk moest er gezorgd worden voor het nodige promo tiemateriaal tijdens het evene ment. Een klus die de betrokken horeagebieden en de RSD klaar den. In Ifmuiden stond een pro- motie-team pakketten uit te delen aan de bemanningen van de tall ships. Het gevolg was dat de groene Heineken-vlag in veel masten wapperde. Op een tall ship werd een bemanning ge signaleerd die met groene Hei- neken-petjes op 'de wave' deed. Dit bij wijze van groet aan de vele duizenden toeschouwers van de parade langs het Noord- Dit sleepbootje zorgde mede voor de nodige Heineken promotie in Heineken-shirts voeren zij tussen achtduizend andere schepen en de tall ships. Portier A'Wet Piet van de Kaaij, portier bij A'Wet, nam op persoonlijke titel deel aan SAIL. Dat deed hij als kapitein van een bijzonder schip. Zijn trots is een 21 meter lang marine-schip uit het voor zeekanaal. Deelnemers aan de Paling- en Zalmtochten konden ook een pakket krijgen. Daar voor moesten zij een tray blik- bier kopen en een voucher inle veren. RSD Met de sponsoring van SAIL 95 kreeg Heineken het alleenrecht op de verkoop van dranken. Miljoenen bezoekers van fris en bier voorzien, is niet eenvoudig. De Reclame Service Dienst zorgde voor ongeveer vijftig tap punten op het terrein. Eén jum bo- en zes gewone tap-eilanden werden ingezet, zeventig toon banken werden geleverd en vele parasols en tenten zorgden voor de nodige Heineken-uitstraling en schaduw. Dik Waaijer, pro jectleider Evenementen van de RSD, zegt over de bierverkoop: "Er werden verhoudingsgewijs veel blikjes verkocht. De bezoe kers wandelden liever met een blikje in de hand. Dat was prak tischer dan tapbier. Toch werd er aardig wat tapbier op een ludieke manier verkocht. Dat deden tien personen (de zoge heten 'rocketmen', red.), met een tankje Heineken pils op de mg. Die tapten voor de dorstige SAIL-bezoeker een mooi glas bier." Vanwege het warme weer ging het ook goed met de ver koop van het koele Pickwick Ice Tea, waar velen tijdens Sail voor het eerst kennis mee maakten. Waaijer was zelf van de vroege ochtend tot de late avond aan wezig op het terrein om ervoor te zorgen dat facilitair alles zoveel mogelijk op rolletjes ver liep: "Het waren bar lange da gen. Toch had ik het niet willen missen, ook omdat je van zo'n groot evenement veel leert." Scheef Een andere medewerker van de Reclame Service Dienst was ook gedurende SAIL actief. Dat was Rick van Leeuwestijn, kapitein van de Bierboeier. Vol gens Leo Coolen, senior pro jectleider van de RSD, was Rick vast de meest gefotografeerde persoon tijdens SAIL: "Hij trok in de Bierboeier zeer veel bekijks. Zelfs zoveel dat een rondvaartboot met Japanners helemaal scheef hing om van 'de boeier' een mooie plaat te schieten." Op zondag 13 augustus was er gelegenheid tot het onderhou den van contacten. Ondermeer Alkmaarse collega's geven A Russische matrozen van een tallship een cadeau Commercie had op deze dag relaties uitgenodigd op één van de twee, door Heineken afge huurde, raderboten. Het gezel schap van 650 personen kon 's avonds een spectaculair vuur werk (de afsluiting van elke SAIL-dag) bewonderen. Gezien de positieve reacties van de genodigden, was er een goede sfeer om zaken te doen voor de collega's van Commercie. Goed verlopen U heeft het gemerkt: Een groot aantal collega's heeft op veel verschillende manieren een bij drage geleverd aan SAIL 95. Het evenement had een grote aan trekkingskracht; ongeveer vier miljoen mensen bezochten het gebied. Heineken-collega Meint van Kuiken, tevens voorzitter van de werkgroep SAIL: "Voor Heineken is het evenement zeker goed verlopen. In het begin was het moeilijk om alles te overzien omdat het zo'n enorm groot evenement is. Uit eindelijk kwam alles op zijn pootjes terecht. De reacties van Heineken-medewerkers en ook omstanders waren zeer positief. Iedereen was laaiend enthou siast. Wij hebben er, binnen wat er mogelijk was, het maximale uitgesleept." Portier Piet van de Kaaij op zijn schip spektakel

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 19