De heer A.H. Heineken
is onlangs in Cannes
uitgeroepen tot
Adverteerder van het jaar
1995.
Dit gebeurde tijdens de
sluitingsavond van het
Internationale
Reclamefestival 1995,
waaraan 52 landen
deelnamen.
De afdeling Concern
Public Relations
verzorgde een interview
met de heer Heineken,
bestemd voor
de vakbladen èn
Vers van 't Vat.
Adverteerder van het jaa
In zijn kantoor in het centrum
van Amsterdam geeft de heer
Heineken zijn visie op de effec
tiviteit van het reclamebudget
van zijn onderneming. Hij wijst
op een dinosaurus-ei in een
vitrine en grapt: "Ik zou m'n
geld beter kunnen investeren in
een DNA-kloon van dat ei en
m'n dinosaurus dan aan de riem
voor m'n kantoor neerleggen.
Dan hoefde ik nooit meer te
adverteren." Hij lacht hartelijk
bij de gedachte.
De 71-jarige heer Heineken
houdt van een goede grap. Op
die manier leidt hij de aandacht
van zichzelf af, prikt hij dik
doenerij door bij anderen en
illustreert hij zijn ideeën. In de
meeste van zijn grappen schuilt
een kem van waarheid. Hoewel
hij er graag vrolijk over doet,
neemt hij adverteren wel dege
lijk heel serieus. "Als ik geen
bierbrouwer was geweest, was
ik reclameman geworden. Het
effect van marketingcommuni
catie op mensen vind ik bui
tengewoon boeiend... Het is een
moeilijk vak en adverteren voor
bier is het moeilijkste dat er is.
Het produkt bestaat al duizen
den jaren, dus er valt weinig
nieuws over te melden. Uitein
delijk draait het allemaal om het
produkt. Dat moet perfect in
orde zijn en de kwaliteit moet
bovendien constant zijn. Een
slecht pijpje bier is een per
soonlijke belediging", zegt hij.
Gevleid
De heer Heineken voelt zich
duidelijk gevleid dat hij door
het uitvoerend comité van het
Cannes International Adverti
sing Festival is gekozen tot
Adverteerder van het Jaar 1995.
Maar de man die nauw betrok
ken was bij het opbouwen van
de reclame-afdeling van de bier
brouwerij en die persoonlijk de
campagnes uitdacht waarmee
Heineken 's werelds meest
internationale biermerk werd,
blijft bescheiden en mijdt de
schijnwerpers van de media
zoveel mogelijk. "Ik ben heel
trots op de onderscheiding",
zegt hij. En om te voorkomen
dat die trots met eigendunk
verward wordt, schertst hij: "Ik
ben alleen bang dat nu iedereen
ziet hoe geniaal ik ben".
Tijdens zijn halve eeuw van
betrokkenheid bij het bedrijf
heeft Heineken een wereldwijd
netwerk van brouwerijen opge
zet en is hij de drijvende kracht
geweest achter de ontwikkeling
van de merken van de onderne
ming. De in Amsterdam geves
tigde groep is nu 's werelds
tweede bierbrouwerij met ves
tigingen in 170 landen. En er
zijn maar weinig merken die
zo'n naamsbekendheid genie
ten als Heineken.
Sleutel
"Je moet lef hebben en creatief
zijn, maar eenvoud is de ware
sleutel tot ons succes. Alles
draait om drie factoren. Een con
stante kwaliteit - bier moet
altijd en overal hetzelfde sma
ken, waar het ook verkocht
wordt. De verpakking moet ver
trouwen uitstralen. En dan
moet je 't nog verkopen."
"Waar het op neerkomt is dat de
reclame geslaagd is als het
marktaandeel stijgt, en mislukt
is als het daalt. Bierdrinken
wordt in verschillende landen
verschillend benaderd. We zijn
een A-merk in de Verenigde
Staten, een belangrijk pilsmerk
in Groot-Brittannië, het beste
lokale bier in Nederland en een
licht bier in Frankrijk. Via recla
me zouden we ook best een
zwaar bier in Frankrijk kunnen
worden als we dat zouden wil
len", aldus de heer Heineken.
Harde leerschool
In zijn eigen ogen bestaat zijn
bijdrage aan het bedrijf voorna
melijk uit oog voor detail, voor
uitzien en het vermogen om
'nee' te zeggen - "De belangrijk
ste eigenschap van elke onder
nemer". Als uitvinder, interi
eurontwerper en componist is
de creativiteit van de heer Hei
neken onomstreden, maar zeil
neemt hij dat woord maar zel
den in de mond. "Ik ben een
tijdlang verkoper geweest en
werkte tot m'n voeten er pijn
van deden. Ik heb een harde
leerschool gehad. Die zou ieder-