I a "Adverteren is een combinatie1 produktkennis en verkoope in intuïtie, garing." "Je kunt niet altijd beredeneren waarom een reclame goed is of niet." "Uiteindelijk draait alles in het leven om reclame maken." een moeten hebben. En verder denk ik altijd in generaties. De winst van morgen zegt me niets. Ik kijk liever naar de positie van m'n bedrijf over 20 jaar", zegt hij. Na zijn opleiding marketing n distributie in de Verenigde Staten keerde A.H. Heineken n 1949, boordevol reclame- ideeën, terug naar het familie- edrijf. "Ik was bij m'n terug- Groen is wel veilig. En de con sument is erg conservatief als het gaat om wat hij eet en drinkt. Toch dachten heel wat mensen dat ik niet goed bij mijn hoofd was", vertelt hij. Pas nadat er met tweehonderd verschillende etiketten geëx perimenteerd was, slaagde Hei neken erin de directie te over tuigen van de voordelen van het groene logo. "Het marktaandeel schoot met 5% omhoog. Maar eer bezeten van adverteren. )ns bedrijf had in die tijd een eclamebudget van 160.000, n de marketing-afdeling be tond uit één vent die als stel egel had dat reclame geldver spilling was", vertelt hij. Nieuwe weg ij zijn terugkeer sloeg Heine en meteen een nieuwe weg in, oewel het hem nog jaren kost- e om iedereen te overtuigen an het nut van reclame. Hij chrapte de apostrof en de s aan iet eind van de merknaam. Dit leek een slimme zet te zijn die et bedrijf een vermogen aan eonkosten bespaarde. Verder ntwierp hij een nieuw etiket oor de flessen en koos hij voor en merknaam in kleine letters. Ik realiseerde me dat de naam i schrijfletters een stuk vrien- elijker oogde dan in hoofdlet- rs zoals op een bierflesje. In oofdletters telt de naam Hei eken elf verticale lijnen. Dat is eel te veel om vlot te kunnen ezen. Bovendien liep de naam >nd om het flesje en was hij iet in een keer te lezen. Dat eerkte dus niet", legt hij uit. toen is veilig Zijn grootste succes in die dagen was dat hij de directie zover ireeg dat ze akkoord gingen met iet groene etiket. De oude eti- :etten waren grijs met een gro- e rode ster. "Nou is rood een ;evaarlijke kleur voor voe dingsmiddelen en dranken. 995 je hoeft geen genie te zijn om op zoiets te komen", merkt Heineken op. Een andere briljante inval van de heer Heineken was de beroemde gekantelde 'e' in de merknaam, intern bij onze brou werij de "lachende 'e'" genoemd. "Wetenschappers tuurden da genlang door microscopen om de juiste hoek van die 'e' te radio- en televisiereclame. "Ik heb me altijd het recht voorbe houden om ideeën te blokkeren en de kwaliteit te handhaven. Het is ook mijn geld waar ze mee aan het stoeien zijn. Dat bepaalt ook hoe je er tegenaan kijkt", zegt hij. Hij bruist van ideeën en is altijd bezig met woordspelingen, die om de haverklap slogans ople veren als 'Be wiser Bud. Drink Heineken!' In 1984 ontving hij de Lamp - een van Nederlands hoogste reclameprijzen - voor een door hemzelf bedachte cam pagne in de pers. In 1989 werd hij gekozen tot Nederlandse reclameman van het jaar. Instinctief Zijn goede contact met Frank Lowe van Lowe Howard-Spink heeft geleid tot een paar van de meest succesvolle campagnes van het bedrijf, waaronder de in Engeland tot klassieker gewor den kreet 'Heineken refreshes the parts other beers cannot reach'. Volgens Heineken is Lowe de ultieme reclameman: bepalen. Te scheef was een droevig gezicht en te rechtop zag er ook niet uit. Deze 'e' lacht je toe." De heer Heineken had ook al gauw oog voor de afnemer. "Een schoonmaakster, zo'n echte Mokumse, draaide zich ooit een keer naar me om en riep 'Ik ben verdomme ook een dame!' Het gaat er niet om wat de mensen zijn, maar hoe ze zichzelf zien. Eind jaren '40 hadden we een campagne waarin een onge schoren arbeider Heineken uit riep tot volksbier. We hadden toen nog helemaal niet door dat die arbeider zichzelf als meneer zag." Nauw betrokken Na zijn baanbrekend werk eind jaren '40 en in de jaren '50 bleef Heineken nauw betrokken bij de reclame-inspanningen van de onderneming. Dit gebeurde ondanks het vele werk dat de lei ding van de snel groeiende brou werijgroep met zich meebracht. Vele jaren lang gaf hij zijn per soonlijke zegen aan elke recla me-uiting van het bedrijf en hij raakte al snel vertrouwd met 'Instinctief en primitief'. "De beste campagnes zijn bijna altijd instinctief. Adverteren is geen wetenschap, al wordt het steeds wetenschappelijker naarmate we dieper doordringen in de menselijke geest. De beste re clame-mensen hoeven geen hoge of dure opleiding achter de rug te hebben. Ze moeten dicht bij het gewone volk staan", aldus de heer Heineken. Er klinkt inderdaad heel wat eenvoudige volkswijsheid door in Heinelcens reclame-opvat- produkt verkopen. Ik probeer allerlei verschillende bieren en luister goed naar wat mensen van Heineken zeggen", zegt hij Onderbewuste Als voorzitter van Heineken Holding N.V. is Heinekens betrokkenheid bij de reclame naar eigen zeggen tegenwoordig minimaal. Niettemin heeft hij zojuist een videotape opge vraagd met de reclamespots van dit jaar "...om de kwaliteit van de opnamen te bekijken". Heineken gaat verder: "Er zijn te veel tussenpersonen die goeie invallen tegenhouden... Dat is hun werk. Goede campagnes worden vaker wel dan niet om zeep geholpen. Waarom? Omdat reclamebureaus als de dood zijn dat ze een klant kwijt raken," zegt hij. De heer Heine ken denkt dat er grote veran deringen op til zijn in de reclamewereld. "We moeten ons nog verder in de menselij ke natuur gaan verdiepen. We moeten weten waarom mensen doen wat ze doen. Waarom ze liever een blauwe jurk aantrek ken dan een rode rok. We moe ten in hun bewuste en in hun onderbewuste doordringen", zegt hij. Communicatie Hij vervolgt: "De reclamespot jes zijn tegenwoordig te kort en de meeste ervan zijn ronduit vuilnis. De mensen krijgen de tijd niet om de boodschap in zich op te nemen. De reclame mensen zien zo'n spotje einde loos opnieuw voor het wordt uitgezonden. Maar hoe zit 't met die huisvrouw in de pro vincie? Uit onderzoek blijkt dat een op de zeven kijkers niet snapt wat de boodschap is". Ondanks zijn kritiek is Heine ken een warm pleitbezorger van tingen. "Adverteren is een com binatie van intuïtie, produkt kennis en verkoopervaring, fe moet aanvoelen wanneer een reclame goed is of niet. Je kunt niet altijd beredeneren waarom. Ondernemers moeten net als hun reclamemensen de straat op om uit te vinden wat mensen willen en wat de handel van zijn produkt vindt. Reclame mag nooit los staan van de organisa tie en van de mensen die het de reclamebranche. Gevraagd naar wat volgens hem het belang van de branche is, ant woordt hij: "Uiteindelijk draait alles in het leven om reclame maken. Als je een meisje wilt versieren, maak je reclame voor jezelf. Je neemt haar mee uit eten en je bewijst onbewust dat je voor haar kunt zorgen. Het zit in onze genen. Het is allemaal een kwestie van communicatie"

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 5