Opvallend Ook voor de thuisblijvers bleef niet onopgemerkt dat Amstel sponsor was van de UEFA Champions League. In enkele dagbladen verscheen de dag van de finale een paginagrote adver tentie met de afbeelding van de Europa Cup I in een koelkast. 'Jongens, we hebben 'm alvast koud gezet' luidde de tekst hier bij. Dezelfde boodschap stond ook te lezen op een reusachtig billboard dat een week tevoren was bevestigd aan de gevel van het Heineken Ontvangstcen trum aan de Amsterdamse Stad houderskade. Een uur na de wedstrijd was hieraan de tekst 'gefeliciteerd' toegevoegd. Een actie die veel enthousiaste reac ties opleverde. En misschien kunnen volgend jaar dergelijke acties worden herhaald. de been waren om hun helden te huldigen, werd 25 mei in Rotterdam de finale om de Amstel Cup gespeeld. Het was Feyenoord die in het eigen stadion De Kuip eerste werd in de Nederlandse bekercompeti tie dankzij een 2-1 overwin ning op Volendam. De Amstel Cup voor het seizoen '94/'95 werd aan de Feijenoorders over handigd door de bondsvoorzit ter van de KNVB. Het was de eerste keer dat de Amstel Cup werd uitgereikt. Ook voor deze competitie had Amstel vorig jaar mei een spon sorovereenkomst gesloten voor in principe vier jaar. Tegelijk met het het ingaan van de spon soring door Amstel, is ook de opzet van de competitie veran derd. Amstel wilde namelijk meer dan voorheen het ama teurvoetbal bij de strijd om de Amstel Cup betrekken. Voetbal is immers de grootste tak van sport in ons land. Ongeveer een miljoen leden zijn aangesloten bij de KNVB. Daarnaast zijn er miljoenen voetballiefhebbers. ting van het voetbalseizoen." Ongeveer drieduizend amateur clubs zijn aan de competitie voor de Amstel districtsbeker begonnen. Via een knock-out- systeem bleven uiteindelijk de 46 beste amateurclubs en de 32 beste profclubs over. "Ons eerste sponsorjaar is succesvol geweest. Het cupvoetbal heeft meer inhoud gekregen en leeft nu meer onder de voetballief hebbers. Ook de voetbalwereld voelt zich aangesproken door de sponsoring van Amstel. Een groot deel van het sponsorbe drag wordt dan ook uitgekeerd aan de clubs, afhankelijk van de prestaties. Bovendien hebben zij een hogere recette door dit sys teem, want de 32 overgebleven clubs spelen in ieder geval twee wedstrijden tegen profclubs. En dat levert natuurlijk meer toe schouwers op. We hebben van diverse kantines, die in de markt waren voor een nieuw contract met een brouwerij, al gehoord dat ze de voorkeur geven aan Amstel. 'Want Amstel doet wat voor voetbal', zeggen ze dan. Amstel zelf heeft veel aan relatiebeheer kunnen doen. Elke wedstrijd konden we horeca- en thuisverbruikrelaties uitnodigen. Bij de finale was er een ontvangst voor duizend relaties. Je kunt wel zeggen dat onze doelstellingen duidelijk behaald zijn. Het merk Amstel was al bekend in Nederland. Maar nu is voor iedereen dui delijk: Amstel hoort ook bij voetbal." Amstel geweest. Vooral na de wedstrijd was het daar groot feest. De sfeer was geweldig. De uitstraling van het Amstel- merk was dusdanig dat je er als medewerker met een gevoel van trots kon rondlopen." Terwijl in Amsterdam hon derdduizenden Ajax-fans op Ook amateurfinale "In De Kuip werd, een paar uur voor de proffinale, voor het eerst door twee amateurclubs een KNVB-finale gespeeld. Zij streden om de Amstel districts beker. Het was een bijzondere belevenis voor de clubs Argon en Halsteren en voor de (tijdens deze voorwedstrijd) tienduizend toeschouwers op de tribune. Hier blijkt duidelijk uit dat Amstel voetbalplezier voor iedereen betekent. Ook voor amateurs", zegt sponsorship manager Amstel Freek de Wet te met nadruk. "De finaledag om de Amstel Cup moet één groot feest zijn, als afslui- Zo'n 100 Nederlandse Amstel consumenten- prijsvraagwinnaars vierden het voetbalfeest mee in Wenen Onvergetelijk "Ik vergeet dit nooit meer", zegt Jos Keijzer van de afdeling Kel derbier in Den Bosch. Hij was een van de gelukkigen die de hoofdprijs had gewonnen in de Amstel Toto. Dankzij al zijn goed voorspelde uitslagen, mocht hij samen met zijn vrouw naar Wenen. Een prijs die bijna niet beter terecht had kun nen komen, was ook de mening van collega's. "Ik ben een echte Ajax-fan. Ik ben bij alle thuis wedstrijden. Toen ik hoorde dat ik gewonnen had, was dat echt en verrassing. Het was alle- naal schitterend voor elkaar. >Ve hadden een goed hotel, en we hadden toegang tot de ïospitality-tent van Amstel bij ret stadion. Het was geweldig. Het voetbal was misschien niet o mooi, maar dit vergeet ik ooit meer. Ik heb het ook tegen lijn vrouw gezegd: ons huwe- jk, de geboorte van de kinde- n en deze finale staan voor mij p één lijn!" Jok Dick van der Bijl (Coördi- ator Loopbaanontwikkeling n Personeelsvoorziening) won twee kaartjes voor de finale in 'enen: "Ik ben een echte voet- alliefhebber en was dan ook eel blij met het winnen van de to. Het bijwonen van de fina- was een geweldige ervaring, oen het doelpunt viel, leek et alsof het stadion ontplofte! oor en na de wedstrijd ben ik i de hospitality-tent van Champions League Toto- A winnaar Jos Keijzer (Afdeling Kelderbier Den Bosch) met zijn vrouw in het Ernst Happel-stadion

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 17