Winst Heineken stijgt met 16,3% Heineken N.V. heeft over 1994 een netto winst uit gewone bedrijfsuitoefening van 603 miljoen gulden behaald. Dit betekent een winststijging van 16,3% ten opzichte van 1993. De netto winst, inclusief een éénmalig buitengewoon resultaat van 59 miljoen gulden door de verkoop van het 50%-belang in Bols Benelux, bedroeg 662 miljoen gulden. Geconsolideerde resultatenrekening van Heineken N.V. (in miljoenen guldens) De wereldbiermarkt liet in 1994 een lichte groei zien. Deze groei kwam vooral tot stand in het Verre Oosten en Zuid-Amerika. In de traditionele biermarkten van Noord-Amerika en Europa was sprake van stagnatie, res pectievelijk lichte teruggang van de bierconsumptie. Deze situatie werd in een aantal lan den beperkt door het mooie zomerweer. Premium- en im portbieren, maar ook bierspe cialiteiten namen in deze tradi tionele markten toe, met het gevolg dat de verkoop van stan daardbieren daalde. Dit laatste heeft geleid tot een verhevigde concurrentiestrijd en had een drukkend effect op de marge ontwikkeling. De positie van Heineken als tweede meest internationale brouwerij-groep in de wereld kon opnieuw worden verbeterd. De onderneming wist mede dankzij verhoogde marketing inspanningen een sterke stij ging van de export te bereiken. De export naar de Verenigde Sta ten nam wederom toe met 10%. De export naar andere bestem mingen steeg nog iets meer, waarbij in het bijzonder de ver kopen naar China, Taiwan, Hongkong en Puerto Rico een opvallende stijging vertoonden. In Europa werd in alle landen waar Heineken brouwerijen heeft, een toename van de afzet en een vergroting van het markt aandeel bereikt. Daarnaast voegde het verwerven van Calanda Haldengut in Zwitser land afzetvolume toe. Verdere verwervingen in Europa en het Verre Oosten, maar ook de bouw van nieuwe brouwerijen daar, droegen bij aan de verster kingen van de internationale positie van Heineken. Omzet en resultaat De geconsolideerde netto omzet nam toe met 10% tot fl 9.974 miljoen. De toename was voor 5% het gevolg van consolida- tiewijzigingen, voor 4% van de stijging van het afzetvolume, terwijl omrekenkoerswijzigin- gen en prijs- en verkoopmixver- betering per saldo 1 bijdroe gen. Het bedrijfsresultaat nam met 12,1% toe tot fl 895 mil joen. Uitgedrukt in een percen tage van de netto omzet steeg het bedrijfsresultaat van 8,8% in 1993 naar 9,0% in 1994. Nieuwe geconsolideerde onder nemingen droegen nog niet bij aan het resultaat. In 1994 wer den Calanda Haldengut in Zwit serland en DB Group in Nieuw- Zeeland voor de eerste maal in de consolidatie betrokken, terwijl Bols Benelux niet langer werd aangehouden. De verkoop van het 50% belang in Bols Benelux leverde een incidenteel netto buitengewoon resultaat van 59 miljoen gulden op. De gerealiseerde koers van de dollar voor de exportver kopen had over heel 1994 nau welijks effect op de omzet- en resultaatontwikkeling. De bete kenis van premium-bieren in het verkoopassortiment nam opnieuw toe en dit beïnvloedde het resultaat positief. De afzet van het merk Heine ken steeg met 5% tot 15,9 mil joen hectoliter. De versterking van de inter nationale merken en de be scherming en uitbreiding van marktposities in de bestaande markten hadden opnieuw hoge prioriteit. De marketing- en verkoopkosten namen mede hierdoor toe met 16% tot 1.418 miljoen gulden. Tevens werd in het boekjaar het Spaanse merk Aguila geheel vernieuwd. Kostenbeheersing en efficiën- tieverbetering droegen bij tot de stijging van het resultaat. Het niveau van herstructure- rings- en reorganisatiekosten lag onder dat van 1993. Dit was gedeeltelijk te danken aan de verkoop van één van de brou werij vestigingen in Spanje. De situatie in Afrika maakte extra afschrijvingen en aanvullingen van de voorzieningen noodza kelijk. Daarnaast vonden extra afschrijvingen plaats voor ver snelde vervanging van meer- malige emballage. Toekomstverwachting Voor de lange termijn is Heine ken onverminderd positief over de winstgroei. Verwacht wordt dat de netto winst uit gewone bedrijfsuitoefening in 1995 ho ger zal zijn dan in 1994, waarbij weersgesteldheid, overheids maatregelen en valutaire in vloeden (zoals de ongunstige koersontwikkeling van de dol lar ten opzichte van de gulden) tot onzekerheid leiden. Vanaf donderdag 13 april is het jaarverslag van Heineken N.V. beschikbaar. Daarin wordt uitgebreid op de jaarcijfers in gegaan. 1994 1993 Netto omzet 9.974 9.049 Grondstoffen, materialen en diensten 5.450 4.909 Accijnzen 1.359 1.198 Personeelskosten 1.684 1.643 Afschrijvingen en waardeveranderingen 586 501 Som der bedrijfslasten 9.079 8.251 Bedrijfsresultaat 895 798 Resultaat van niet-geconsolideerde deelnemingen 39 19 Rente 16 - 2 Belastingen - 319 - 320 Aandeel van derden - 28 24 Netto winst uit gewone bedrijfsvoering 603 519 Netto buitengewoon resultaat 59 Netto winst 662 519

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 3