Het Amstel-gevoel MAKE A FASHION STATEMENT BUY A SHIRT. gewoon, dan doe je al gek ge noeg'. Die eigenschappen wor den ook in Zuid-Europa, waar de inwoners toch meer tempera ment en emotie tonen, juist zeer gewaardeerd." Wil je cool zijn? Ook in Engeland wordt Amstel op een aparte manier onder de aandacht van het publiek gebracht. Amstel is geïntrodu ceerd in het premiumsegment, waar al driehonderd merken in de markt zijn. Het ene merk heeft een nog fraaiere verpak king dan het andere. Amstel doet daaraan niet mee. Het the ma van de printcampagne is 'Amstel. Brewed not designed.' De printcampagne laat er geen twijfel over bestaan waarom daarvoor gekozen is. "So it doesn't look good. What are you going to do. Drink it or sleep with it?" En een ander: "You want to drink beer buy Amstel. You want to make a fashion statement buy a shirt." En voor wie cool wil zijn: "You want to be cool sit in a fridge. You want to drink beer buy Amstel." Jacqueline Speek: "We zijn nu met een aantal markten bezig. Profiterend van de push die Amstel krijgt door haar spon soring van de Champions League. Want ook in de landen waar Amstel nog niet bekend was, heeft het door sponsoring van de Champions League grote bekendheid gekregen. In een half jaar is bijvoorbeeld bereikt dat dertig procent van de Engelsen al een link legt tus sen Amstel en de Champions League. In andere landen opent die verbondenheid met de Eu ropese voetbalcompetitie zeker deuren. Het creëert meer vraag. Voetbal ligt mensen na aan het hart. En de relatie met een club is bijna nog groter dan met een land." Echt Amsterdams "Als ik aan Amstel denk, dan denk ik eraan dat het een bier is dat bij Amsterdam hoort. Heineken heeft natuurlijk ook zijn wortels in Amsterdam, maar ik vind dat merk toch meer bij Nederland horen. En wat mij betreft is Heineken -zeker in het buitenland- meer een premiumbier, chic, het heeft meer met status te ma ken. Het is intemationaler. Bij 'Amstel' denk ik meer aan een Amsterdamse bruine kroeg, waar bier centraal staat, waar het gezellig is, waar moppen worden verteld en waar zand op de vloer ligt. Zo'n kroeg die je in het buitenland niet zult aantreffen. En die niet te verge lijken is met een Engelse pub, met de glimmende cafés in Zuid-Europa of met de koffie bars in andere Europese landen. Amstel staat ook meer midden in het leven, vind ik. Heineken hoort meer bij de zonnige kant van het leven. Amstel hoort ook bij de momenten waarop het leven soms niet zo mooi is. En als ik aan Amstel denk als aan een persoon, dan vind ik het eer lijk, joviaal, spontaan, nuchter, recht voor zijn raap met gevoel voor Amsterdamse humor. Het is meer een bier voor 'doe maar Jacqueline Speek Goede combinatie Zelf volgt Jacqueline ook de wedstrijden. "Ik doe dat steeds meer en kijk dan constant of de Amstel-borden goed in beeld komen. Maar ik houd ook van het voetbal zelf. Ik heb al twee keer een afspraak afgezegd om Ajax te kunnen zien voetballen. Ik vind die combinatie van Amstel en de Europese com petitie heel goed gekozen. Ze passen goed bij elkaar. Want net als een voetbalpassie brengt ook Amstel verbroedering tus sen de mensen." In een aantal afleveringen beschrijven (oud)medewerkers in het kader van 125 jaar Amstel hun 'Amstel-gevoel'. Deze keer is dat Jacqueline Speek, Area export manager in Amsterdam. Al enkele malen heeft u in deze nieuwe rubriek kunnen lezen over het Amstel-gevoel van (oud)Amstel-medewerkers. Maar het zijn niet alleen oud Amstel-medewerkers die een 'Amstel-gevoel' hebben. Jacque line Speek (29) heeft nooit bij de Amstel Brouwerij gewerkt. Ze kwam in 1989 in dienst als managementtrainee en werkte daarna als product manager Pepsi Cola en 7Up bij Vrumona. Vorig jaar werd ze benoemd tot Area Export Manager voor Heineken en Amstel. 'Haar markten' liggen in Zuid-Europa, Oostenrijk en Engeland. Het belangrijkste land uit die rij waar Amstel wordt verkocht, is Engeland. Nog niet eens zo lang. Pas sinds april 1994. Tóch, of misschien wel juist daarom, heeft Jacqueline Speek bepaalde associaties met het merk Amstel. YOU WANT TOM BEER BtiY AMSTEL YOU WAMT TO

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 13