Tips voor ondernemers in Promotieboek Zij hopen dat vele ondernemers zich door de originele tips in het boek aangesproken voelen. Nico Vervelde: "Niet iedereen onderkent het belang van een goed georgansieerde promotio nele activiteit. We willen niet zeggen dat een ondernemer moet stoppen met de bitterbal len of het rondje van de zaak. Maar hij moet zich wel afvra gen of hij daarmee ook nieuwe klanten trekt. En of hij er vol doende goodwill mee kweekt bij zijn bestaande klanten. En het belangrijksteof ze bijdragen aan zijn jaaromzet. Uit het onder zoek blijkt duidelijk dat het organiseren van vijf of meer pro motionele activiteiten van groot belang is voor je financiële resul taat. Naarmate een ondernemer méér organiseert, is het succes groter. Mits hij zijn klanten niet overvoert natuurlijk. Door deze boeken uit te geven, willen wij laten merken dat service-verle ning en klantgerichtheid naar onze afnemers toe hoog in ons vaandel staan." Begin mei werden de eerste exemplaren van 'het Promotie- boek' door commercieel direc teur Boudewijn van Rompu overhandigd aan circa dertig horeca-ondernemers. Van elk van hen was in 'het Promotie- boek' een tip beschreven voor een promotionele activiteit. Compleet met een omschrij ving, opgave van de benodigd heden, een idee van wat de activiteit zal opleveren, tips om de activiteit zo goed moge lijk te laten slagen èn eventuele valkuilen die men moet ver mijden. De andere boeken wor den door de horecavertegen- woordigers persoonlijk aan de ondernemers in hun rayon overhandigd. Inspiratie Het boek geeft voorbeelden van zeer uiteenlopende activiteiten. Zoals fototentoonstellingen en kunstexposities, een moppen- festival, blaasvoetbalcompeti- tie, Nederlands kampioenschap Mexicaantje gooien, eiertikken en spijkerslaan. Maar of het nu gaat om een literaire salon of een wedstrijd wie goed voorspelt in welk vale van het voetbalveld de koeievla terecht zal komen, het resultaat is het zelfde. Vervelde: "De onder nemers kunnen het boek gebruiken als inspiratiebron. Ze kunnen er tips in vinden voor de vaste slappe dagen in de week of voor periodes, waarin grote evenementen als het WK voet bal plaatsvinden. Door dit boek worden ze op ideeën gebracht." Boudewijn van Rompu A. (midden) met Nico Vervelde (links) en Henk Eising Ook belangstelling? Misschien zijn er medewerkers die ook belangstelling hebben voor dit boek. Indien er vol doende belangstelling is, zal het boek ook te bestellen zijn door medewerkers. De prijs bedraagt zeven gulden vijftig. U kunt uw belangstelling door middel van een (brief)kaart bekendmaken aan de Redactie van Vers van 't Vat. Zie pagina 2 voor het adres. Uw kaart moet uiterlijk 16 juni bij de redactie binnen zijn. Ongeveer tachtig procent van de Nederlandse Amstel- en Hei- neken-ondernemers organiseert wel eens een promotionele actie in zijn zaak. Dat blijkt uit een onderzoek dat is gehouden door de afdeling Marketing Onder zoek. Resultaten van dit onder zoek zijn, met ervaringen en tips, opgenomen in het onlangs verschenen 'Promotieboek'. Het Promotieboek is geschreven naar aanleiding van een onder zoek, dat de afdeling Marketing Onderzoek van HeinekenNe- derland BV. speciaal voor dit doel heeft laten opzetten. Het onderzoek vond plaats door mid del van een telefonische enquê te. Ruim vierhonderd horeca ondernemers namen hieraan deel. Zij zijn eigenaar van uit eenlopende gelegenheden, van buurtcafé en grand café tot her berg en restaurant. Daarmee is de ondervraagde groep repre sentatief voor de Nederlandse markt. Bovendien hebben de vertegenwoordigers van Heine- ken Nederland B.V. informatie verzameld over promotionele activiteiten in hun rayon. Zo ontstond een goed inzicht in het toepassen van promotionele ac tiviteiten. En vooral ook in het nut ervan. De subtitel van het boek luidt dan ook: "De erva ringen van de ondernemer en een selectie van waardevolle ideeën". Het Promotieboek is het twee de boek in een serie, die door Heineken Nederland voor haar ondernemers wordt uitgegeven. Een deel van de oplage is be drukt met het Heineken-logo, het andere deel met het logo van Amstel. Vorig jaar verscheen het Terrasboek. Daarin werd de informatie over het belang van terrassen duidelijk op een rij gezet. Over dit boek zijn veel enthousiaste reacties ontvan gen vanuit de markt. Vandaar dat Senior Marktonderzoeker Henk Eising (de samensteller van het boek) met mede-eind redacteur Nico Vervelde (Hoofd Horeca Services) op dezelfde lijn is verdergegaan.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 27