al 994 stijging 1994 1993 in 30.047 27.352 9,9 15.205 14.268 6,6 8.006 8.344 - 4,0 7.120 6.035 18,0 60.378 55.999 7,8 bier, een flinke groei van de export, hogere verkopen in Europa en het Verre Oosten en kostenbesparende maatregelen. Daarnaast gaf in sommige lan den het mooie weer een impuls aan de afzet. Heineken is in 1994 dan ook op alle markten, behalve de Afrikaanse, gegroeid. Met name in Zuid-Oost Azië is de groei groot. China is op de VS na de grootste biermarkt. En Heineken wil in deze regio dan ook uitbreiden. De biermarkt in de Verenigde Staten was in 1994 stabiel. A. Ruys van de Raad van Bestuur hierover: "De import- markt is daar echter sterk in beweging en deze groeide, door de grote populariteit van met name 'icebeer' met ongeveer 14%. Hoe lang die groei zal aan houden, weten we niet. De export van Heineken naar de Verenigde Staten steeg met 10% en we konden onze lei dende positie op de import- markt handhaven. Frankriik hl Griekenland 1 Italic 0.7 Zwitserland 9,9 Hongarije 9,9 Overige landen n Verkopen bier in Europa 1994 onder toezicht van Heineken gebrouwen, per land in miljoenen hectoliters Ook de vraag naar de speciaal- bieren groeide in de USA en we speelden hierop in door Heine ken Tarwebok en Amberley op de markt te brengen." Wereldbiermarkt De onderneming versterkte in 1994 haar tweede plaats op de wereldbiermarkt. De verkopen van onder toezicht van Heine ken gebrouwen bier stegen van 56 miljoen hectoliter in 1993 tot 60 miljoen hectoliter in het ver slagjaar. Dit was mede het gevolg van de voortzetting van het op expansie gerichte beleid. "Wij willen onze leidende rol in de wereld-bierindustrie ver sterken door acquisities en nieuwbouw. Door uitbreiding van onze exporten en door Netto winst exclusief buitengewoon resultaat m miljoenen guldens onverminderde investeringen in onze merken. Ook doelma tige kostenbeheersing moet bij dragen aan onze concurrentie kracht, waarbij kwaliteit en klantgerichtheid als uitgangs punten gelden", aldus de heer Vuursteen. Europa Heineken wist in 1994 in alle Europese landen zijn positie te verbeteren. Zo slaagde Heine ken er ondermeer in het aandeel in de Nederlandse biermarkt te vergroten, met name als gevolg van de inspanningen op ver- koop- en reclamegebied. Dank zij kostenbeheersing en een toename van het verkoopvolu me steeg het resultaat van onze Nederlandse bieractiviteiten enigszins. Heineken, Amstel Malt en Brand bier wisten hun respectieve marktaandelen te versterken. Dit was in hun spe cifieke segment ook het geval voor de succesvol geïntrodu ceerde merken Lingen's Blond, 7™ Nederland 9.916 Qveng Europa 99 Westelijk Halfrond 4 944 Afrika 9 949 Azië Australië Geografische verdeling van personeel m aantallen Vos en Brand Meibock. Amstel zag de vraag toenemen bij een gelijkblijvend marktaandeel. Daarnaast was er veel vraag naar Kylian. Wieckse Witte kon de afzet verder vergroten. De verkopen van onze geïmpor teerde bierspecialiteiten, waar mee een leidende positie wordt ingenomen, ontwikkelden zich voorspoedig. In de stijgende markt van fris dranken stond het marktaan deel van Vrumona in de ho reca enigszins onder druk. De marktpositie van Sourcy verbe terde. Veel vraag was er naar Pepsi Max. Personeel Het gemiddeld aantal mede werkers van de Heineken N.V. steeg per saldo van 23.997 in 1993 tot 26.197 in 1994. De toename van het aantal perso neelsleden kwam door het ver werven van Calanda Haldengut in Zwitserland, de DB Group in Nieuw-Zeeland en diverse drankenhandels in Europa. Het aantal personeelsleden vermin derde door de overdracht van de brouwerij in het Spaanse Zaragoza, door de verkoop van Bols Benelux, en door herstruc tureringen. Het centrale personeelsbeleid richt zich voornamelijk op de bezetting van sleutelposities. De onderneming is zich er sterk van bewust dat voorspoedige internationale groei slechts mogelijk is met een voldoende aantal goed opgeleide managers. Internationale seminars en opleidingsprogramma's dragen bij tot de overdracht van ken nis en ervaring en versterken de onderlinge banden tussen medewerkers uit verschillende landen. Om de organisatie zo flexibel mogelijk te maken, wordt gewerkt aan het vergro ten van de mogelijkheden om medewerkers internationaal in te zetten. Heineken Uiteraard besteedde de heer Vuursteen ook aandacht aan het aftreden van de heer A.H. Heineken als voorzitter van de Raad van Commissarissen (zie ook pagina 3 van dit blad). De heer Heineken legt zijn functie neer omdat hij de wet telijk pensioengerechtigde leef tijd van 72 jaar binnenkort bereikt. De heer Heineken blijft echter nog nauw bij de onder neming betrokken als voorzit ter en gedelegeerde van de Raad van Beheer van de Heineken Holding. Het jaarverslag is voor geïnteresseerden af te ha len bij de portiers. Heineken 15,9 Amstel 6,7 Buckler 0,9 Verkopen Heineken, Amstel en Buckler wereldwijd in miljoenen hectoliters

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 5