rank van der Klaauw Heineken) eze informatieve tweedaagse werd organiseerd door Frank van der aauw (productmanager Horeca eineken) en Joost van Roon roductmanager Horeca Amstel), ndersteund door Renate Bruines )pleidingen). Alle brouwerijverte- nwoordigers, alle verkoopleiders, eel drankenhandelvertegenwoor- ïgers èn diverse serviceverlenende leineken-medewerkers zijn op de oogte gebracht van de laatste stand an marketing-zaken. let gaat hier om het vervolg op de ursus Merkenbeleid van ongeveer vee jaar geleden. Intussen is de posi- onering in de biermarkt van zowel et Amstel-merk als het Heineken- aerk aangepast. Mede daarom was et weer tijd voor een nieuwe presen- atie van de marktstrategie van de nerken. ontinuproces Marketing is een continuproces, want ie markt wordt bepaald door een samenleving die voortdurend in eweging is. Merken als Heineken 11 Amstel houden daarop aansluiting. iSfaast het discussiëren over de posi tie van de merken is tijdens de twee daagse ook veel gesproken over de :osten. Joost van Roon: "We hebben een onderscheid aangegeven tussen commerciële kosten (voor het ver kopen van bier) en marketing kosten (voor het bouwen van de merken). We hebben het bovendien gehad over hoe je het beste kunt communiceren naar de horeca-on- dernemers en de consumenten. Waar past Amstel het beste en waar min der goed? Wat zijn de reclame artikelen die het beste aansluiten bij de doelgroep van een bepaald Heineken-café? Dat soort vragen kwam aan de orde." De aanwezigen hoefden niet alleen te luisteren. Aan de hand van prak tijkopdrachten werden de deelnemers actief betrokken bij de behandelde onderwerpen. Op die manier werd alle informatie voor iedereen tastbaar. Gaandeweg werd de geboden infor matie steeds meer vertaald naar het dagelijks werk van de deelnemers. Externe spreker Chris Holman (on dermeer freelance werkzaam voor het opleidingsinstituut voor Reclame en Marketing) ging in op de vormen van communicatie met de onderne mer en de gasten van zijn horecabe drijf. Aansluitend kregen de deel nemers een praktijkopdracht, die draaide om de keuze van de juiste communicatiemiddelen per horeca bedrijf. Er zijn veel zaken die iets communiceren over een merk. Vilt van de brouwerij, waarop het merk- beeld staat, doet dat bijvoorbeeld. Maar ook de muziek die je in een horecagelegenheid hoort, bepaalt voor een deel de sfeer van het bedrijf. Deze sfeer kun je soms gebruiken voor de uitstraling van het merk bier dat wordt geschonken. We weten veel "In de discussies die werden gevoerd kwam naar voren, dat we met elkaar veel van de markt weten. Zo hebben we het gehad over de formule van een horecabedrijf. Die heeft sterk te maken met de doelgroep die er komt. Je hoeft als vertegenwoordiger niet alleen met je leidinggevende te be denken wat past bij dat café met die specifieke klantenkring. Je kunt bij voorbeeld gebruik maken van de des kundigheid van het Bouwadviesbu- reau. Want ook daar weten ze veel over de horecamarkt," aldus Joost. Ook de kennis en kunde van de Recla- meservicedienst kwamen aan de orde. De RSD presenteerde de nieuwe manier waarop met ingang van 1995 wordt gewerkt. Voor een kapotte lichtbak moest een vertegenwoordi ger tot voor kort een formulier invul len. Voordat alle betrokkenen daar hun handtekening op hadden gezet, was flink wat tijd verloren gegaan. Nu is het zo geregeld dat een vertegen woordiger via een telefoontje meldt waar er iets mankeert aan buitenre clame van de brouwerij. Binnen 48 uur daarna is de lichtbak gerepareerd of vervangen. Een andere verbetering is doorgevoerd voor buitenevenementen. De RSD werkt nu met projectleiders Evene menten, die alle organisatie met de klant, de eigen servicediensten, de drankenhandel en de materialenle- verancier, overnemen van de verte genwoordiger. Deze kan zijn werk zaamheden hierdoor volledig richten op zijn klanten. Award Aan het eind van de tweedaagse hield het hoofd van het desbetreffende hore- cagebied een presentatie over de geplande marketingactiviteiten voor 1995 in zijn regio. Om de marlce- ting-activiteiten op een leuke manier te kunnen volgen, is voor de regio medewerkers die samen de horeca bedienen, bekendgemaakt dat dit jaar de 'Horeca Marketing Award' zal worden uitgeloofd. Aan het eind van een landelijke competitie zal één ver koopleidersteam als winnaar uit de bus komen. In een aantal voorrondes kunnen de daarvoor benodigde pun ten worden verdiend. Per kwartaal zal een tussenstand worden opgemaakt. De activiteiten en prestaties van alle teams worden beoordeeld door een jury onder leiding van hoofd Horeca Heineken Nederland, Philip de Ridder. De overige leden zijn Nico Vervelde (Heineken Horeca Services Groep), de eerder genoemde product managers Horeca Frank van der Klaauw en Joost van Roon plus de kersverse productmanager Horeca Theo Lek (Overige merken en Com municatie Horeca) en een van de opleidingscoördinatoren van PZ. foost van Roon V (Amstel)

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 17