Heineken commercials in het buitenland IT TOOK THE DUTCH TO CREATE THE WORLD'S BEST LAGER AND THE SWISS TO KEEP THEIR SECRET. Wie naar het buitenland op vakantie gaat, maakt grote kans daar ook Heineken tegen te komen. Want ons bier wordt verkocht in meer dan 170 landen. Vers van 't Vat ging daarom na welke buitenlandse Heineken- commercials er onlangs zijn uitgebracht. Een selectie uit de lange lijst bracht ons op de nieuwe Heineken-uitingen in Nieuw-Zeeland, Hongkong, Ierland, Italië en Amerika. Nieuw-Zeeland Sinds dit jaar wordt Heineken ook in Nieuw-Zeeland gebrou wen. Reden voor DB Breweries om hier een introductiecam pagne te starten. Gekozen werd voor een aantal print-uitingen en televisiecommercials, waar in vooral de geschiedenis en kwaliteitsaspecten van Heine ken bier worden verteld. Jan Schapink (Heineken Brand Team Concern Marketing) hier over: "Zo wordt verteld in een uiting dat Heineken na de drooglegging in de VS als eerste zijn bier exporteerde naar de Verenigde Staten. In een andere benadrukken we het kwali teitsaspect van Heineken door te vertellen hoe goed we onze A-gist bewaren en in een derde vertellen we over de lagering. Print en televisie-commercials sluiten daarbij nauw bij elkaar aan." De campagne is in janu ari van dit jaar van start gegaan. Hongkong 'Every bottle has its moment'. Dat is de slogan van de Heine- ken-commercial die vorig jaar in Hongkong is gelanceerd. Het is de opvolger van een com mercial, waarin vele jaren het produkt en de verpakking cen traal hebben gestaan. In deze nieuwe uiting gaat het om het moment waarop je Heineken drinkt. Zo zijn er mensen te zien, die langs het strand wandelen, een huis binnengaan en Heineken drinken. Uiteraard is Heineken daarbij goed zichtbaar. Heine ken heeft overigens een goede positie in Hongkong. Onze brouwerij is er marktleider in het premium segment. Ierland Markten waar Heineken al veel langer verkrijgbaar is, worden uiteraard heel anders benaderd dan markten waar Heineken net te koop is. Dat gaat ook op voor de Ierse markt, waar Hei neken onder de lager bieren marktleider is. Ierland zag dan ook dit jaar de première van een commercial die zich in een Europese stedelijke omgeving op het vasteland afspeelt. Daar ontmoeten enkele Ierse jonge ren elkaar enHeineken. Want Heineken is uiteraard ook daar verkrijgbaar. Met de commer cial wordt zo de Europese her komst van Heineken bena drukt, maar uiteraard heeft de De piin tcampagne in A Nieuw-Zeeland reclamefilm ook herkenbare Ierse elementen. De afsluiten de slogan: 'Heineken. Lager beer at its best'. Italië Italië kreeg in mei de première van de opvolger van de zeer suc cesvolle commercial Duet I, waarin twee muzikanten jazz muziek spelen. Jan Schapink hierover: "De commercial Duet I werd voer voor sociologen, die ingingen op de binding die muziek geeft tussen mensen. Er werd daarom veel over deze commercial geschreven en gesproken." Of de tweede com mercial ook zo veel stof zal doen opwaaien is niet bekend. Hier in zingen een blanke en donke re jazz-zangeres een duet in een café. Uiteraard wordt daarbij Heineken geschonken. Met als afsluitende zin: 'che feeling che Heineken'. Amerika A Italië VS De nieuwe Heineken commer cials in de VS die begin dit jaar gestart zijn, zijn erop gericht het merk mede aantrekkelijk te houden voor jongeren. De com mercials zijn de getuigenissen van langdurige lange vriend schappen. Zo vertelt in een uiting een man over zijn beste vriend en wat die allemaal in zijn vrije tijd doet (gitaar spelen, cd's draaien). De film wordt afgesloten met een 'voice over' (commentaarstem), die stelt dat je je beste vriend toch zeker je beste bier, Heineken, gunt! Beide commercials benadruk ken het feit dat goede vriend schappen een Heineken 'ver dienen', waardoor de hoge kwaliteit en het speciale karak ter van Heineken bier geaccen tueerd worden. Hongkong

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 24