Heineken Nederland behaalt ISO Eind maart ging er een zucht van verlichting door de pro- duktie. Het was gelukt. De pro- duktiemedewerkers van de brouwerijen Den Bosch en Zoe- terwoude, hadden de certifice- ringstoetsen volgens de ISO 9002-normen met goed gevolg afgelegd. Produktie Bier zou worden voorgedragen voor het certificaat. Niet alleen de beide produktie- vestingen, maar ook de nieuwe unit DCS (Distribution en Customer Services) heeft het certificeringsniveau behaald. Daar is anderhalf jaar keihard werken aan vooraf gegaan. Een periode waarin een zware wis sel op alle medewerkers is getrokken. Want in die tijd moest de werkwijze in kaart worden gebracht, worden afge stemd met andere afdelingen en worden beschreven in procedu res en werkinstructies. ISO is een kwaliteitssysteem. Of eigenlijk: een hulpmiddel om binnen een bedrijf een kwali teitssysteem op te zetten. En om vervolgens te toetsen of dit sys teem in de praktijk fungeert zoals het zou moeten. Kortom, om te bewaken dat eenmaal ingevoer de systemen niet langzaamaan weer genegeerd worden. ISO is een afkorting voor Inter national Organization for Stan dardization. Deze internationa le organisatie houdt zich bezig met het standaardiseren en opstellen van normen waaraan een kwaliteitssysteem moet voldoen. Een bedrijf dat aan die normen voldoet, kan een ISO-certificaat krijgen. Kwaliteitsbewust Met 'kwaliteit' wordt dan bedoeld: dat leveren wat de klant vraagt. Zorgen dat de klant tevreden is over het resul taat dat hij krijgt. Ook Heine ken Nederland vindt het van het grootste belang om kwali teit te bieden. Zeker in een sterk concurrerende markt hebben we geen andere keus. Daarom is in 1992 in de Bedrijfsvisie opge nomen dat Heineken een kwa liteitssysteem wil opzetten. In eerste instantie is Produktie Bier volgens dat systeem gaan werken. Voor alle duidelijkheid: ISO heeft niets te maken met kwa liteitsverbetering van onze pro- dukten. Heineken levert al jaren lcwaliteitsprodukten. Daarover hoeft geen misverstand te be staan. Bij ISO draait het erom het produktieproces zodanig te beschrijven dat we nog beter kunnen controleren of we wel goed werken, volgens regels die we vooraf zelf hebben opgesteld en afgesproken. Dat kan alleen als goed beschreven is wat ieders taken en bevoegdheden zijn. En als iedereen weet wat het kwaliteitsbeleid van het bedrijf is en van de eigen afde ling. Iedereen moet bijvoorbeeld weten hoe het proces verloopt, waarmee hij bezig is en hoe te zien is dat hij voldoet aan de eisen van een klant. "Natuurlijk hoeven de medewerkers die vastgelegde afspraken niet uit het hoofd te kennen", zegt hoofd Centrale Kwaliteitsdienst en ISO-coördinator Ger Egberts. "Maar ze moeten wèl weten dat het ergens beschreven is, weten waar ze de beschrijving kunnen vinden èn er naar handelen. Dat betekent niet dat de organisatie minder flexibel wordt. In de pro cedures staat beschreven wat we zelf de handigste manier van werken vinden. Het is alleen maar goed je werk uit te voeren volgens de handigste manier. Moet van de procedures worden afgeweken, dan is precies bekend bij wie je moet zijn voor bepaalde beslissingen. Daaruit blijkt duidelijk dat het behalen van het ISO-certificaat geen doel op zich was. Het is belangrijk dat taken en bevoegd heden binnen de organisatie nu veel duidelijker vastliggen. Het behalen van het certificaat wil niet zeggen dat er niets meer te verbeteren is. Er zullen altijd verbeterpunten blijven. Het principe van ISO is: maak een plan, voer het uit, controleer het en stuur het zonodig bij. Leg de fouten en klachten vast om ervan te kunnen leren. Dan kun nen ze de volgende keer worden voorkomen." Audits De afgelopen maanden zijn regelmatig toetsen gehouden, de zogenoemde audits. Dat gebeurde zowel door het exter ne bureau dat ook de certifice- ringstoets afnam, als door circa tachtig eigen medewerkers die daarvoor speciaal zijn opgeleid. De punten die naar voren kwamen om te verbeteren, zijn allemaal opgelost. Ger Egberts kijkt tevreden op de afgelopen periode terug. "De certificering is toch een mijlpaal geweest. We hebben er met z'n allen naar toe De IS O-coördinatoren zijn blij dat het gelukt is. Van links naar rechts Ger Egberts, Hans Aalbers, fef van Veldhoven en Ad de Kort gewerkt. Werken nu allemaal volgens dezelfde principes, spreken dezelfde taal. Dat heb ben we in redelijk korte tijd bereikt. Vijf jaar geleden ben ik begonnen met een ISO-project bij de Bedrijfstechnologische Dienst. Maar pas in de zomer van 1993 zijn we echt begonnen met de voorbereidingen voor het opzetten van een kwali teitssysteem bij beide brouwe rijen. In snel tempo zijn we de afgelopen maanden de heuvel opgegaan, op weg naar kwali teitsverbetering." Om te voor komen dat we de heuvel weer afglijden, zullen twee keer per jaar opnieuw audits worden gehouden. Bossche auditors zul len Zoeterwoudse afdelingen bezoeken, en andersom. Ook het externe adviesbureau komt elk half jaar terug. Binnen drie jaar zullen alle gecertificeerde afdelingen op die manier aan de beurt komen. En over drie jaar volgt opnieuw een certifice ringsronde. "Het enige wat nu nog meer moet worden gedaan, is benut ten van het kwaliteitssysteem", vindt Egberts. "Ieder heeft de werkinstructies bij de hand. Dat is dus gemakkelijk als er nieuw of tijdelijk personeel komt. Of als iemand vraagt 'hoe gaan jul lie om met klachten?'. Dan is het antwoord eenduidig te ge ven en eenvoudig op te zoeken." Ook in andere landen Heineken Nederland is niet de enige brouwerij die een kwali teitssysteem op basis van de ISO-norm heeft opgezet. Ook onze Europese collega-brouwe rijen doen dat of zijn met de invoering bezig. Alle drie Franse brouwerijen van Brasseries Heineken S.A. hebben inmiddels een ISO-cer tificaat. Evenals de drie Griek se brouwerijen van Athenian Brewery S.A. en de twee Spaan se brouwerijen van El Aguila S.A. Een jaar geleden is de Tuas-brouwerij in Singapore gecertificeerd. Onze collega's in Italië, Maleisië en Hongarije zijn ermee bezig. Dat geldt ook voor De Ridder in Maastricht. Brand Bierbrouwerij en Mou terij Albert hebben eerder dit jaar eveneens het ISO-certificaat verkregen. Murphy Brewery Ireland Ltd in Cork is nog een stap verder en heeft een ISO 9002-certifi- caat voor het gehele bedrijf, dus niet alleen voor het pro- duktiegedeelte.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 14