Waardering voor vertegenwoordigers Thuisverbruik Onze buitendienst medewerkers van Thuisverbruik kregen onlangs een leuke opsteker. Uit een enquête blijkt dat de manier waarop zij hun werk doen zeer wordt gewaardeerd door de klanten. Bij de verkiezing van het 'Beste Winkelaccountteam 1995' eindigde Heineken op de tweede plaats. tia verkrege lg van de i- en Extern ;n in le, 7\-\ 456034 De toon die een vertegenwoor diger aanslaat tegen de klant, is inderdaad bepalend voor de relatie met de klant en uit eindelijk voor het verkoop resultaat." 250 winkeliers Het team van Douwe Egberts scoorde net wat hoger bij de 250 winkeliers, die meerdere malen telefonisch werden ondervraagd. Het verkoopteam van Mars werd derde. De win keliers (eigenaars en/of bedrijfs leiders) werden eerst gebeld met de vraag om spontaan fabrikan ten te noemen die positief opvie len. Dat leverde 84 namen op. Na een nieuwe belronde bleven er daar 20 van over. Daarna zijn de winkeliers opnieuw gebeld en werden over die 20 fabrikan ten specifieke, meer diepgaande vragen gesteld. Aspecten waarop een verkoop team is beoordeeld zijn onder meer de bezoekfrequentie, op lossen van problemen, het meedenken en adviseren. En daarnaast telden vragen mee als: Hoe is het persoonlijk contact?,- Hoe is de verkoopwijze?; Hoe staat het met het nakomen van afspraken? De verkiezing werd georga niseerd door het bureau Inter- selling en het vakblad Super markt. Heineken kreeg de tweede prijs 9 juni uitgereikt tijdens de 'Winkel Account Management-dag'. Vandaar dat ïu in de prijzenkast van Thuis- erbruik in Zoeterwoude een nieuwe trofee prijkt. Het is een beeldje van drie muzikanten. Fred van Leeuwen (verkoop leider Thuisverbruik regio Noord) nam de prijs in ont vangst: "Er is gekozen voor een beeldje van muzikanten, vanwege het thema 'het is de toon die de muziek maakt'. Christiaan Hintzen (verkoop leider regio Zuid): "Het is voor onze vertegenwoordiger natuurlijk erg prettig om te horen dat de winkeliers die vra gen positief hebben beant woord. Wij geven ze vanuit kan toor Zoeterwoude meestal aan wat ze kunnen verbéteren. Het is hoe dan ook leuk om te horen wat je goed doet in de ogen van de klant. Overigens delen ook Marketing en de Verkoopbin nendienst in het succes. Zij ondersteunen immers de bui tendienst!" Luisteren en adviseren De vertegenwoordigers van de buitendienst scoren bijvoor beeld hoog omdat ze de super marktmanager adviseren, in plaats van hem een glad ver koopverhaal te verkopen. Een stage van de vertegenwoordigers bij supermarktondernemers is in de visie van Heineken dan ook essentieel. In verkooptrai ningen wordt bovendien veel aandacht gegeven aan het aspect 'luisteren naar klanten'. Wat in de praktijk goed werkt is het toegekende eigen budget voor lokale promoties op de winkelvloer. Succes verzekerd, de vraag is groot. Acties die erg goed aanslaan zijn het graveren van bierglazen en de winkel wagen vol gratis boodschappen. "Daarmee kan de winkelier zich onderscheiden van anderen", aldus de twee verkoopleiders, die ook nog om een andere reden zeggen blij te zijn met de tweede prijs: "Nu ligt er voor volgend jaar de uitdaging om eerste te worden." Een groot aantal van de mensen achter het Thuisverbruik-succes: Van links naar rechts: Sidney v.d. Zwart, Bert Achterberg, Erik Romijn, Brigitte de Graaf, André Annink, Christiaan Hintzen, Jan van Duinen, Arnold Koster, Nico v.d. Doelen, Arend fan Sibbelee, Diederick Bliek, Onno Donker, Rob Bakker, Hajo de Wilde, Margot Kemper, Norbert Companus, Fred van Leeuwen, Frans Bertus, Saskia van Walsum. Niet op de foto: Mare Tromer, Jeroen van Gaal, Rinus Bakx, Marco in 't Veen, Rinze Bouius en Richard Dukker

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 3