De heer A.H. Heineken is onlangs in Cannes uitgeroepen tot Adverteerder van het jaar 1995. Dit gebeurde tijdens de sluitingsavond van het Internationale Reclamefestival 1995, waaraan 52 landen deelnamen. De afdeling Concern Public Relations verzorgde een interview met de heer Heineken, bestemd voor de vakbladen èn Vers van 't Vat. Adverteerder van het jaa In zijn kantoor in het centrum van Amsterdam geeft de heer Heineken zijn visie op de effec tiviteit van het reclamebudget van zijn onderneming. Hij wijst op een dinosaurus-ei in een vitrine en grapt: "Ik zou m'n geld beter kunnen investeren in een DNA-kloon van dat ei en m'n dinosaurus dan aan de riem voor m'n kantoor neerleggen. Dan hoefde ik nooit meer te adverteren." Hij lacht hartelijk bij de gedachte. De 71-jarige heer Heineken houdt van een goede grap. Op die manier leidt hij de aandacht van zichzelf af, prikt hij dik doenerij door bij anderen en illustreert hij zijn ideeën. In de meeste van zijn grappen schuilt een kem van waarheid. Hoewel hij er graag vrolijk over doet, neemt hij adverteren wel dege lijk heel serieus. "Als ik geen bierbrouwer was geweest, was ik reclameman geworden. Het effect van marketingcommuni catie op mensen vind ik bui tengewoon boeiend... Het is een moeilijk vak en adverteren voor bier is het moeilijkste dat er is. Het produkt bestaat al duizen den jaren, dus er valt weinig nieuws over te melden. Uitein delijk draait het allemaal om het produkt. Dat moet perfect in orde zijn en de kwaliteit moet bovendien constant zijn. Een slecht pijpje bier is een per soonlijke belediging", zegt hij. Gevleid De heer Heineken voelt zich duidelijk gevleid dat hij door het uitvoerend comité van het Cannes International Adverti sing Festival is gekozen tot Adverteerder van het Jaar 1995. Maar de man die nauw betrok ken was bij het opbouwen van de reclame-afdeling van de bier brouwerij en die persoonlijk de campagnes uitdacht waarmee Heineken 's werelds meest internationale biermerk werd, blijft bescheiden en mijdt de schijnwerpers van de media zoveel mogelijk. "Ik ben heel trots op de onderscheiding", zegt hij. En om te voorkomen dat die trots met eigendunk verward wordt, schertst hij: "Ik ben alleen bang dat nu iedereen ziet hoe geniaal ik ben". Tijdens zijn halve eeuw van betrokkenheid bij het bedrijf heeft Heineken een wereldwijd netwerk van brouwerijen opge zet en is hij de drijvende kracht geweest achter de ontwikkeling van de merken van de onderne ming. De in Amsterdam geves tigde groep is nu 's werelds tweede bierbrouwerij met ves tigingen in 170 landen. En er zijn maar weinig merken die zo'n naamsbekendheid genie ten als Heineken. Sleutel "Je moet lef hebben en creatief zijn, maar eenvoud is de ware sleutel tot ons succes. Alles draait om drie factoren. Een con stante kwaliteit - bier moet altijd en overal hetzelfde sma ken, waar het ook verkocht wordt. De verpakking moet ver trouwen uitstralen. En dan moet je 't nog verkopen." "Waar het op neerkomt is dat de reclame geslaagd is als het marktaandeel stijgt, en mislukt is als het daalt. Bierdrinken wordt in verschillende landen verschillend benaderd. We zijn een A-merk in de Verenigde Staten, een belangrijk pilsmerk in Groot-Brittannië, het beste lokale bier in Nederland en een licht bier in Frankrijk. Via recla me zouden we ook best een zwaar bier in Frankrijk kunnen worden als we dat zouden wil len", aldus de heer Heineken. Harde leerschool In zijn eigen ogen bestaat zijn bijdrage aan het bedrijf voorna melijk uit oog voor detail, voor uitzien en het vermogen om 'nee' te zeggen - "De belangrijk ste eigenschap van elke onder nemer". Als uitvinder, interi eurontwerper en componist is de creativiteit van de heer Hei neken onomstreden, maar zeil neemt hij dat woord maar zel den in de mond. "Ik ben een tijdlang verkoper geweest en werkte tot m'n voeten er pijn van deden. Ik heb een harde leerschool gehad. Die zou ieder-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 4