Amstel en voetbal: gouden ca Ajax in de finale van de UEFA Champions League. Ongeslagen. En met goede kansen tegenstander AC Milan te verslaan. Een scenario dat Amstel vorig jaar mei niet had durven dromen, toen het een driejarig contract sloot met de UEFA voor sponsoring van de Champions League. Patrick Kluivert met de Cup A Het rood-wit van Ajax en Amstel-rood waren dan ook de kleuren die 24 mei overheersten in het Ernst Happel-stadion in Wenen. Het lijkt wel alsof er nog nooit zo massaal naar een voetbalwedstrijd is toegeleefd. Dagen van tevoren overspoelde de radio iedereen met Ajax- liedjes. Alle media brachten voorspellingen en voorbeschou wingen. Het programma voor een feestelijke huldiging in Amsterdam lag al klaar. Het was bijna de goden verzoeken. Toch waren zij de Ajacieden goed gezind. Bijna zes miljoen Nederlanders hebben die 24e mei aan de buis gekluisterd gezeten. Om nog maar niet te spreken van de 600 miljoen in totaal wereldwijd. Ajax-fans hielden de eerste helft hun hart vast. Kregen de tweede helft weer hoop doordat Ajax duide lijk sterker was dan AC Milan. En toen de achttienjarige Patrick Kluivert enkele minu ten voor het einde eindelijk het verlossende doelpunt maakte, was de vreugde uitzinnig. Enorme push "En het leukste is dat Kluivert precies bij een Amstel reclame bord scoorde. Ontelbare herha lingen van die beelden zijn de hele wereld overgegaan", geniet International Sponsor ship Manager Chris Woerts na. "Het is een fantastische com petitie geweest. Als sponsor kun je je geen mooiere finale voorstellen. Het leuke is dat in de finale twee clubs tegen elkaar uitkwamen, waarvan er een uit het land van de oorsprong van Amstel en de andere uit een Amstel-land in opbouw afkom stig was." "Wij zijn heel tevreden over het eerste jaar van onze sponsoring. De sponsoring van de Cham pions League heeft een gewel dige bijdrage geleverd aan de internationalisering van het merk Amstel. Het imago van Amstel is daardoor positief beïnvloed. Het spreekt de Amstel-drinkers aan dat hun merk zo internationaal actief is. En in de landen waar Amstel nog niet zo bekend is, wordt het merk positief onder de aandacht gebracht. In Portugal is Amstel bijvoorbeeld op 14 september geïntroduceerd. De dag dat de competitie van start ging. Die introductie is opgehangen aan de Champions League. In Enge land was Amstel al enkele maanden eerder op de markt gebracht. Het succes van Amstel op de Engelse markt is zeker mede aan de sponsoring van de Champions League te danken. Amstel is in meer lan den actief. Het wordt, zoals in Griekenland en Hongarije, nu ook in Israël lokaal gebrouwen. En in Nigeria komt het binnen kort op de markt. Het voordeel van deze sponsoring is dat je er verkoopbevorderende acties aan kunt koppelen. In de komende twee jaar -de looptijd van het contract is drie jaar- hopen we het succes dan ook nog verder uit te bouwen", aldus Chris Woerts. Zo'n twintigduizend Nederlan ders waren naar Wenen gereisd om de finale live bij te wonen. Onder hen bevonden zich 550 Amstel-relaties uit diverse lan den, waaronder Israël, Grieken land enHongarije. Vooreen deel waren zij consumenten die in speciale acties een kaartje voor de finale hadden gewonnen. Ze werden ontvangen in de grote Amstel-tent die achter het sta dion was gebouwd. Niet alleen voor Amstel overigens. Ook de andere sponsors ontvingen hier hun relaties. Maar Amstel was er zeer opvallend aanwezig. De Reclame Service Dienst had ons deel van de tent aangekleed met Amstelrode achterwanden met nostalgische foto's en posters uit recente reclamecampagnes. Op vallend aanwezig was ook de bar in de vorm van een koperen ketel. Het Amstel bier dat hier werd getapt, was afkomstig uit de Hongaarse Amstel brouwerij. Het was in één oogopslag te zien wie de Amstel- relaties waren, want zij hadden bij aankomst in de tent een Amstel-sweater met speciaal Champions League logo gekregen. Zowel voor als na de wedstrijd konden zij in de tent terecht voor een drankje en een hapje. Was de stemming voor de wedstrijd al redelijk ontspannen, daarna waren alle Nederlanders natuurlijk hele maal enthousiast.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 16