Unit Horeca: klant een Er zit schot in het veranderingsproces Mensen Maken Heineken binnen Heineken Nederland. Zo heeft de Ondernemingsraad Commercie onlangs een positief advies gegeven over de grofstructuur van Horeca Heineken Nederland nieuwe stijl. Voortaan hebben we het intern over de Unit Horeca, die zich de komende jaren volledig gaat richten op het verhogen van de klantentevredenheid. Gezeten rond de tafel met de desbetreffende veranderings stuurgroep jzie foto), gaat het gesprek eerst terug naar het begin: het waaróm van de or ganisatie-wijziging: "Daarvoor zijn drie belangrijke redenen aan te geven. Te beginnen met het besluit dat een aantal jaren geleden is genomen om de fustbier- distributie in Horeca volledig in handen te krijgen. Dat heeft geleid tot de overname van agenten en drankenhandels. Alleen door die integratie wordt onze brouwerij flexibeler en kan ze zich onderscheiden in klantgerichtheid. Daardoor hebben we de kans om com merciële activiteiten en dran kenhandel-activiteiten te inte greren. Een tweede reden is het in het voorjaar van 1994 gehouden Customers Service-onderzoek De stuurgroep met van links naar rechts: Staand: Hans Olthoff, Fred Tromer, Dick Hageman, Raynaud Mignot, fan Colly, Koos Tromp; Zittend: Toine Aarts, Philip de Ridder, Paul van Daalen, Wim van Tongeren, Nico Vervelde. Niet op de foto: Roh van Leendert, Sjoerd Zwanenburg en Ruud Mieremet naar de tevredenheid van onze klanten over onze marktbe werking. De resultaten geven aan dat Heineken het niet beter doet dan de concurrent, soms zelfs minder goed. We willen kortom béter op de behoeften van de markt reageren." "Tenslotte veranderen we om dat Heineken Nederland als totaal een organisatie wil wor den, die is gebaseerd op de prin cipes van unit-management. De verantwoordelijkheden worden daarbij zo laag mogelijk in de organisatie neergelegd. Hier door kan de Unit Horeca flexi bel en slagvaardig reageren op de wensen en behoeften van de klant", aldus de stuurgroep. Unit-vorming Met het positieve advies van de OR, staat het licht op groen voor het invullen van de uitge zette grove lijnen van de nieu we Unit Horeca. Philip de Ridder (landelijk unitmanager Horeca en voorzitter van de stuurgroep): "We gaan de nieu we structuur zeer gefaseerd invoeren. We hadden acht ho- recagebieden. Sinds 1 mei heb ben we vier Gewestelijke Units Horeca geformeerd en gaan de komende jaren toe naar twintig tot dertig Regionale Units. Deze zullen volledig verantwoorde lijk worden voor de marktbe werking in de betreffende regio. Hoe snel de Regionale Units tot standkomen is vooral afhanke lijk van de vraag wanneer wij de overgenomen agenten en drankenhandels kunnen inte greren in de Heineken-organi- satie. Toch zal naar verwach ting over vijf jaar 80 van het ontwikkelingsproces van de Unit Horeca zijn afgerond." De vier Gewestelijke Units, zul len elk worden geleid door een Gewestelijke Unit Manager (GUM). Per 1 mei 1995 zijn tot GUM benoemd Dick Hageman (voor Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel en Gelder land); Ruud Mieremet (voor Den Haag, Rotterdam en Zee land); Hans Olthoff (voor Brabant en Limburg) en Fred Tromer (voor Noord-Holland,

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 6