En wat gebeurt er na consumptie? De honderdvijftig miljoen Heineken en Amstel bierblikjes die elk jaar samen met hun miljoenen soortgenoten van Vrumona hun weg naar de Nederlandse consument vinden, zorgen ook voor een flin ke afvalberg. Nadat ze leeggedronken zijn, vindt het grootste deel een plaats in de vuilnisbak. Helaas belandt een klein percentage als zwerfafval op andere plaatsen. Daar hoort het niet, vindt de Stich ting Nederland Schoon. Een stelling, die van harte wordt onder schreven door Heineken. Is dat een reden om bier dan maar niet meer in blik te verpakken? "Nee, zeker niet", is de stellige overtui ging van hoofd Public Affairs Hugo Bymes. "Natuurlijk vinden wij het ook heel irritant als er lege bierblikjes langs straten en op stran den zwerven. Vandaar dat het afvalprobleem en het zwerfafval- probleem veel aandacht van ons krijgen. Wij houden ons er actief mee bezig, ondermeer door ondersteuning van de Stichting Nederland Schoon." Hoge kosten Heineken heeft - via het Centraal Brouwerij Kantoor - zitting in die stichting. Het is belangrijk dat Nederland schoon blijft. Dat is de verantwoordelijkheid van ons allemaal: overheid, bedrijfsleven en consumenten. Niet alleen omdat het storend is als er overal rom mel zwerft, maar ook omdat het veel kost om de rommel op te mi men. Rijkswaterstaat heeft bijvoorbeeld becijferd dat het jaarlijks vijftien miljoen gulden kost om de wegen, bermen en parkeer plaatsen schoon te maken. Op die plaatsen wordt namelijk ontzet tend veel afval achteloos of bewust weggegooid. Daarom komt er binnenkort een grote voorlichtingscampagne 'Uit de auto. In de bak'. Verantwoordelijkheid Er is nog een andere reden om blik in de vuilnisbak te gooien. "Het is zonde als grondstoffen nodeloos verloren gaan. Blik is namelijk een verantwoord produkt. Het kan heel goed voor hergebruik geschikt worden gemaakt. Als we alle blikjes opnieuw kunnen gebruiken, hoeft er geen ijzererts te worden gedolven om plaatstaal van te maken", legt Hugo Bymes uit. "Daarom zet Heineken zich tot het uiterste in om het recyclen van blik te bevorderen. Op dit moment, en dat is eigenlijk al jaren zo, wordt mim vijftig procent van de drankenblikjes gerecycled. Nadat de blikjes in een afvalver werkingsinstallatie zijn verbrand, wordt het staal met behulp van een magneet van het overige afval gescheiden. Door de hitte kun nen de klompen gloeiend staal zich vermengd hebben met andere metalen. Omdat er dan geen sprake is van honderd procent staal, wordt dit gebruikt bij de produktie van bijvoorbeeld betonijzer. Wat ook een zeer nuttige toepassing is. Anders zou er nieuw staal moe ten worden gemaakt voor het betonijzer. Begin 1996 zal in het Drentse Wijster de eerste grote installatie in gebruik worden geno men, die het afval scheidt vóórdat het wordt verbrand. Het blik dat er wordt uitgehaald, heeft een hoge waarde. Nadat het grondig is schoongemaakt en onttind, kan het bij Hoogovens opnieuw wor den omgesmolten tot plaatstaal en vervolgens overal voor worden gebruikt. Ook voor drankenverpakkingen. Beide kringlopen zijn oneindig. Staal blijft voortdurend recyclebaar." Recyclen moet Het overheidsbeleid is er op gericht om uiterlijk in het jaar 2000 het storten van huishoudelijk afval te verbieden. In plaats daarvan moet afval worden gerecycled of verbrand. "Het streven is dat we dan, maar liefst eerder, bijna honderd procent van alle blikjes kun nen recyclen. Dat kan bijvoorbeeld door blik gescheiden in te zame len in die gebieden waar het afval nog wel wordt gestort. Ln 1993 is de Stichting Kringloop Blik opgericht, ondermeer om het gebruik van blikbakken te bevorderen. Ook Heineken neemt actief deel aan die acties. Want nogmaals, blik is een verantwoord produkt. En door zijn aard uitstekend geschikt voor hergebruik. Het enige wat er moet gebeuren, is dat we er met z'n allen voor zorgen dat het ook kan worden hergebruikt." De buitenzijde van de blikjes wordt voorzien van een coating om roestvorming te voorko men. Onze blikjes worden bespoten met een witte basis- lak. Deze lak moet daarna 'gemoffeld' worden. Dat wil zeg gen: onder hoge temperaturen hard worden in een oven. De drukmachine spuit tot slot het gewenste decor op de bui tenzijde. Om deze lak goed te laten harden, moeten de blik ken opnieuw in een oven hoge temperaturen doorstaan. Een spraymachine spuit spray in het blikje om ook het inwendige deel van het blikje van een goe de coating te voorzien. Ook deze laklaag moet harden in een oven. Is de laag droog, dan wordt met behulp van de coating quality tester uitvoerig getest of de gehele binnenzijde van het blikje goed gelakt is. Nu moet er nog iets veranderen aan de vorm van het blikje. Daartoe brengt een machine eerst een beetje was op de bovenkant aan. Dit om te voorkomen dat de opgebrachte laklagen bescha digen. Nu kan er een profiel worden aangebracht aan de bovenzijde. Hierop wordt later in de brou werij, als het blikje afgevuld is, het dekseltje bevestigd. Deze wordt 'gefelst'. Bij het felsen worden deksel- en rompprofiel in elkaar gevouwen. Maar zover is het nog niet. Na het aan brengen van het profiel volgt een allerlaatste controle om te checken of de bedrukking en de maatvoering goed zijn en voor al of het blik geen scheurtjes heeft. Zo rollen elke minuut 1.200 blikjes van de lijn. Voor hen is dan het moment aan gebroken dat zij op pallets kun nen worden afgevoerd naar de brouwerijen of frisdranken fabrikanten. Want dat is waar het allemaal om begonnen is. Een blikje te maken dat als ver pakkingsmateriaal kan dienen voor een drankje.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 22