Verbouwing Kuip gereea Op woensdag 12 april was de metamorfose van het Feijenoord Stadion een feit. In minder dan twee jaar werd de historische Kuip compleet gerenoveerd. Daarnaast werd het complex uitgebreid met een zalencentrum en een brasserie. De oplevering werd op de avond van 12 april feestelijk gevierd met een receptie voor zeshon derd genodigden die allen iets met de bouw te maken hadden. Op deze bijeenkomst werd bovendien een boek gepresen teerd dat met grote illustraties de renovatie uit de doeken doet. Een week later, op 21 april, opende sportvrouw Nellie Cooman Brasserie 'De Cuype- rij', een bijzondere echt Rotter damse, eet- en drinkgelegen- heid. Dat deed zij samen met de voorzitter van de Feyenoord Businessclub, Benno Leeser. Met de opening van de brasse rie werd de nieuwe multifunc tionaliteit van De Kuip goed duidelijk. De brasserie en het nieuwe zalencentrum bevinden zich in het Maasgebouw. Dat staat naast het stadion. Doordat Sportvrouw Nellie A Cooman verricht de opening van de brasserie door het onthullen van het naambord in de bouw veel glas en staal is verwerkt, lijkt het net alsof het Maasgebouw in het stadion overloopt. Via glazen loopbrug gen zijn de gebouwen daadwer kelijk met elkaar verbonden. Uitgebreid "De keuze voor de renovatie kent drie verschillende oorza ken", vertelt Mare Bakker, Mar keting PR manager van Stadion Feijenoord. "Allereerst was er flink achterstallig on derhoud. Daarnaast was het nodig dat publieksfaciliteiten als sanitaire voorzieningen en horeca werden uitgebreid. Een ander belangrijk onderdeel van deze faciliteiten was de veilig heid. We besloten dit anders dan voorheen aan te pakken. En als laatste wilden wij de exploi tatie van het stadion verbreden met behulp van een zalencen trum. Uiteindelijk zijn alledrie de doelen binnen twee jaar ge realiseerd. Voor een renovatie van deze omvang is dat onge kend snel." Het resultaat is een andere Kuip. Alles ziet er nieuw en fris uit. Zo zijn de bekende kuipstoeltjes vervangen door nieuwe stoelen. Bovendien zijn er geen staanplaatsen meer. Van alle zitplaatsen is nu 85 procent overdekt. Het stadion heeft 1200 luxe plaatsen extra en nog De heer G. Beijer, directeur Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam, sprak als eerste tijdens de officiële opening van De Kuip eens veertig business-units, oftewel ontvangstruimtes toe gevoegd. Er zijn meer horeca- punten zodat ook in de pauze veel mensen tegelijk een con sumptie kunnen nuttigen. Een speciale gracht weerhoudt de supporters ervan om het veld op te gaan. De gracht vervangt de hekken die de voetballiefheb bers het uitzicht ontnamen. De aanhang van de verschillende clubs wordt voortaan geschei den door doorzichtige kunst stofplaten. Die supporters staan nu ook minder lang in de rij om het stadion binnen te komen. Het aantal toegangspoorten is namelijk flink uitgebreid. Investering Heineken en Pepsi Cola zijn founders, een soort basis-spon sors van de nieuwe Kuip. Zij hebben hun steentje bijgedra gen aan de renovatie die in totaal 115 miljoen gulden heeft gekost. Uit marketing-overwe- gingen is ervoor gekozen dat Pepsi en Heineken afzonderlijk worden genoemd. Als tegen prestatie voor de investering ontvangen de founders een aan tal rechten. Zo hebben Heine ken en Pepsi het alleenrecht op respectievelijk de bier- en cola verkoop. Daarnaast heeft Hei neken een eigen business unit. Dat is een ontvangstruimte in de tweede ring van het stadion. Bij deze unit horen twaalf luxe zitplaatsen op een eigen balkon. Heineken en Pepsi zullen deze ruimte gebruiken om relaties te ontvangen. Verder kan een aan tal malen per jaar gebruik wor den gemaakt van het zalen centrum van het nieuwe Maas gebouw. Op elke uiting van het stadion, zoals het briefpapier of advertenties, staan de logo's van alle founders vermeld (zie foto links).

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 5