HEINEKEN NEDERLAND "We zijn blij met het gevoel van urgentie van de OR Commercie. Door haar snelle advies, konden wij snel starten met de verdere invulling van de Unit Horeca. Snelheid is geboden, want de markt staat niet stil." De overgangsstructuur van de Unit Horeca UNIT HORECA Management Team Heineken Nederland Hoofd P. O. Juridische Zaken Landelijk Unit Manager Horeca Gewestelijke Juristen National Marketing Account Services P. O. Horeca traal Gewestelijke Units Horeca (4) Regionaal Units Horeca (20 30) Planning Projecten Control Amsterdam en Utrecht). In de tussenfase vallen daaronder de Regionale Units Horeca (elk onder leiding van een Regio nale Unit Manager (RUM)). Eveneens worden (service-)acti- viteiten zoals evenementen, bouwkundig advies, logistiek, alsmede taken van HTD, HTS en PZ op GUM-niveau geor ganiseerd. Zodra een Regionale Unit func tioneert, wordt conform de doelstelling de hiërarchische lijn met de gewestelijke unit doorgeknipt. De uiteindelijke rol van de vier gewestelijke units wordt er een van services management, hiërarchisch op dezelfde hoogte samenwerkend met de regionale units onder de naam 'Gewestelijk Services Management'. De centraal geor ganiseerde marketing- en servi cediensten staan onder leiding van de Marketing Services Manager (Nico Vervelde). Een groot deel van de horeca-mar- ketingtaken is gedelegeerd.Zo kan op lokaal niveau, en daar door sneller, een beslissing wor den genomen over zaken die te maken hebben met onze merken. Bijvoorbeeld over de merkuitstraling van een hore cagelegenheid. Rayons kleiner "We hebben straks meer men sen nodig die service verlenen aan de klant, zodat die duide lijk merkt dat hij centraal staat in alles wat we doen", legt de stuurgroep uit. Binnen de Unit Horeca zal voor iedereen die nu binnen de horeca-organi- satie werkt een functie zijn. De stuurgroep: "Werken in kleine re rayons betekent een verbete ring van de marktbewerking. Groot voordeel is dat de hore- ca-vertegenwoordiger vaker een horeca-relatie kan bezoeken. Er "Deze vorm biedt grote kansen. Nu is het nog zo dat bepaalde aanvragen van klanten niet eer der kunnen worden behandeld dan wanneer een aantal hand tekeningen op het aanvraagfor mulier staat. Door delegeren van bevoegdheden en verant woordelijkheden zal dit in de toekomst niet meer nodig zijn. Wanneer de diverse teamleden elkaar goed op de hoogte hou den, kan zeer snel worden vol daan aan de wensen van de klant. Ze hebben gezamenlijk de verantwoordelijkheid rich- is met andere woorden meer tijd voor verbetering en intensive ring van de relatie met de afne mers. Momenteel komt een ver tegenwoordiger gemiddeld niet meer dan enkele keren per jaar bij een klant. Door de kleinere rayons wordt dat jaargemiddel de zes keer." Per rayon wordt een taakteam geformeerd. Daarin zetelt een vertegenwoordiger als spil van het team, een verkooptelefo niste en een commercieel assis tent. De stuurgroep daarover: ting de klant om flexibel en slag vaardig in te spelen op diens wensen. Ook andere Heineken- medewerkers die contact heb ben met onze klanten (chauffeur, HTS'er, HTD-mon- teur en anderen) zullen bij de taakteams worden betrokken. De vertegenwoordiger blijft wel de commercieel verantwoorde lijke. Duidelijkheid klant De Horeca-organisatie kent nu nog de functies van dranken handel-vertegenwoordiger en de brouwerij-vertegenwoordiger. In de nieuwe Unit Horeca is er maar één, namelijk de horeca- vertegenwoordiger. Dat is een aanmerkelijke verbetering ver geleken met nu. In de huidige situatie heeft een horeca-rela tie soms zes Heineken-tele- foonnummers in zijn boekje staan, en is het moeilijk te bepa len wie hij nu voor welk pro bleem kan bellen. "We komen bureaucratisch over en dat wil len we veranderen. De horeca- exploitant heeft in de nieuwe situatie als centraal aanspreek punt één persoon: de horeca- vertegenwoordiger. Daar kan hij zaken mee doen. De horeca- vertegenwoordiger beslist en bepaalt bijvoorbeeld wanneer een Heineken-expert (zoals een jurist, een evenementen manager of een bouwkundige) wordt geraadpleegd. De beslui ten worden achteraf gecontro leerd in plaats van vóóraf." Kleine dingen Eenvoudige zaken als een ver zoek om een rol vilt, worden zoveel mogelijk geregeld door de commercieel assistent of de verkooptelefoniste. Nu is dat nog de taak van de vertegen woordiger. "Het is belangrijk dat dit soort op het oog kleine ver zoeken snel en doeltreffend wordt afgehandeld. De klanten waarderen dat. Ook in de hore ca zijn het de kleine dingen die het doen", aldus de stuurgroep. Met de adviezen van de OR Commercie in de hand (waar onder het inhuren van een advi seur voor het begeleiden van de cultuuromslag: een meer klant gerichte instelling vergt aan passing van de werkwijze), zijn onze Horeca-collega's inmid dels aan de slag gegaan met de vormgeving van de regionale units. Stelregels daarbij zijn dat verantwoordelijkheden zo dicht mogelijk bij de klant moeten worden neergelegd en dat de regionale unit-organisaties zo plat mogelijk moeten zijn. De sleutelfuncties in die organisa ties zijn de regionale unit ma nager, de commercieel assis tent, de horecavertegenwoor- diger een functionaris Planning Control (elke regionale unit krijgt er een) en de Logistiek manager. De stuurgroep: "We zijn niet bang voor veranderin gen. We hebben er zeer veel vertrouwen in dat de nieuwe organisatie waaraan wij werken een succes wordt."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 7