Het Amstel-gevoel In een aantal afleveringen beschrijven (oud-) medewerkers in het kader van 125 jaar Amstel hun 'Amstel-gevoel'. Dit keer is dat Toine Aarts, hoofd Perso neelszaken Commercie en Staf diensten Bier in Zoeterwoude. Toine Aarts staat binnen ons bedrijf bekend als de 'Amstel- ambassadeur'. Een ere-titel die hij mede te danken heeft aan de Heineken-directie van midden jaren tachtig. "Als lid van het commercieel managementteam werd ik ge confronteerd met het merken beleid. Ik heb een aantal bespre kingen met het toenmalige managementteam bijgewoond en merkte bij de eerste verga dering al snel op dat ik het jam mer vond dat er voor zeventig procent van de tijd over Heine ken werd gesproken en Amstel daardoor een beetje onderge sneeuwd dreigde te raken. Prompt werd ik door de direc tie gebombardeerd tot de Amstel-man van het team en ja, als de directie dat doet, dan gaat zo'n titel een eigen leven leiden. Daar is het ook eigenlijk mee begonnen." Emotioneel Hoewel Toine Aarts destijds bij Amstel begonnen is, is zijn 'Amstel-gevoel' pas van latere datum. Ik heb ook maar kort bij de Amstel Brouwerij gewerkt. Ik kwam daar op 1 januari 1968 in dienst als assistent op de Loonadministratie en in sep tember van datzelfde jaar werd de fusie met Heineken bekend gemaakt. Zelf deed mij dat niet veel. Ik had bij Amstel gesolli citeerd, omdat het werken in een brouwerij mij wel leuk leek, niet specifiek vanwege het merk. Wat dat betreft had ik dus net zo goed bij Heineken kun nen werken. Maar mijn colle ga's deed het wel veel. Ik heb veel mensen, toen ze het nieuws over de fusie hoorden, verdrietig zien reageren. Dat was een erg emotionele gebeur tenis, die indruk op mij heeft gemaakt en er waarschijnlijk voor heeft gezorgd dat ik later zo vaak gevraagd en ongevraagd voor het merk Amstel ben opge komen." Hij vervolgt: "Het was ook de eerste keer dat ik bewust meemaakte dat er zo'n sterk Amstel-gevoel in de brouwerij leefde. Eerlijk gezegd was me dat nooit eerder opgevallen. Dat gevoel werd nog versterkt door het feit dat sommige nieuwe managers van Heineken tijdens hun introductie bij Amstel met een 'air' binnenkwamen van 'bij ons is alles beter'. Dat maakte de verhoudingen er in het begin niet veel beter op. Maar er waren gelukkig ook anderen. Zoals bij voorbeeld de heer Oosterbroek, die hoofd van de salarisadmini stratie van Heineken was. Dat was een, wat ik nu noem, ech te ambassadeur van Heineken, die de gevoelens van de Amstel- mensen wel begreep en daar ook goed op inspeelde. Een zeer goe de manager. Ik heb hem daar ook aan herinnerd, toen hij een paar jaar geleden op de receptie ter gelegenheid van mijn 25- jarig dienstjubileum aanwezig Voetbal Het 25-jarig jubileum van Toine Aarts stond overigens geheel in het teken van Amstel. "De Hooiberg was ook helemaal in Amstel-rood getooid. Dat had den mijn collega's in samen werking met de Amstel-marke- ting groep gedaan", vertelt Toine (sinds 1989 hoofd Perso neelszaken Commercie en Staf diensten Bier). "Ik stond inmid dels al een paar jaar bekend als Amstel-ambassadeur en dat '-ff. hadden ze op deze manier tot uiting gebracht. Die 'benoe ming' had overigens nog meer gevolgen. Er komen sinds die tijd regelmatig productma nagers naar mij toe om me de nieuwste Amstel-uitingen te laten zien. Ik heb me geloof ik ooit eens tegen een van hen laten ontvallen dat ik de com binatie voetbal en Amstel wel zag zitten. Waarom? Amstel is een bier voor iedereen, voetbal is een sport voor iedereen. Ik houd van allebei. Ik denk niet dat Amstel door die opmerking van mij nu voetbal sponsort, daar is het bovendien te lang geleden voor. Maar dat die sponsoring er is, vind ik natuur lijk wel erg leuk. Daarmee is toch een van mijn wensen uit gekomen." Ambassadeur Toine 'adviseert' daarnaast zijn familie, vrienden en kennissen toch vooral Amstel te kopen. "Maar als ze liever Heineken kopen, is het ook goed", vertelt hij glimla chend. "Tenslotte heeft Heine ken veel goeds voor Amstel gedaan. Dankzij Heineken is het merk Amstel uitgegroeid tot wat het nu is. Een merk om trots op te zijn. Zelf drink ik thuis alleen Amstel, met een voorkeur voor Gold. Amstel blijft mijn favoriet." 25

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 25