Het is pas dertig jaar geleden dat Heineken bier in blik officieel op de thuisverbruikmarkt bracht. Dit gebeurde onder de naam 'Heineken rondjes'. De consument moest hier even aan wennen. Maar inmiddels is bier in blik een heel vertrouwd, en vooral in de zomer een heel populair, verschijnsel. Elk jaar vinden zo'n zeshon derd miljoen blikjes Heineken, Amstel of Buckler hun weg naar de consument in binnen- en bui tenland. Een kwart daarvan blijft in Nederland. En dat zijn dan alleen nog de bierblikjes. In onze produktie-afdelingen wordt trouwens gesproken van 'bussen' en 'bussenlijn' in plaats van 'blikken' en 'bliklijn'. De busjes hoeven namelijk niet per definitie van vertind plaat staal (ook wel blik genoemd) te zijn. Het voor export bestemde bier wordt bijvoorbeeld deels afgevuld in aluminium busjes. Dat heeft te maken met de nationale wetgeving in andere landen, de wijze waarop blik jes gerecycled worden en een vrachtvoordeel. De aluminium blikjes zijn namelijk lichter van gewicht. Hoe we ze ook noemen, ze zijn ideaal verpakkingsmateriaal voor bier èn fris. Vooral in de zomer. Ze zijn gemakkelijk in de koelkast in voorraad te hou den en gemakkelijk mee te nemen. In de rugzak, onder de snelbinder van de fiets, in de koeltas... De blikjes zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. De ontwikkeling om dranken in een blikje te verpakken, dateert van het einde van de jaren twin tig. Deze ontwikkeling vond plaats in de Verenigde Staten. Door de drooglegging, waarbij produktie en verkoop van alco hol verboden waren, duurde het tot 1935 voordat het gebruik van blikjes goed op gang kwam. De blikjes zagen er toen anders uit dan tegenwoordig. Ze bestonden aanvankelijk uit drie delen: een cylindervormig gebo gen plaatje staal voor het mid dengedeelte en een losse bodem en deksel. Om het blikje te kun nen openen was een blikopener nodig. Later werden ze gesloten met een kroonkurk. Pas begin

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 20