Serious fun in paradise Onlangs werd de 15de Heine- ken Sint Maarten Regatta ge houden. Maar liefst 4000 zei lers en zeilliefhebbers waren be trokken bij dit evenement, dat in een paar jaar tijd wereldfaam wist te vergaren. Ook volgend jaar is Heineken van de partij als hoofdsponsor. Want, in tegen stelling tot eerdere berichten, blijft Heineken betrokken bij dit zeilevenement. Onze brou werij heeft wèl besloten de Whitbread Round the World Race niet meer te sponsoren. Over sfeer en ambiance niet te klagen, daar op en rond Sint Maarten. Onze correspondent maakt melding van wuivende palmen, witte stranden, een constante passaatwind van (voor de zeilers onder u) 4 tot 5 Beaufort, dartelende dolfijnen en kleurrijke zeilen. De Heine ken Sint Maarten Regatta hoort volgens de zeilpers tot de top tien van zeilevenementen ter wereld. De eerste editie telde 12 deelnemende schepen. Dit jaar werd het record aantal van 187 genoteerd. Een daarvan, het schip de Merit Cup, fungeerde als trekpleister. Heineken im porteur en stuwende kracht achter de regatta, Hans Groot: "De Merit Cup is met zijn 85 voet een van de grootste en bekendste maxi's van de wereld. Dit schip werd vorig jaar tweede in de Whitbread Round the World Race for the Heine ken Trophy in de maxi-klasse. Dit jaar hebben 12 schepen van boven de 50 voet meegevaren in de Heineken Sint Maarten Regatta. Eén jacht van die afme tingen in een regatta als de onze zou al bijzonder zijn. Het feit dat zoveel supergrote racejachten zich spontaan hebben aange meld, geeft aan wat de uitstra ling van de Heineken Sint Maar ten Regatta is." Zeer internationaal Het deelnemersveld was zeer internationaal. Jachten uit de USA, Barbados, de Virgin Islands, Zuid-Amerika, Noor wegen, Duitsland, Finland, Denemarken, Frankrijk, Gua deloupe, Engeland en Neder land verschenen aan de start. De wedstrijden zijn serieuze krachtmetingen. Na afloop wordt gezellig nagekaart tijdens de regatta-feesten. Deze combi natie van strijd en gezelligheid heeft geleid tot het devies van de regatta: 'serious fun'. Commercieel directeur Heine ken Nederland, Boudewijn van Rompu, aanschouwde het begin maart met eigen ogen: "Ik heb vier jaar op Curacao gewerkt en gewoond. Daar heb ik altijd met bijzonder veel plezier op een Hobie Cat gevaren en ook heel wat wedstrijden gezeild. De omstandigheden om te zeilen zijn in deze regio optimaal. Ik heb de indruk dat de organisa tie hier op Sint Maarten perfect verloopt. Als ik hier nu zo rond kijk krijg ik heel veel zin om mee te zeilen op een of ander jacht. Ik hoop dat dat er ooit nog eens een keer van komt in de toekomst." De Heineken Sint Maarten Regatta telt 13 zeilklassen en vele prijzen. De meest presti gieuze hoofdprijs is die in de 'racing class'. Deze ging dit jaar voor de tweede achtereenvol gende maal naar de lokale favo riet Paul Dielemans. Hij voer in een supersnelle Meiges 24. Dielemans is overigens ook de Antilliaanse troef in de 'laser klasse' tijdens de Olympische Spelen van Atlanta in 1996. Volgend jaar Michiel Egeler, Regional Export Manager voor ondermeer het Caraïbisch gebied, aanwezig tij dens de 15de Heineken Sint Maarten Regatta: "Dit is een prachtig evenement. We zijn er trots op dat Heineken hier op een premium wijze wordt gepre senteerd. Volgend jaar, en mis schien nog vele jaren daarna, zullen we dan ook doorgaan met ons hoofdsponsorschap voor deze wedstrijd."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 16