Het Amstel-gevoel 1 j. - v V.'V.i77: In een aantal afleveringen beschrijven (oud)-medewerkers in het kader van 125 jaar Amstel hun 'Amstel-gevoel'. Dit keer is dat oud-collega Martin van Soest. Martin van Soest wil niet te vaak stilstaan bij het verleden. 'Je krijgt het verleden toch niet terug. We moeten vóómit!' is zijn motto. Maar als hij eenmaal de foto-albums doorbladert met foto's die genomen zijn tijdens zijn Amstel-tijd, komen de herinneringen vanzelf weer naar boven. "Ik weet nog heel goed, dat ik voor het eerst op de Amstel Brouwerij kwam. De brouwerij maakte zó'n indruk op me: die grote glas-in- loodramen, de marme ren hal. Ook al is het 39 jaar geleden, dat moment vergeet ik nooit meer." Het solli citatiegesprek verliep goed en Van Soest werd aangenomen als verte genwoordiger thuisver- bmik voor Amstel in zijn woonplaats Den i Haag. "Je kreeg meteen een Volkswagen en een leuk salaris. Maar het meest sprak het produkt me aan. Oor spronkelijk heb ik een grafi sche opleiding gevolgd. Door de oorlog heb ik daar nooit iets mee gedaan. Later heb ik een slijterij/wijnhandel gehad en heb ik mijn vakdiploma daar voor gehaald. Maar de winkel was me veel te stil. Ik heb toen twee jaar bij Pepsi Cola gewerkt, samen met Charles Corver, die nu bij Vrumona werkt. Daar ben ik fanatiek opgevoed. Dat kwam me later in mijn werk voor Amstel goed van pas. Ik kende de hoofd inspecteur Horeca van de Amstel Brouwerij goed, dus ik heb hem op een gegeven moment gevraagd of er werk voor me was. Want ik wilde graag in de drankensector wer ken. Een drankenbedrijf heeft toch iets aparts. Het sprak me aan. Ik geloof nog steeds dat bier mensen geboren worden." De bloemen verversen Als vertegenwoordiger moest hij hard werken. "De Amstel- vertegenwoordigers verkochten niet alleen Amstel Bier maar Na een paar jaar werd hij chef Etalagedienst van de Reclame dienst. Vanaf dat moment hield hij zich ondermeer bezig met buitenreclame, tentoonstellin gen, beurzen en neonprojecten. "We richtten etalages in met etalageflesjes en versierden het geheel met karton." Na een paar jaar etalagedienst ging hij naar Consumentenpromoties en Verkoopbevordering. Ook aan die tijd bewaart hij vele goede herinneringen. "Ik was inmid dels al enkele jaren daarvoor van Den Haag verhuisd naar Amsterdam. Dat kwam goed uit, want ik was een echte Ajax-fanatiekeling. Ik vond het heerlijk dat we allerlei acties hadden met Ajax en Amstel. We gingen bijvoorbeeld naar het Olympisch Stadion om petjes uit te delen. Daarop stond 'Hup Ajax' samen met het Amstel- beeldmerk. Datzelfde deden we ook in Parijs, toen Ajax tegen Benfica moest spelen. We deel den honderdduizenden petjes een flesje Heineken voor mijn deur neergezet met een briefje waarop stond 'gefeliciteerd'. Want die quiz kende iedereen." Niet bedroefd Er waren nog veel meer grote evenementen waarbij hij be trokken is geweest. Bijvoor beeld de Amstel Gold Race. Vijf tien jaar achtereen zorgde hij voor de reclamekaravaan en de betalingen voor de renners. Ook na de fusie bleef hij zich met verkoopbevorderende acti viteiten en evenementen bezig houden. Zoals het Carnaval in Mokum, WK Schaatsen Göte- borg en het Heineken Schaats- festijn. Dat waren mooie tijden. "Ik kan me voorstellen dat men sen moeite hadden met die fusie. Maar ik had dat niet. Ik ben Amstel toch niet ontrouw geworden? Ik kan me wel her inneren dat ik het vreemd vond om van de fusie te horen. 'Heb ik me daarvoor al die tijd uitge sloofd?' was de gedach te die me te binnen schoot. Want Den Haag was geen gemakkelijke stad voor een Amstel- vertegenwoordiger. Maar ik was allang blij dat we niet waren gefuseerd met een Duitse brou werij. En Heineken is toch een wereldmerk?" 23 r ook Jel vruchtenlimonade, Nibb-it zoutjes en gedroogde groente en suikervrije produk- ten voor diabetici. In die tijd kochten consumenten bier nog per flesje. Als ik dan twee kratten bier had verkocht aan een winkelier, had ik goede zaken gedaan. We hadden maar weinig winkelmateriaal. Alleen wat flesopeners en een show- card met een glas bier en tulpen erop. Als ik ergens binnen kwam, zei ik altijd 'ik kom bier verkopen en de bloemen verversen'. Want er was niets anders. Ik was dan ook weieens jaloers op de Heineken-verte- genwoordigers. Die hadden veel meer winkelmateriaal." uit. Het deed je echt heel goed als je 's avonds zoveel Neder landers in Parijs zag lopen met een Amstel-petje op!" Wat Van Soest zich ook nog goed herinnert, is zijn deelname aan de in die dagen zeer beken de televisiequiz Wereldwijs van Theo Eerdmans. Met twee col lega's werd hij geplaatst voor de finale. Daarin won het team zelfs. "Er is toen op de brouwerij een heel feest voor ons georga niseerd. Van directeur Kranen- berg kregen we, voor de goede reclame voor onze brouwerij, honderd gulden, een vulpenset en een vrije dag. En 's ochtends had de melkboer, om te plagen, Mooi bedrijf "Ik zeg altijd 'vroeger had ik één liefde, na de fusie had ik er twee'. Ik houd van allebei. Ik heb geen voorkeur. Als ik in Den Haag kom, weet ik precies waar de Heine ken- en Amstel-licht- bakken hangen. Als ik al die Amstel-reclame zie bij de Champions League of de Heineken-reclame bij de ten niswedstrijden, dan voel ik me trots. Mijn vrouw ook. Die ziet het vaak nog eerder dan ik. Maar het doet me ook goed als ik een zaak zie waar Brand of De Ridder wordt verkocht. Want we hebben gewoon een mooi bedrijf. Nadat ik in 1987 in de VUT ben gegaan, genie ten we van een goed leven. Dankzij de brouwerij. Ik heb er nooit spijt van gehad, dat ik ooit bij Amstel heb gesolli citeerd. Ik heb zoveel fijne din gen meegemaakt... Als ik het nog eens over kon doen, zou ik het zo weer doen. Geen twijfel mogelijk."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 23